Lydnadsprov Klass I
Utförande samt bedömningsanvisning. Om inte annat anges börjar och slutar momentet i utgångsställning. Från och med moment 4 ska hunden föras fritt och kopplet vara undanstoppat och osynligt för hunden.
1. Platsliggande Koeff 4 Maxpoäng 40
Kommando: ”Plats” eller handtecken – ”Stanna kvar” – ”Sitt”
Utförande:
Förarna lägger hundarna bredvid varandra med cirka 7 meters mellanrum och avlägsnar sig gående omkring 10 meter och stannar där vända mot och synliga för hundarna. Dessa skall kvarligga 2 minuter utan att förflytta sig. När föraren lämnar hunden får kommandot "Stanna kvar"användas. På order av tävlingsledaren återgår förarna samtidigt till hundarna.
Bedömning:
Momentet börjar då tävlingsledaren beordrar nedläggning av hundarna och är slut då hundarna intagit utgångsställning. Hund som ställer sig eller kryper mer än 3 gånger sin egen längd underkänns. Hund som sätter sig innan föraren återkommit kan inte ges högre betyg än 5, sker det sedan förarenåterkommit men före kommando för utgångsställning är maxbetyget 8. Hund som i övrigt förflyttar sig, kryper kortare bit än vad som ovan sagts eller gnäller, bör inte ges högre betygän 8. För högsta betyg ska hunden lugnt och stilla ligga kvar på platsen.
Uppläggning:
Tiden tas från det ögonblick förarna intagit sina platser på föreskrivet avstånd. Momentet bör utföras med minst 3 hundar i gruppen. Som rekommendation bör inte momentet genomföras med fler än 8 hundar i gruppen. Sedan förarna lagt ner och lämnat hundarna, får hundarna inte påverkas genom kommandon, tecken eller dylikt.
2. Tandvisning Koeff 1 Maxpoäng 10
Utförande:
Momentet är obligatoriskt. Hunden skall vara kopplad och i utgångsställning. Domaren skall utan svårighet kunna kontrollera hundens bett. I bedömningen tas hänsyn till hundens allmänna uppträdande. Domaren avgör om bord ska användas.
Bedömning:
Momentet börjar då domaren kommer fram till ekipaget och slutar då domaren lämnar detsamma.
Vägran av föraren att genomföra momentet medför att hunden avstängs från vidare tävlan denna dag. För högsta betyg skall hunden bibehålla utgångsställning och hundens bett skall kunna kontrolleras på önskvärt sätt utan att hunden sätter sig till motvärn. Hund som vid tandvisningen visar aggressivitet eller påtaglig rädsla underkänns.
3. Linförighet Koeff 4 Maxpoäng 40
Kommando: "Fot"
Utförande:
Hunden förs i fritt hängande koppel och skall villigt och rakt följa föraren, gående invid dennes vänstra sida med huvudet eller bogen i jämnhöjd med förarens knä. Linförighet skall prövas i vändningar och halter i vanlig marsch. Hunden ska även prövas under rak språngmarsch där märkbar tempoväxling ska föreligga. Då föraren gör halt, skall hunden utan kommando inta utgångsställning.
Vid nytt marschanträde och vid förändring av gångart får kommandot upprepas.
Bedömning:
Momentet börjar vid första marschanträdet och slutar då hunden intagit utgångsställning, efter den avslutande halten.
Hund som hela tiden förs i stramt koppel (hunden stretar) kan inte godkännas. Samma sak gäller om hunden släpar efter alltför kraftigt så att den måste dras fram ideligen, eller om den under större delen av momentet följer föraren på längre avstånd än 1 meter.
Varje liten avvikelse som hunden gör från det önskvärda mönstret bör återspeglas i betygsättningen, även en sådan detalj som tempot vid exempelvis sättande.
4. Läggande Koeff 2 Maxpoäng 20
Kommando: "Fot" - "Ligg" eller handtecken - "Sitt"
Utförande:
Momentet inleds med fritt följ. På kommando eller handtecken skall hunden snabbt lägga sig. Platsläggande utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter cirka 10 meter, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.
Bedömning:
Momentet börjar i och med den inledande förflyttningen och är slut då hunden intagit utgångsställning.
Hund som lägger sig före kommando underkänns. Sätter eller ställer sig hunden innan föraren återvänt, kan den inte ges högre betyg än 5. Hund som lämnat sin plats 3 gånger hundens kroppslängd innan föraren återvänt underkänns. Om hunden inte lägger sig och detta upptäcks av föraren efter några stegs förflyttning, skall hunden underkännas även om föraren genom förnyat kommando lyckas förmå den att inta liggande ställning.
5. Inkallande Koeff 2 Maxpoäng 20
Kommando: ”Stanna kvar” – (Hundens namn) ”Hit”
Utförande:
