frysa torrfoder för längre hållbarhet?
Hej! Det är dags att köpa en ny säck och funderar lite på storleken. Har tänkt att jag ska köpa en 7 kilos påse eftersom det är en liten hund (5 kg) som ska äta det. Men det blir ju billigare att köpa större. Sen tänkte jag att det kanske gick att köpa 13,5 kilos säcken men frysa in fodret så det håller sig bättre. Någon som gjort det eller vet om det funkar? Det är ju inget fel att spara några kronor men om det är på bekostnad på näringsinnehåll och smak för hunden är det ju inget alternativ. Men om det skulle fungera så är det ju super. Hur länge skulle fodret isåfall hålla? Det är acana ranchlands så om någon har erfarenhet av att frysa just acana så vore det ju super.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Torrfoder håller rätt länge så tror inte man behöver frysa in. Jag har aldrig gjort det och har haft säckar med torrfoder ståendes i några månader i rumstemperatur och det har inte varit någon fara alls att ge det till hunden.

Vi köper alltid stora säckar med hundmat till våra hundra och de funkar fint tross att de har stått öppnande ett tag. Jag har även hört, (dock inte den bästa källan) att hundmats företagen kan inte liva att mittamin halten är den utlovade efter bästföredagen… Och alltså inte dålig på annat sätt…
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Okej, men vet att vi köpte en stor säck förut och på slutet så ville hunden inte äta för det smakade inget.
#3 Hur förvarade ni fodret då?
Fodret bör förvaras i en tunna eller liknande med lock, eller så kan man ha det kvar i säcken men se till att öppningen hela tiden är väl åtsluten, för att bevara arom och smak.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi förvarade den i påsen i en tunna, dock var locket lite halvtrasigt. Jag räknade ut att en sån säck skulle räcka ca ett halvår och max tre månader är det väl som man kan ha det öppnat? Men om man fryser borde väl maten hålla sig fräschare mycket längre?
Och vi tog upp en glasslåda i taget och stängde påsen väl. Ändå tappade det smak.