Stamtavla mm
Hej! Jag är helt grön när det gäller köp av hund och har några frågor innan jag börjar ringa runt och jag hoppas nån på siten kan svara på mina frågor :).
Vad innebär det att en hund har stamtavla och hur viktigt är det egentligen vid köp av en hund för sällskap?
Vad innebär chipmärkningen?
Vad ska man tänka på och kolla upp innan man köper en hund? (Stor fråga)
Jag vill ha en hund som passar mig personlighetsmässigt. Jag är lugn som person och jag gillar att röra på mig, men jag jobbar kontorstider och behöver ev ha hunden hemma på dagarna alt på hunddagis. Det skulle iofs vara bra med en hund som skulle kunna klara sig bra hemma på egen hand också.
Alla tips tas tacksamt emot!
Tack på förhand!
Stamtavla, SKK reggad rensrasig hund. Du kan ställa ut hunden och du vet dess ursprung.
Chipmärkning, ID märkning precis som öronmärkning men med ett chip i nacken. Lag på att hundar ska ha det och vara reggade.
Hitta rätt uppfödare, rätt ras, kolla upp föräldrarna (om hunden har stamtavla), kolla rasbundna sjukdomar och om föräldrarna är testade vid detta. En valp du köper ska vara reggad, vet besiktad, märkt och avmaskad innan köp. mm Kolla här för mer info.
Hundar får enligt "lag" inte lämnas ensama längre än 6 timmar så en hund som är ensam hemma under din arbetstid som jag antar är 8 timmar är uteslutet, då är dagis bättre.
En del skriver ju att hunden är skk-registrerad men saknar stamtavla. Hur kommer det sig?
#2 Man kan ägarregistrera sin hund i SKK (inkluderar även blandraser) men den är då enbart ägarregistrerad. En hund utan stamtavla ska stambokföras i jordbruksverket men alla kan ägarregistrera i SKK liksom man kan göra samma sak på en katt i SKK (och/eller SVERAK).
En hund stambokförd i SKK har en SKK stamtavla.
Här kan du läsa mer om stambokförda hundar i SKK för jag är usel på att förklara. 
Tack för dina svar!
Sitter och läser en del nu på sidan du länkade :)
En fråga (jag ifrågasätter ingenting): men hur har de kommit på att hunden inte får vara ensam mer än 6 timmar? Har det utförts tester av nåt slag?
En del skriver att hunden är registrerad men inte har stamtavla. Detta är oftast en liten "luring" för att hunden är registrerad i JORDBRUKSVERKET - vilket det är lag på. Att registrera i SKK och få stamtavla kan man bara göra om föräldrarna båda har stamtavla. Det är i princip ALDRIG seriöst om en "renrasig" hund inte har stamtavla, så till vida det inte gäller mycket specifika fall.
En stamtavla är aldrig en garanti för att du får en bra hund, men det är ett "bevis" för sig själv och andra för att hunden är renrasig. En hund utan stamtavla räknas som blandras, oavsett om säljarna hävdar annorlunda.
En renrasig hund har vissa fördelar om man är intresserad av att tävla eller avla, men främst av allt så är det en fördel att man har större koll på vad man får. Köper man en vuxen blandras så vet man också vad man får, givetvis, men nu pratar jag ordinarie valpköp.
Det finns säkert seriösa blandrasavlare (de som försöker göra nya raser på ett seriöst sätt, eller de som prestationsavlar) men de allra flesta är ytterst oseriösa som bara parar sin "söta tik" med grannens "söta hane". De flesta hundar är söta :) men de flesta hundar ska inte avlas på!
Det finns även en del renrasiga hundar med stamtavla som inte precis har den bästa mentaliteten eller hälsan, vilket kan vara klokt att tänka på innan man fastnar för en ras! Inte roligt att behöva avliva en sjuk hund alldeles för ung, när man hade chansen att kolla upp hälsostatusen på rasen och föräldraradjuren i förväg.
Du får nog precisera lite mer vad du kan erbjuda en hund, och vad du själv söker i en hund - så får du säkerligen många bra rastips :)
#5 Det är mer så att "lagen" syftar på att en hund måste få komma ut och göra sina behov var 6e timme, det är alltså ett råd.