Hunden lämnas i sittande ställning varefter föraren på tävlingsledarens order går cirka 15 meter i anvisad riktning. Innan föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna kvar” användas. På tävlingsledarens order inkallas hunden.
Bedömning:
Momentet börjar då föraren lämnar hunden och slutar då hunden intagit utgångsställning.
Huvudvikten skall läggas vid att hunden visar god lydnad och snabbhet vid inkallningen.
Hund som före inkallningskommandot avviker mer än 3 gånger sin egen längd från platsen underkänns. Hund som ändrar ställning före inkallningskommandot kan inte ges högre betyg än 8. Hund som inte kommer vid första kommandot, kan ges högst betyg 7.
6. Ställande Koeff 3 Maxpoäng 30
Kommando: "Fot" - "Stå" eller handtecken - "Sitt"
Utförande:
Momentet inleds med fritt följ. På kommando skall hunden snabbt ställa sig. Stående utförs under gång utan att föraren stannar. Föraren fortsätter cirka 10 meter, gör helt om halt och återvänder sedan till hunden på order av tävlingsledaren.
Bedömning:
Momentet börjar i och med den inledande förflyttningen och slutar då föraren återvänt och hunden intagit utgångsställning.
Hund som stannar före kommando underkänns. Hund, som först lägger eller sätter sig, och därefter intar stående ställning på nytt kommando av föraren, underkänns. Hund som lägger eller sätter sig sedan den först stannat i stående kan inte ges högre betyg än 5.
För godkännande krävs att hunden stannar inom ett avstånd av 2 gånger sin egen längd efter förarens kommando.
7. Apportering Koeff 1 Maxpoäng 10
Kommando: "Apport" - "Loss"
Utförande:
Hunden i utgångsställning. Hunden skall på kommando gripa en apportbock av trä som av föraren med höger hand räcks fram mot hunden. Hunden skall hålla apportbocken cirka 5 sekunder. Därefter skall föraren, efter order av tävlingsledaren, kommendera hunden att avlämna apportbocken.
Bedömning:
Momentet börjar då tävlingsledaren beordrar föraren att räcka fram apportbocken och är slut då hunden avlämnat föremålet.
Hund som ändrar ställning kan inte ges högre betyg än 8. Hund som tar apportbocken innan kommando kan inte ges högre betyg än 8. Hund som släpper apportbocken före avlämnandet eller tuggar kan inte ges högre betyg än 7. Vid ihållande kraftigt tuggande kan ej ges högre betyg än 5.
Vid bedömningen ska stor vikt läggas vid hundens aktiva gripande (sträcker sig mot apportbocken).
Uppläggning:
Före framräckandet av apportbocken hålles denna av föraren i höger hand och på höger sida av kroppen. Föraren avgör själv när kommando ska ges.
8. Hopp över hinder Koeff 2 Maxpoäng 20
Kommando: "Stanna kvar" - "Hopp"
Utförande:
Hunden lämnas i sittande ställning på valfritt avstånd från hindret. Föraren ställer upp på valfritt avstånd på motsatta sidan i riktning mot hindret. Innan föraren lämnar hunden får kommandot ”Stanna kvar” användas. På förarens kommando skall hunden hoppa fritt över hindret och inta utgångsställning.
Hindret skall vara täckt och hopphöjden vara densamma som hundens mankhöjd, avrundad till närmaste 5 centimeter. På begäran av föraren kan höjden sättas högre, dock högst 1 meter.
Bedömning:
Momentet börjar då föraren lämnar hunden och slutar då hunden intagit utgångsställning.
Hund som ändrat ställning innan föraren kommenderat ”hopp” kan inte ges högre betyg än 8.
Hund som vidrör hindret, oavsett hur lätt detta sker, bör inte ges högre betyg än 8. Hund som hoppar innan kommando, då föraren intagit sin plats, kan inte ges högre betyg än 6. Hund som använder hindret som stöd eller passerar vid sidan om hindret underkänns. Hund som ej förmås sitta kvar tills föraren intagit sin plats på motsatta sidan av hindret underkänns.
9. Helhetsintryck Koeff 1 Maxpoäng 10
Bedömning:
Vid bedömning av helhetsintryck ska hänsyn tas till samarbetet mellan förare och hund såväl under som mellan momenten. Hänsyn skall även tas till ekipagets uppträdande mellan momenten.
Klass I, poäng/pris:
Total maxpoäng i klass I = 200 poäng
Hund som uppnår 160 poäng tilldelas 1:a pris
Hund som uppnår 140 men ej 160 poäng tilldelas 2:a pris
Hund som uppnår 100 men ej 140 poäng tilldelas 3:e pris
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Intressant artikel =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack!
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jättebra artikel :) Nu vet jag vad jag ska finslipa på, Nån som har något tips på hur man bäst tränar in "stå"? :)

