Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4106 ggr
Jonsson9
0

Skaffa hund som studenter?

Jag och min sambo pluggar båda. Är det läge att skaffa hund då? Och är Rottweiler ett bra val som första hund?

Vänlig hälsning, Martin

joheck
5

Det beror väl på hur era dagar ser ut och hur ekonomin är. Jag är själv student och skaffade min första hund för lite över ett år sedan. Det va verkligen rätt tid för mig då jag har väldigt lite schemalagt samt att jag inte har några andra intressen som tar upp tid och pengar.

Om en rottis passar er beror helt och hållet på vad det är ni vill med en hund.

Berätta lite mer om hur era dagar ser ut och vad ni har att erbjuda en hund, annars är det tyvärr omöjligt att ge råd.

Jenna_Nord
2

Precis som #1 säger så beror det ju helt på hur eran vardag ser ut och hur eran ekonomi ser ut. Som studerande har man ju inte överdrivet mycket pengar, så det handlar ju mycket om prioriteringar.

Det beror ju också  hur ni tror att eran framtid ser ut. Även om ni tror att ni skulle kunna klara av en hund nu, kommer ni fortfarande ha samma inställning och tid om 5 år? En hund är trots allt ett "kontrakt" på 10-15 år. Det behövs inga fler omplaceringhundar.

Köpte själv min egna hund när jag studerade på gymnasiet. Hennes behov har alltid gått föra mina, så har aldrig haft problem med att tillgodose dom. Såg till att jag hade över 2månaders tid till bara henne i början. Lämnade henne alltså aldrig ensam hemma eller hos någon okänd. Utan såg till att vi hade gott om tid att bekanta oss, vilket är viktigt.

Sen får man tänka på att om man behöver lämna hunden när den blir äldre, har man råd med hunddagis/dagmatte. Eller känner man någon som skulle kunna passa hunden?

Alla raser kan vara en bra första hund. Det beror helt på hur bra pålästa och kunniga ni är som ägare. Har ni några tidigare erfarenheter osv.

Mvh Jenna

[Highonbluetomorrows]
3

Om ni har hundvana från era föräldrahem och förstår vad det innebär att äga en bruksras, så kan rottweilern passa finfint som förstahund. Har ni inte den kunskap och det engagemang som krävs, så välj en annan ras. Det finns många fina hundar som är avlade främst till sällskap. Du kan exempelvis googla "rasgrupp 9" (sällskapshundar) för att få fram några av dem.

Sen ser jag inget hinder med att studera och ha hund. Tvärtom. Två studiemedel räcker mer än väl, särskilt om man inte är den som festar bort alla sina pengar eller köper nya kläder hela tiden. Om någon av er har möjlighet att läsa på distans så desto bättre - och billigare eftersom ni inte behöver lägga ut pengar på hundvakt. Går ni i skolan hela dagarna så blir det dyrare och svårare, dels då det kan ta tid innan en valp kan lämnas ensam några timmar och dels då hundar inte bör vara ensamma en hel dag varav ni måste betala någon för att passa hunden. Om ni inte har någon familjemedlem som kan ta hand om hunden om dagarna?

Skriver du mer om 1) vad ni söker i hunden och 2) vad ni kan erbjuda hunden, så kommer du få många bra rastips här :)

[Surina]
1

Ja allså som alla påpekar det beror ju lite på.

Sen beror det ju också på om det är en valp eller en vuxen hund ni tänker er. Men det är helt möjligt att ha hund när man studerar :) Så ge inte upp! Men ni måste titta lite hur det ser ut just nu, helst vill man ju inte att hunden ska vara ensam allt för mycket även om den är vuxen.

Jag har ju tur att mina studier är mer att får man jobbet gjort i tid så spelar det ingen roll vart man befinner sig.. så jag behöver inte vara på skolan så det är ju ett plus med en valp tex.

