Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7890 ggr
loviisa
0

Rottis & Amstaff

Älskar dessa två raser. Har du en hund av någon av dessa raser? Kan du inte göra en presentation utav din hund? Varför just ditt val av denna  ras?

Varför ni gillar raserna / ogillar dem?

Någon rolig berättelse med en rottis eller amstaff med i? ;)

lovisa

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en staffe, Lite lik amstaff men kraftigare och mindre. Hon var helt underbar. Snäll mot sonen (dock så var sonen elak) men hon gjorde aldrig något. Morra inte ens, Utan avguda sonen. Enda var att hon sprang runt kaninburen och skällde så fort ingen såg henne.

Skickar bild på henne :)

Rafflan
1

Enligt vad jag hört har det börjat dycka upp endel dålig mentalitet på rottis, så det är väl nåt man ska tänka på innan man skaffar rasen, syna föräldra djuren noga och kolla upp uppfödarens tidigare valpar :)

Men får du en rottis eller amstaff som dem ska vara är dem helt underbar hundar, dock är det extra viktigt med social träning mot andra hundar och människor :)

Kalli
3

Jag har en hane som är hälften Amstaff, hälften Rottweiler så han borde väl vara ultimat då. ;)

Var dock snarare en "olycka" än ett aktivt val att han kom hit och att han dessutom blev kvar. Han är en omplacering som var 11 månader när jag fick honom, jag är hans 5:e hem och förhoppningsvis det sista. Genrellt älskar jag både Rottisar och Amstaffs, är uppvuxen med många trevliga Rottisar omkring mig. Min pojk är också underbar på många sätt, mindre underbar på andra. Rekommenderar inte blandningen eller att man ens blandar även om jag såklart inte ångrar min Trams.

[dogownerAPT]
0

vart bor du?

Kalli
0

#4: Frågar du mig eller TS?

jonnson
0

#3 en riktigt snygg hund du har! påminner lite om en kraftig ridgeback :) har du fler kort på honom?

Kalli
1

#6: Tack, många som frågar om just RR när det gäller ras/raser faktiskt. Har såklart hundra kort på honom. Oskyldig

Anibaz
0

Även jag har haft en blandning utav bägge raserna. Han var djävulen i hundform, om man ska dra det kort.

Jag gillar Rottweilers mer än Amstaffar, men det är såå noga att hitta en seriös och bra uppfödare. Gör man det så kan man få en riktig toppenhund. Det viktigaste är att veta vad man ger sig in på och verkligen kunna ge hunden det den behöver.

Har träffat många jättehärliga individer och lika många mindre trevliga. men dem bra hundarna har vekligen varit bra med stort B. Glad

luctus
2

Rottisar kan vara riktigt underbara om man som ägare har kunskap och ger hunden det den behöver.

Min Cookie är helt underbar på alla sätt, hon är en valp på 6 månader och är en kombination mellan energisk valp som älskar att leka, springa i skogen och leka med allt hon får tag på, leka med barnen och att mysa och ligga i knät.

Hon tror nog att hon är en liten knähund som får plats på matte och husses knä trots hennes nästan 40 kg.. Hahaha :P

Noa-Nisse
0

När jag ställer ut min hund så är till 99% alltid min ras brevid rotweiler-ringen. och det slår aldrig fel att VARJE gång så är det minst 6-7 bråk i den ringen. Oftast testosteronfylla hanhundar som ska på och bråka och gruffa med varandra. 

Min kusin har en rottis som är helt underbar och jag gillar verkligen rasen men det känns som att mentaliteten går åt fel håll… tyvärr.

Amstaff har jag ingen större koll på annat än att den verkar väldigt snäll och de flesta är rätt så fina :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Besan]
0

Säger som jag alltid brukar säga: Rottisar med dålig mentalitet = dåligt avlad (för det mesta oreggad) eller så brister det i kunskap hos ägaren!

Jag har en Rottweiler-hane på 5 mån, han har en otroligt bra av-och på knapp (som bra avlade rottisar SKA ha!!), när vi tränar och leker dock då är det full fart på honom och han har, av vad jag iaf nu kan märka, riktigt bra arbetslust! Inomhus vilar han/biter på ben. Alltså avslappnad.

han gillar att spåra otroligt mycket, vilket vi börjat med lite smått. Han är otroligt lugn och stabil vilket många sagt till oss. Och det blir mycket vad man gör dem till!  Vi har tränat mycket på passivitet i olika miljöer!

Rottweiler är en brukshund, tänker du inte träna med den…. ja då finns det en hel del andra raser som skulle passa bra.

Amstaff har jag tyvärr ingen bra erfarenhet av. Tycker inte om dem. Alls. Jag tycker inte att de håller speciellt bra i arbete och sen tycker jag inte om utseendet! Men det är ju en smaksak, såklart.

[Besan]
0

#9 Måste säga att vilken skönhet din hund är!