Behöver hjälp och tips snabbt!!!
Hej.
Bekanta till mig har en liten blandras som är lite över året och nu de senaste månaderna har han börjat yla mer och mer. Han ylar mest när han blir ensam hemma, vilket han inte gjort tidigare. Men ylar även när det verkar som att han hör något speciellt ljud ute, även när folk är hemma. Känns lite som att han skulle vara rädd eller något.? När han ylat ett tag så är han helt slut.
De som äger hunden hade varit i kontakt med en veterinär som sagt att det kanske kunde vara en hjärnskada, men veterinären sa detta via telefon så tycker inte det är något att lita på.
De testade att ge honom en hormonspruta, som gjorde att han inte ylade på några dagar. Men nu har det börjat igen.
Hoppas ni kan ge många svar och tips snabbt på hur man kan få det att bli bättre, är rädd att de avlivar honom om det inte blir bättre.

Hur länge lämnas hunden ensam?
Är den ordentligt ensamhetstränad?
Vad får hunden för daglig aktivering?
Många hundar får ångest av att lämnas ensam om de inte fått lära sig att vara ensam från grunden. Att bli lämnad ensam är inget naturligt för hunden för i naturen så lämnas de av sin flock endast om de är döende, så jag förstår om de får ångest då vi gör något så onaturligt för dem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Han är oftast inte ensam så mycket eller länge, ibland går de bara ut för att slänga sopor eller hämta post och då börjar han yla redan där.
Ja det tror jag, för han har kunnat vara ensam tidigare utan att skälla eller yla.
Han går på promenad 3 ggr per dag, varav en långpromenad.
Läste en tråd som jag hittade på nätet med en som haft samma problem. Hunden hade inte ylat tidigare men började när den var va 7 månader. Detta trodde dom berodde på att hunden blivit könsmogen.Och att det kunde vara för att det var mycket löptikar i området.
Vad tror ni om detta, kan det kanske vara det som är problemet.?
Tror ni att det skulle hjälpa med kastrering isånnafall.?

#2 Okej då kan jag rekommendera att de börjar om från början med ensamhetsträningen.
Vad får han för mental aktivering?
_**/Mvh Anne
Med mental träning, menar du då att utföra träning där hunden får tänka lite mer och man förväntar sig något av hunden.? Tänker på tex agility eller lydnad.? Eller vad menar du.?

#5 Ja träning där hunden får använda hjärnan, tex trix, spår, sök, lydnad, mm.
_**/Mvh Anne
En fråga jag har, vad är det för raser i hunden? Vissa raser har separationsungest/flockbundenhet kopplade till sig. Polarhundarna Siberian Husky och Alaskan Malamute är två exempel där flockbundenheten är stark och de ylar för att kalla på flocken, separationsångest ligger i Flat Coated Retriever rasen bl.a.
Annen : Han får inte direkt någon mental träning.
RMSLiners: Kommer inte ihåg exakt vilka raser de var i honom, men någon spaniel blandning. Tror cockerspaniel och nått mer.

#8 Okej, då är det inte heller konstigt om han visar problembeteenden.
_**/Mvh Anne
#9 Nae det vet jag också att det är viktigt med träning, och att dom hittar på dimheter när de är uttråkade och inte får stimulans eller vad man ska säga.
#Gav dom det tipset med, att gömma godis så att han får leta och kanske köpa en sån där aktivitetsboll som man rullar på för att godis/mat ska trilla ut
Men tänker fortfarande på det här som jag skrev i tidigare inlägg, om det inte kunde ha något att göra med könsmognad också..
Det kan ju vara en blandning av alltihop. En understimulerad hund, som de kanske har gått lite för snabbt fram i ensamhetsträningen plus hormonsprattel med könsmognad och löptikar.
Tycker att de först och främst ska börja aktivera killen så kanske han kommer på bättre tankar..
#8 Beroende på vad den har för raser i sig har den också olika behov. Cocker Spaniel, om den har det, är i grund och botten en stötande jakthund och jakthundar överlag behöver få jobba med nosen, vilket alla hunder behöver självklart men en del behöver det lite mer.
Något de kan börja med är spår, finns olika sorters spår så som viltspår, personspår, godisspår osv.