Sen om rasen passar er det är ju också svårt att säga :S Varför just rottis om jag få fråga? Så får jag en bättre bild av varför ni tyckte den rasen :)

Karmatarerskanise
3

Hur ser dagarna ut? Ekonomin? Vad har ni tänkt er göra med hunden?
Hur länge kommer någon kunna vara hemma med valpen innan den ska börja vara ensam? Hur ser framtiden ut?

bell
1

#0 Det beror väl mer på hur era liv ska se ut när ni har pluggat färdigt. Om ni tänker er hunddagis 5 dagar/vecka eller om det blir egnaföretagare med hunden på jobbet. Många glömmer att som #2 skrev att hunden kommer vara i er familj 10-15 år frammåt. Att studera och ha hund kan vara kalas beroende på vad man studerar men när det är klart gäller det att ha en plan då oxå. Jobbar ni extra? vart kan hunden vara då t ex vet inte om hunddagis finns på helgen.

Lycka till!

Jonsson9
0

Våra dagar är ju så olika varje vecka, men skulle vi skaffa en valp så får vi ju tajma in det så att någon alltid är med den. Iaf den första månaden?

Ekonomin tror jag skulle klara det, vi festar inte bort så mkt pengar, och har låg hyra. Vad kostar käk per månad för tex en Rottis?

Vi har tänkt oss att både ta långa promenader och att vara ute och springa med hunden (?).
Lydnad, ta kurser i det hade varit kul.

Rasgrupp 9 känns inte som vår typ av hund. Jag vill ha en hund som man verkligen vågar gå ut med sent på kvällen.

I framtiden har förhoppningsvis en av oss jobb om 1,5 år. Den andre kanske om 3 år. Ett barn har varit på tal om 1,5-2 år, vad tror ni om det? Är det läge att skaffa hund innan barn, samtidigt som barn eller efter?

Hur länge klarar en vuxen hund att vara ensam? Räcker det att man kan rasta den på lunchen under en 8 timmars arbetsdag? Och sedan aktivera den mer på kvällen?

Vi har också haft funderingar på Labrador. Vad tror ni?

Vänlig hälsning, Martin

Karmatarerskanise
7

Det är en brukshund och den behöver arbeta glöm inte det. Den behöver mycket mer än bara prommenader och spring. När man köper hund ska man inte gå efter vad man vågar gå ut med. Det är en väldigt krävande ras ni funderar på.

Och en valp behöver ha någon hemma hela tiden längre än en månad.4 månader minst skulle jag säga.

Jag anser inte att det är bra för hunden att jobba 8 timmar om dagen och bara gå ut med den under lunchen. Då bör man skaffa dagmatte eller lämna på hunddagis. Ingen hund mår bra av att ständigt vara ensam om dagarna.

Angående barn så får någon annan hjälpa dig. Har ingen erfarenhet av vilken ordning som är bäst.

MeMilly
0

Jag kan ju komma med min egna erfarenhet Glad! Jag skaffade min hund andra året på högskolan och visst har man fått anpassa sig men det har verkligen hjälpt med ett flexibelt schema. Jag bor själv så jag har fått ta hand om allt, utfodringen, ensamträningen, aktiveringen, uppfostringen osv. Och jag tror utan att ha någon erfarenhet av det att det tror jag att det är så mycket enklare när man är sambo då man kan skifta med varandra i jämförelse med att vara ensam ägare. För ensamträningen har varit det jobbigaste. Jag läser fortfarande på högskolan och ska plugga i ca 1 år till, hur det blir efter (många skommenterar ju om framtiden) det får jag se då men det jag vet är att jag ska göra allt för att han ska få det bästa. Självklart är drömmen att kunna ha med honom på jobbet men det yrket jag läser till är det lite osäkert med att kunna ha med honom om man nu inte staratar eget. Jag är övertygad att det kommer lösa sig ändå.

Jag lever på CSN så ett studiemedel räcker bra åt oss. Har både utfodringen ca 400:- var andre/tredje månad, klippning ca. 400-600:- var fjärde månad (han är en lahsa apso/shi tzu så han behöver trimmas ganska ofta), försäkringen 299:- varje månad. Men det fungerar. I ditt fall är ni ju sambos och har två studiemedel och då en rottis kräver mer än min lilla borde ju det funka ändå Glad.

Em_
2

Hej!

För mig har det gått jättebra att ha hund och studera. Detta har underlättat för mig:

- Skaffade honom på sommarlovet, det var väldigt skönt att bara behöva tänka på valpen i början.

