Hjälp!!! Valpen biter sig!!!
Hej! Jag har ett problem, jag har märkt att min 4 månaders Shoh tzu valp har börjat bita SIG SJÄLV på benet! Jag vet inte vad jag ska göra, ska jag låta henne bita sig på benet eller ska jag få henne och sluta? Måste jag åka till veterinären eller kan jag fixa det själv? Tack för svar!!!
Kan bero på mycket, det kan vara understimulans. Kan vara något den bara hittat på, om det kliar i tänderna. Hundar kan få för sig göra mycket. Om du har aktiverat den fullt så sätt på en tratt på den ett tag?
En 4 månaders valp i ett normalt hem är knappast understimulerad.
Åk till veterinären för troligtvis finns där något som stör valpen.
Har ki mammat igenom benet ordentligt för att se om något sitter fast i pälsen ? Har ni delat på pälsen för att se om där finns något sår som stör ?
Det kan helt klart vara något som irriterar honom nånsrans och han tar ut det på benet. Ni kan rådgöra en veterinär.

Min första tanke är allergi, om de är så att hon typ gnagger på bennet/tassen. Vet ett flertal allergi hundar som gör så. Eftersom hen bara är fyra månde kan de även vara tanslosaingen som spökar.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
har du badat henne nyligen tänkte att vissa hundar är känsliga mot starkare shampo. Kolla igenom benet ser du något kanske skräp prickar mjäll?

Min 4 månaders valp gör oxå så, men hon slickar o gnager även mig på händerna så jag tror det har med tandbytet o göra, just nu är hon rätt tandlös
Gnager valpen intensivt eller småttuggar den bara? Bira har tappat de flesta av mjölktänderna nu och hon har också småtuggat en del på sina framben om hon inte har haft något annat precis i närheten. Då får man vara där med ett litet tuggben ;-) Men om valpen verkar besvärad så kan det ju vara som de andra säger typ foderallergi. Då är det veterinären som gäller.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Tandömsningen, ont i halsen, analsäckarna… kolla med en veterinär.
Ingen har sagt det vad jag kan se så då säger jag det, det kan också bero på stress. Min bet sig i tassarna som valp och det berodde på stress, försvann i och med passivitetsträning.
9 bra att du tar upp detta, jätte viktigt att man tränar passivitetsträning på sin valp.
Vad är passivitets träning?
#11 Det mest elimentära i hundägandet om man vill ha en stressfri hund som vet hur den ska varva ner.
min hund brukar ta in sitt bakben i munnen och gjort det ända sedan han var valp. han kan även bita på tassarna och klorna trots att de är nyklippta. detta är nåt han gör när han tvättar sig och jag tror bara det har blivit en rutin för honom eller nåt ;) trodde också det var nåt fel men han är så frisk man kan bli! så det kan bara vara en dålig ovana eller, också troligt och som andra nämner, tandbyte :)
#1. Det är väldigt farligt att prata om valpar och understimulering. Valpar behöver i princip ingen "aktiv" stimulans alls, de brukar klara sig finfint på att bara vara med och nosa runt kvarteret och träffa familj/vänner/grannar. Tvärtom så är det lätt att valpar ÖVERSTIMULERAS och då börjar agera konstigt, stirrigt eller upphetsat. Folk tror att de fått en livsglad och aktiv valp, alternativt en krävande valp, och ger den en massa uppgifter och sen är det igång - ett stressmonster har skapats.. Och har man väl fått en sönderstressad hund så tar det många månader innan den blir normal igen. Man bör i princip ALDRIG råda folk att aktivera sin valp mer, däremot kan man råda folk att aktivera dem annorlunda ;)
Så @ TS, om valpen verkar manisk i det hela så kan det faktiskt vara överstimulering. Det kan även vara allergi, bett, fästing, smärta, eksem.. Det kan vara värt att raka området för att kontrollera det noga. Och så träna lite passivitet, och låt valpen få ta det lugnt i några dagar. Se vad som händer.