Du glömde ;)
1a pris (uppflytt) 160-200p
2a pris 140-159,5p
3e pris 100-139,5p
**MVH Cerrolyn

Ja, det där håller jag på och finslipar för fullt. Ska ev tävla i oktober med Ludde.
Jag har blivit lite sugen på att träna riktig lydnad med min pojk, för att sedan förhoppningsvis tävla lite. Sökte lite här på sajten och hitta den här artikeln från 2007. Är det som står här fortfarande giltigt? Eller har reglerna ändrats? Finns det kanske någon nyare artikel som jag missat? Vill veta ALLT, så kom gärna med bra länkar mm.

#7 det har nyligen ändrats en del i regler/utförande, vad som gäller nu kan du hitta brukshundklubbens hemsida.
_**/Mvh Anne
Jag måste bara fråga kanske världens dummaste fråga - vad är "plats"? Jag har alltid tänkt att det är ett alternativord till sitt, ligg eller stanna, vad man nu vill använda själv. Men här ser jag att plats är ett kommando för sig. Vad innebär det?
Jag har en till dum fråga. Måste man ha just de kommandona som står här, eller kan man, rent hypotetiskt, använda pilutta dig som kommandot till sitt till exempel? Barbapappa till ligg? Och inte få avdrag/bli diskad/få andra straff? Hunden gör ju samma sak i båda fallen, skillnaden är vad föraren säger. Måste det vara just exakt "sitt" och "ligg" som hunden lyssnar på? Nu är ju mitt exempel väldigt extremt, men ni förstår kanske poängen? Hur noggrann skall man vara när man sätter kommando på sin hunds rörelser?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Men vad är skillnaden på "plats" och "stanna kvar" i så fall..? För båda nämns ju som två olika kommandon i vissa moment. Moment 1, till exempel, där det först är "plats" och sedan "stanna kvar".. Om "plats" innebär att hunden skall ligga och vara stilla finns det ju inget behov av "stanna kvar" i det fallet?
#13 Hmm, jo jag vet inte riktigt. Men kan det inte vara att man bara säger stanna för att förtydliga?
Jag har börjat träna lite med min pojk på moment 1, platsliggande. Lade upp en film inne på hans tråd, det vore jätte snällt om ni kunde gå in där och kommentera. Är helt grön på det här
.
http://hundar.ifokus.se/discussions/4ffee4aed4ebea02c20065a0-kingpins-trad-2
Så plats är som ligg och stanna i kombination? Det är klart att det kan vara att man säger stanna kvar för att förtydliga, men är inte lydnad tänkt att man skall vara rätt rakt på sak och inte förtydliga och ge extra tecken och kommandon för att hjälpa hunden, den skall förstå vad man vill i alla fall? Jag ifrågasätter inte meningen med lydnad här, jag bara tänker att just eftersom det är så så kanske det är någon annan skillnad mellan ligg och plats..?
I moment 4 skall man använda kommandot "ligg", och sedan gå ifrån hunden.. vad blir då skillnaden mellan ligg i moment 4 och plats..?
#15 Det har du rätt i!
Jag menar verkligen inte att vara dryg och ordmärkare, jag förstår helt enkelt inte vad som menas.. :/