- Jag bor väldigt nära skolan, det underlättar en hel del att kunna gå hem på lunchen. Hans ensamtid blir ju kortare med när jag sliper åka långt.

- Har sparat ihop "heliga" pengar så att han kan gå och bryta benen även när mitt vardagskonto börjar bli tomt i slutet på månaden.

- Det jobbigaste för mig (som är singel) är när jag måste vara borta på studiebesök hela dagen. Jag har blivit kompis med ett par hundägande grannar och vi turas om att passa hundarna ibland. Det har räddat mig flera gånger.

[RMSLiners]
7

Visst kan det funka men frågan är om ni är beredda på allt vad en Rottweiler kräver. Promenader och löprundor samt lydnad räcker inte på en Rottweiler, som nämnt är det en brukshund och en mentalt stark sådan som kräver en hel del. IPO eller skydd samt spår är det rasen har behov av. Tyvärr vet jag några som nyligen skaffat en Rottweiler och ger den enbart promenader med lite lydnad på det, den hunden har energi till max och nu byggt på sig aggressivitet mot både barn och hundar. 

En Rottweiler som inte får jobba kan bli en mardröm i kopplet. Jag hör till den typen av personer som anser att en hund ska få jobba med det den är avlad för och i fallet för en Rottweiler är det IPO eller skydd som gäller.

Jonsson9
1

#11 Vill du utveckla och förklara IPO och skydd?Glad

Jag har egentligen inte så stor koll på allt man kan göra med en hund, kanske det finns något som intresserar mig.

Som den Rottweilern du berättar om vill jag absolut inte min hund ska bli. Så det är kanon att ni berättar vad dom behöver, och vad som krävs av ägarna. Så får vi helt enkelt se om vi har vad som krävs för en Rottweiler.

Om någon har erfarenheter av Labradorer får ni gärna skriva också. Kanske i jämförelse med en Rottweiler, vad skiljer dom två åt?

Tack alla för era svar!

Vänlig hälsning, Martin

[Besan]
0

Du kan absolut skaffa en rottis som förstahund om du har läst på ordentligt och har motivation!

Men det är som nu några redan sagt ingen hund att bara gå promenader med och träna lydnad med.. De kräver mycket mental stimulans, tex spår och sök passar de utmärkt utöver lydnaden. IPO och  javisst, men då får du nog kolla noga på blodslinjer… Dessutom om du aldrig tränat/tävlat IPO förr så rekommenderas inte Rottis som första ras. I så fall måste den komma från riktigt bra blodslinjer.

IPO består av tre delar och innehåller lydnad, spår och skydd.

Dessutom, räkna med en hög matkostnad för en rottis, de äter som hästar och sen så kräver de verkligen ordentligt med näring för att bli välmusklade och hålla standarden

isafisa
0

Jag och mitt ex skaffade Nalle när vi båda studerade, han på distans. Passade oss jätte bra. När vi separerade blev det genast lite svårare att ha råd med allt, men det har funkat. Men fundera ordentligt över ekonomin - det är ju inte billigt med hund!

Jonsson9
0

Men vad kan man aktivera sin hund med?

Utöver IPO, lydnad och spårning?

Vänlig hälsning, Martin

joheck
0

#15 Det finns massvis att aktivera en hund med. Sök, drag, agility, träna trix mm. Om du söker runt lite på internet så kommer du hitta massor.

[Besan]
0

#15 Finns massor… Tex Drag på vintern, tex medan du själv åker skidor. Dra bildäck på somrarna. Agility funkar också som #16 skrev, men inget man kanske ska satsa på om man har Rottis ;)  Du kan också låta den gå med klövjeväska ibland och ge den olika uppgifter; hämta post, bära saker osv osv.

League
2

Jag reagerar lite på att ha en hund man "vågar gå ut med"  Är du rädd när du är ute i ditt bostadsområde? Att känna rädlsa är inte bra, och hundar känner sådant väldigt väl.

Är det första hunden för er bägge? överhuvudtaget?  tror isf att rottis kan vara lite för mycket hund för er.

