Dilema
Hej alla !
Jag har ett dilema ! Jo min uppföddare väntar ju valpar i höst! Och vi har sagt klart och tydligt att blir det en tik så är hon min! Om hon inte har något fel eller om hon inte ser lovande ut det vill säga.
Jag är jätte spänd och håller alla tummarna och tårna för det!
Men iaf till saken, min uppföddare ska få in en helt underbar hane! Han kommer vara här i sverige ett tag på lån.
Så min uppföddare ska få ta en kull ifrån honom.. jag är ju extremt sugen på den kombinitationen! Den är unik och kommer aldrig komma igen..
Han har underbara meriter! Frisk med! Så det är en dröm kombo!
Tiken hon ska para med är också helt otrolig! Nästan alla hennes valpar har blivit champions på kort tid.
Det finns en möjlighet att jag kan få ta en valp ifrån den kullen om jag vill… men då är valet såhär.
Alternativ 1:
Jag tar en valp från kullen i höst och tar en valp till på den unika kullen nästa sommar också. Så två hundar. Ekonomin tillåter det så det har jag kollat redan
Alternativ 2:
Jag tar ingen valp från kullen i höst, men risken finns att de inte kommer någon tik i den unika kullen, plus får vänta 1 år till.
Min pojkvän tycker att jag tar en valp ifrån den här höst kulle då jag väntat så länge och de kommer vara nästan för jobbigt att vara utan hund i 1 år till.
Han ser det iaf så att det finns ju 10 månder i mellan valparna isf och att då finns ju det en betänke tid också om jag känna efter.
Hur tycker ni? Är det för tätt att ha två hundar? Skulle ni go for it?? Eller ge lite råd XD Det är ju inte alls säkert men jag vill försöka att tänka mig redan nu så att jag kan känna mig redo.
Trist vänta och det inget blir och bara för att hanen är en topphane, så behöver inte valparna bli det. Det finns inga garantier att två superhundar lämnar superavkommor.
Jag har 11 månder mellan mina unga galningar och visst är det jobbigt ibland, men det går - och Pomeranian har mindre aktiveringsbehov och klart midare temperament än mina
Tycker du ska ta en tik från kullen som kommer nu under hösten. Du har ju väntat så länge! Och som din pojkvän säger så kan du ju fundera på om du skulle vilja ha en valp från den där unika kullen under tiden. Så tycker du ska köra på alternativ 1 utan tvekan! I alla fall börja med en valp från höstkullen och sedan vänta och fundera och se om det känns rätt sen när den unika kullen är på g.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Vore jag som du skulle jag ta en valp i både första och andra kullen. Nu har du väntat så länge och det finns ingen garanti att det blir någon valp i den senare kullen och har du då sagt ifrån dej från den första så är du på ruta 1 igen.
Så jag håller på alternativ 1. Och med så små hundar är det absolut inte några problem med två hundar så tätt. Tänk vilken glädje dom ska ha av varandra.
Om du visste vad jag håller tummarna för dej nu
Jag skulle bli så innerligt glad å dina vägnar om du äntligen fick valpen du väntat på. Och blir det då 2 valpisar så är jag ännu gladare för din skull
Tänk vilket avelsmaterial du startar med. Helt sanslöst !!!
Håller på dej**************
Jag tycker att du självklart ska passa på nu i höst. Så kan du ta ställning till en eventuell andrahund från "topparningen" när det blir aktuellt. =)
Tänk frustrationen om det inte blir någon tik alls! Så nä, passa på nu när det är två kullar på g. Lycka till!
Jag skulle köra på alternativ 1
Tack alla!!
Ja det blir alternativ 1 ! Kommer de en till till sommaren så är de ju osten på mackan ! :D
Men gud vad jag längtar! Vill komma i gång!!
Men i helgen är det pom konferans som jag ska på ! :D Så det ska blir underbart!