#16 i moment 1 är det platsliggning, man säger då plats för att hunden ska ligga och stanna kvar då man går ifrån hunden.
I moment 4 är det läggande under gång så då säger man ligg medan man fortsätter att gå, man stannar aldrig upp.
Vet inte om jag förstått dina frågor rätt.
Jag förstår inte heller varför man ska ha 2 olika kommandoord för att hunden ska lägga sig även om det är vid 2 olika tillfällen/moment så är ju beteendet = ligga ner, detsamma.
_**/Mvh Anne
#17 Hm.. ja, där är det ju en skillnad, det har du rätt i. Men lite onödig kan jag också tycka att den är, om det nu är den enda skillnaden.. Hm. Konstigt!
Men då blir ju min andra fråga intressant, kan man använda andra kommandon än standardkommandon? Låt oss säga att jag struntar i kommndot "plats" och använder bara kommandot "ligg" till båda momenten? Får jag lov att göra det på tävling?
Du förstod mig så rätt så! 

#18 det har jag ingen aning om, hoppas någon annan kan svara på det. jag har själv aldrig varit på en riktig lydnadstävling.
_**/Mvh Anne
#19 Okej, tack för din hjälp i alla fall! Tack för din hjälp också, #15!
Jag snabbläste i reglerna på sbk men hittade bara info om hur man gör med handtecken, inget om alternativa kommandon.
Så det är alltså okej att använda handtecken i läggande under gång (4:an) och ställande (6:a)?
Får man säga ligg och visa handtecken eller blir det dk då?

#21 man får använda antingen handtecken eller röstkommando, använder man båda så är det dubbelkommando.
_**/Mvh Anne
#22 Okej, tack :)
observera även att vissa delar har ändrats på senare tid, så ursprungsinlägget stämmer inte helt.
#18 Vill man ha andra kommandon än dom vanliga så ska domaren veta detta innan ni startar tävlingen.
Det har iallafall jag fått lära mig :P
Artikeln är uppdaterad nu!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Får man bara tävla bruks om man har en bruksras?
Jag kommer ju ha Chihuahua i framtiden, samt KH collie, men jag vill tävla bruks med bägge raserna :/
Många tror ju att chihuahuan är en oduglig ras som bara duger som sällskapshund, men det är så himla fel! Så jag vill gärna bevisa vad en Chihuahua faktiskt kan!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Okej! Jga kommer bara ha renrasiga i framtiden, så det är inget hinder. Varken skydds eller IPO hade jag tänkt mig för chi xD
Dessa momenten i denna artikeln hade min Minus klarat, så visst kan en Chihuahua! Eller vad menar du?

vanliga tävlingslydnaden (som denna artikel handlar om) tvivlar jag inte alls på att en Chihuahua kan klara.
Brukset innehåller väl lite andra saker än "bara" lydnaden (har inte så bra koll på brukset), men jag tror absolut en Chihuahua kan klara sök, spår och rapport. Ser ingen direkt anledning till varför de inte skulle klara det.
Lite kuriosa för att visa att små raser också kan:
"De två första hundarna av icke-bruksras som blev bruksprovschampions var faktiskt pudlar, en stor och en mellan." http://www.skk.se/hundraser/pudel-mellan/
"Sveriges första lydnadschampion var en papillontik vid namn Maid Maryan" http://www.papillonringen.com/ny/lydnad_agility/lydnad.htm
_**/Mvh Anne
Vad härligt! Då ska vi minsann visa att Chihuahuorna kan! :D
#29 detta är lydnad och inte bruks…
Tyvärr så tror jag inte att en Chihuahua klarar att klättra tävlingsmässigt, och detta beror på att de är små. Jag har svårt att tänka mig att de hinner t ex spåra 1000 m i skogen på 20 min, men jag kan ha fel. Så träningmässigt klarar de det, men tävlingsmässigt… Jag hoppas att de gör det för det hade varit häftigt.
Men i lydnaden (som detta handlar om) ser jag inga problem.
**MVH Cerrolyn
Jag har sett små hundar spåra, även en gd… Men skulle h*n klara att spåra 1000m på MAX 20 min i skogen? Det är det jag är nyfiken på.
**MVH Cerrolyn
2011 blev en Chihuahua spårchampion, så jodå, en Chihuahua kan ;)
Hade tänkt mig både spår, sök och lydnad. Även agility och utställning.
Allt hänger ju på att jag får bra individer, har ju tänkt föda upp chi själv någon dag, för att få fram arbetsglada hundar, eftersom dagens chihuahuor mest är betraktad som väskhundar.

.