Varför inte försöka ta en omplacering? Det behöver ju inte vara en problemhund, utan att det kan ha tillstött problem hos den tidigare familjen. och så kan du ju få en redan rumsren, ensamtränad hund som "bara" behöver mer kärlek och aktivering och att man har tid för hunden, och prioriterar dess behov.

Sen är det ju såhär att en större hund äter mer och blir dyrare i månaden.

finns ett "test" på pedigrees hemsida, där man får ett hum om vad som kanske kan passa, ger såklart inget hundra procentigt svar, utan se det lite som riktlinjer för vad som kan passa er.

[RMSLiners]
5

#12 Som redan nämnt är IPO en gren bestående av skydd, spår och lydnad. IPO och skydd är något jag anser man bör vara påläst om redan om man vill ha en Rottweiler.

Personligen hade jag inte rekommenderat en Rottweiler till en person som inte är villig att köra någon form av gren som hunden är avlad till och en Rottweiler är väldigt mycket hund med mycket motor, viljestark och envis som kräver en stadig hand och en ägare som vet vad den har i kopplet så att säga. 

Som första hund där ingen har erfarenhet av hundar tidigare? hade jag inte rekommenderat en så stark hund som Rottweiler, speciellt inte om hunden inte får arbeta med det den är avlad för.

Jag har tränat med Rottweiler tidigare och jag kan säga att det är en krävande hund som inte ens jag skulle kunna tänka mig, trots att jag varit hundägare i 17 år, men då främst för att IPO och skydd är inget som intresserar mig och därmed inget jag kan erbjuda den rasen, skriver bara hur jag känner det. Drar man liknelse med slädhundar som är energiska och krävande i sig och som jag ägnar livet åt så kräver Rottweiler så mycket mer.

Labradorer, om du väljer en icke jaktlabrador (jaktlabradorer avlas för att jaga), funkar med promenader , lydnad och mentala övningar. Den är viljstark men inte lika krävande som en Rottis. Och vad som skiljer de åt, Rottweiler är en brukshund vilket Labrador inte räknas som. Labradorer har också mjukare temperament än en Rottweiler.

Annars hade en omplacering av icke bruksras som är stabil varit ett bra allternativ. För mig låter det mer som att ni är ute efter en sällskapshund?

[Besan]
0

#19 Jag vet en tjej som skaffat Rottis som första hund, tidigare var hon inte ens intresserad av hundar, går superbra för henne nu och hunden!

Och nej, finns faktiskt inte många rottisar överhuvudtaget som kör IPO och Skydd så det är inget krav att man ska göra det med dem. Schäfer passar bäst till det, så är det bara. Det är oftast enbart vana hundförare som tränar IPO med Rottis och de har oftast tränat schäfrar och mallar innan.

Spår och sök är en rottis ideala aktivering, utöver lydnaden!

[RMSLiners]
3

#20 säkert helt individuellt också, finns undantag i alla raser. Jag vet många som använder Rottis i IPO så att det mest passar Schäfer stämmer inte, finns många raser inom IPO, men vet även en som har en rottis och inte tränar ett dugg med hunden men den hunden är också en ren soffpotatis och riktigt lat. Jag står fast vid att Rottweiler är en krävande hund som behöver mer än promenader och lydnad och absolut inte passar som enbart sällskapshund eller som första hund till en oerfaren. Jag ser helst man kör IPO med en rottis så den får jobba som den brukshund den ursprungligen är.

Michaela-N
5

Jag tycker inte att rottweiler passar som förstahund överhuvudtaget. Har sett alldeles för många skräckexempel på förstagångsägare av rasen, det är inga roliga syner. En rottweiler är en ganska kraftig hund, och även om man är jätteaktiv och håller på med hundsporter och flera timmars promenad behöver den en erfaren hand tycker jag.

Fridaaaa
0

Jag är student men hade hund redan på gymnasiet (alltså student då med fast betalade inte hennes mat då)
Det fungerar bra.
Rottweiler hade jag dock inte valt.Dem kräver en hel del fysiskt och mentalt. Och jag tycker det är svårt att hitta en bra uppfödare

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Highonbluetomorrows]
1

Labrador är ett betydligt bättre förstaval! Om du känner dig osäker utomhus på kvällarna så kommer folk säkert avskräckas av din "stora svarta hund" (om du köper en svart labrador) men det de inte tänker på är att labradorer är översociala och kanske hade hoppat på dem för att hälsa snarare än för att skydda dig :P.