Personligen har jag en egen regel på att hunden inte får vara ensam mer än 4 timmar. Lämna hund själv i 8 timmar utan minsta tillsyn eller rastning känns inte riktigt ok.
Står mer på jordbruksverket.
Tack för ditt svar!
Jag vill gärna ha en liten hund. Just nu kollar jag på Chihuahua, papillion, pekingese, phalene, pomeranian, tysk spets/mittelspitz.
Jag vill ha en lugn Lassie-typ som är liten i storleken. Vill ha den mest som sällskap.
Måste kolla upp lite mer innan jag kan precisera mer.
#8 Alla hundar under Grupp 9 på SKK räknas som sällskapshundar, du kan ju kolla bland raserna där om någon mer skulle vara intressant. 
#8. Cavalier king charles spaniel kanske vore något? MEN! Det är en ras drabbad av hjärtproblem så du får vara noooga och fråga folk om hjälp att hitta friskare linjer :)
Annars kanske en vuxen shetland sheepdog, som du vet är lugn? De ser till och med ut som Lassie :P
Jag har sällskapshundar o jag har stamtavla jag anser det är viktigt på sitt sätt jag ser bakåt i leden jag kan spåna själv hur det är med sjukdommar o den biten, jag har köpt hund då jag vet har friska led. Så den biten känner jag mer trygghet med. Även görs rastypiska tester o här har ni något jätte viktigt att kolla upp, vad är det för ras föresten du funderar lite på? Vad har du tänkt göra med hunden, jag har som sagt var sällskapshundar men de får arbeta med hjärnan varje dag kör även lite vardagslydnad och trix. De gillar spåra och när vi åker till klubben tjuter dom i bilen för de vet att vi ska göra lite extra skoj där bla agillity. Så även sällskapshundar ska man arbeta med inte bara långa promenader :)
Att registrera en renrasig valpkull hos SKK är ingen stor kostnad för en uppfödare, den får denne oftast igen vid försäljningen av valparna då registrerade valpar oftast säljs lite dyrare. Så det finns ingen anledning för en uppfödare att inte registrera valparna i SKK om båda föräldrarna är renrasiga och allting är som det ska. Att en valpkull inte är registrerad är ett stort varningstecken, det kan vara något fel på någon eller båda av föräldrarna till valparna som gör att de inte får användas i avel till exempel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tillägga: de finns ingen lag som säger att hunden bara får vara ensam si och så många timmar. Utan det finns bara ett exempel kan man säga, en mall, för hur man bör göra. Just för att hunden inte ska behöva vara hemma ensam så länge då de är flockdjur. Men som sagt, ingen lag!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Just nu är jag väldigt inne på tysk spets/mittelspitz. Men jag inser att jag har mycket att kolla upp efter att ha läst era svar. Så jag ska fortsätta navigera runt här och även på SKKs hemsida och fler siter innan jag fattar ett beslut.
#7: Du har självklart helt rätt. Hur kunde jag missa nåt så viktigt. Jag har ju funderat på att skaffa hund ett tag men just pga mina arbetstider har jag låtit bli. Men idag på lunchen berättade en kollega att hon skaffat hund och att den nu i början river ner saker och ting. Den är ensam hemma. Och hon ska vänja den vid att vara ensam hemma och den ska inte gå på dagis. Och då fick jag utifrån det för mig att det kanske var ok att lämna hunden ensam (enbart för att jag blir så sugen på att skaffa hund varje gång nån pratar om sin hund och försöker hitta lösningar på anledningen till varför jag inte kan skaffa hund) eftersom hon ju gjorde det. Men det är inte schysst. Jag har ju hela tiden tyckt synd om min grannes hund som konstant ylat och skällt varje gång hon lämnat den ensam (inte mer än 3 h) och jag skulle inte vilja göra så mot mitt husdjur.
#14 Det är jättebra att du tar det lugnt och verkligen funderar över det ett eventuellt hundköp och att du är noga med att kolla upp saker och ting.
Mittelspitz är en jättetrevlig ras som passar bra som aktiv sällskapshund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#14 Det är helt klart separationsångest som ligger hos hunden där. Ensamhetsträningen är en viktig del om man vill ha en hund som klarar att vara själv.