Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4106 ggr
Jonsson9
0

Skaffa hund som studenter?

Jag och min sambo pluggar båda. Är det läge att skaffa hund då? Och är Rottweiler ett bra val som första hund?

Vänlig hälsning, Martin

joheck
5

Det beror väl på hur era dagar ser ut och hur ekonomin är. Jag är själv student och skaffade min första hund för lite över ett år sedan. Det va verkligen rätt tid för mig då jag har väldigt lite schemalagt samt att jag inte har några andra intressen som tar upp tid och pengar.

Om en rottis passar er beror helt och hållet på vad det är ni vill med en hund.

Berätta lite mer om hur era dagar ser ut och vad ni har att erbjuda en hund, annars är det tyvärr omöjligt att ge råd.

Jenna_Nord
2

Precis som #1 säger så beror det ju helt på hur eran vardag ser ut och hur eran ekonomi ser ut. Som studerande har man ju inte överdrivet mycket pengar, så det handlar ju mycket om prioriteringar.

Det beror ju också  hur ni tror att eran framtid ser ut. Även om ni tror att ni skulle kunna klara av en hund nu, kommer ni fortfarande ha samma inställning och tid om 5 år? En hund är trots allt ett "kontrakt" på 10-15 år. Det behövs inga fler omplaceringhundar.

Köpte själv min egna hund när jag studerade på gymnasiet. Hennes behov har alltid gått föra mina, så har aldrig haft problem med att tillgodose dom. Såg till att jag hade över 2månaders tid till bara henne i början. Lämnade henne alltså aldrig ensam hemma eller hos någon okänd. Utan såg till att vi hade gott om tid att bekanta oss, vilket är viktigt.

Sen får man tänka på att om man behöver lämna hunden när den blir äldre, har man råd med hunddagis/dagmatte. Eller känner man någon som skulle kunna passa hunden?

Alla raser kan vara en bra första hund. Det beror helt på hur bra pålästa och kunniga ni är som ägare. Har ni några tidigare erfarenheter osv.

Mvh Jenna

[Highonbluetomorrows]
3