I min mening är det att föredra, då det kan kosta dig OTROLIGT mycket pengar och lidande att ha en hund som attackerar en människa. Du får står för alla kostnader som din hund åsamkar, och hunden kan beläggas med munkorg eller avlivas om den anses bevisat farlig för människor. Så att ha en sällskapsrottis för att känna sig trygg, och kanske rent av försöka lära den att skydda dig genom att vara aggressiv mot främlingar, är starkt att avråda från.

Labradorer kräver i regel medel motion, är duktiga apportörer, älskar att bada, är otroligt glada i folk och mat. Matmotivationen gör dem lätta att träna, men man får samtidigt hålla extra koll på dem så att de inte blir överviktiga! De behöver få jobba lite med huvudet och kroppen, men inte så pass mycket som en rottis hade krävt.

Labradorer finns i tre avelstyper. Utställningstyp, Dual Purpose, och jaktvariant. Ni ska rimligen ha utställningstypen, eller DP om ni vill ha mer "go" i hunden.

Rafflan
1

En bullmanstift är en trevlig hund som kanske kan passa er? :)

Den gillar att hänga med och gå dock är det väl ingen spring hund men jogga är nog dem flesta Bullar med på :)
Får ni dock mycket plugg en period, tex 1 veckor klarar den sig på bara promenader och lite godis sök utan att klättra på väggarna.
Funkar bra med barn, bra familje och allround hund som kan vara igång om ni vill jobba med den men kan ta det lugnt om ni har mycket med skolan osv en period :)
Dem är även ganska stora så du kan känna dig trygg med den ;)

Labrador finns det 2 varianter på, jakt labbarna kräver mycket motion och aktivering (typ som en rottis) om man vill ha en hund att jobba med. Utställnings labben är lugnare och som med Bullen, vill ni träna å jobba är den med på noterna men vill ni ta det lugn och bara slöa en period är dem med på det också :)

Tror en hund ni kan träna å jobba med men samtidigt kan ta det lugnt och nöja sig med promenader och lättar aktivitet vid behov kan passa er bra. För då om ni skaffar barn i framtiden eller har massor med plugg en månad så behöver inte hunden bli "lidande" eller ge sig på inredningen i hemmet pga att den är understimulerad ;)

Fridaaaa
0

#25 Våran granne har en bullmastiff och efter att ha träffat den vill jag inte ha en längre. Väldigt vaktig osv. Och har inte med dom att göra, för deras andra hundar är inte såna.

Jonsson9
0

#24: Skulle aldrig vilja ha en hund som attackerar någon, inte så jag menade.
Vill nog ha en brun labbis då. ;)

Men labrador låter alltså som ett bättre val, fler som tycker det?

Vänlig hälsning, Martin

Rafflan
0

#26 du kan inte dömma en hel ras på 1 individ :P

då är det dåligt mentalitet, träffat massor med Bullar å alla har vart super snälla och bra. Dock e ju risken för såna problem mindre om man skaffar en tik eller kastrerar en hane om han börjar vissa såna tendensen.

[Besan]
0

#21 Och jag står fast vid att en Rottweiler INTE kräver IPO. Då måste du själv som förare gärna tränat det själv och dessutom är IPO inte något som du bara kan bestämma dig för att börja träna, tyvärr. Du får träna spår och lydnad och bygga upp det ORDENTLIGT först för att sen överhuvudtaget börja fundera på IPO.

De få grupper som oftast finns vill ha bra hundar. Och jag vet dessutom att det är svårt att hitta en bra rottis till IPO. Finns inte många uppfödare kvar som avlar på de egenskaperna.

Vill du träna IPO? Ta en schäfer. Statistiken talar ju sitt sanna språk.

Rafflan
0

#27 labbe är trevliga hundar ;)

[Besan]
0

#22 Någon gång måste ju bli den första.. Jag vet minst lika många hundägare som fixat en rottis som första hund perfekt. Förut tyckte inte jag heller det var en förstagångshund, men ändrat uppfattning nu - då jag faktiskt sett med egna ögon att det går, bara man vill.

Jag kan tala om för dig att det finns faktiskt människor som haft hund innan, och ja då köper de en rottis… och tar sig vatten över huvudet :) så tja… beror väldigt mycket på dig som person, din motivation osv. Så är det med alla raser, det skiljer inte speciellt mycket på det viset, tycker jag.

[RMSLiners]
0

#29 Din åsikt och jag har min, ser ingen mening i att tjaffsa om det. Sen är det skillnad på ett vanligt spår och ett IPO spår med en hund, men men.

[Besan]
0

#32 ja men då tränar man mot IPO-spåret.

Nja är inte bara åsikt… utan fakta med.

Fridaaaa
1

#28 Har jag inte gjort heller.
Men dom är vaktiga överlag, och dem kräver en hel del, ingen hund som det räcker med att gå lite promenader och småträna med.

[RMSLiners]
1

#33 Som jag sa finns säkert Rottweiler individer som klarar sig utan IPO men majoriteten jag känner som äger en rottis kör IPO just för att det är en brukshund. Rottweiler är i första hand en krävande hund och enligt mig inte en förstagångshund eller ren sällskapshund. Och det finns Rottweiler som står som champion i IPO III tex. Att man enbart ska köra på Schäfer när man kör IPO är helt fel.

Jonsson9
0

Håll er gärna till ämnet.
Vi är inne på Labrador nu. Glad

Vänlig hälsning, Martin

[Besan]
1

#35 Då måste du väl bo på ett sånt ställe där det finns många aktiva hundförare med aktiva rottisar, för jag har sällan träffat, eller ska jag säga ens någon rottis som tränat/tävlat i IPO. I gruppen här hos oss finns det tex ingen och inte i klubbarna i närheten heller. Detta för att de är svårare att motivera i IPO än en schäfer och malle, därför kräver de erfarna hundförare som tränat förr. Och jag vet öfr jag har kontakt med tränare, uppfödare och domare, så jag har hört en hel del kan man säga… Dock har man ju hört att de rottisar som väl tränar och tävlar i IPO är riktigt bra. Och jag har inte sagt att man enbart ska använda en schäfer till IPO, men jag är bara realistisk… de är ju bäst på det.

Aveln med rottis börjar gå åt lite fel håll i Sverige, jag e rädd att rasen börjar delas upp såsom schäfern och arbetslusten hos många rottisar börjar sakta men säkert försvinna….

[Besan]
0

#36 Labrador kan jag inte så mycket om.. så får väl tacka för mig då och hoppas du får bra hjälp till ditt rasval.

[RMSLiners]
0

#37 Nu håller vi oss till tråden tycker jag. Jag har sagt min åsikt och det var labrador TS ville diskutera nu.

TS, Labrador funkar utmärkt, då utställningsvarrianten om man inte är jägare och ska jaga. Bruna Labradorer är väldigt fina hundar och de labradorer jag träffat på har varit snälla, sociala, glada och väldigt tillgivna.

Jonsson9
0

Skulle det fungera bra med en Labrador i lägenhet tillsammans med två katter?

Katterna föddes med en hund i samma hus, och hade inga som helst problem med den hunden.

Blir det ofta problem katter och hundar i mellan?

Vänlig hälsning, Martin

Jenna_Nord
0

#40 Det kan mycket väl fungera. Men då får man tänka på hur man introducerar som för varandra bland annat.

Även om katterna är vana vid en hund, så behöver dom inte vara hundvana. Men det är ju klart lättare att dom kommer överens med en ny.

Har själv katt som inte har några problem med mina hundar. Men bara grannens hund visar sig på tomten så är raggen uppe och hon fräser för sitt liv.

Annars tycker jag det är vanligast att hundar och katter kommer överens. Men det är viktigt att lära hunden att det är ett big no-no att jaga katterna. Katterna måste kunna känna sig säkra.

Mvh Jenna

Lilllens
0

Rottweilers är fina hundar, har haft min i drygt 7 år. Men som sagt är det ju en rätt svår ras. Lycka till med hundköpet! Labradorer är trevliga, kan tyvärr inte något om rasen så jag vill inte yttra mig för mycket. Men de jag har träffat har varit väldigt lugna och stabila!