Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 5141 ggr
Karmatarerskanise
0

Hund på avbetalning?

Hur ser ni på avbetalningar på hundar?

För mig känns det lite fel. Om man inte har råd att lägga ut summan för sin hund, hur ska man då ha råd med eventuella veterinärskostnader? De kan bli mycket högre än summan för hunden. Och för mig är det viktigt att man har råd att ha hund, att man har sparat ifall något händer.

madilicious
0

Känner att det känns både fel och rätt, fel i den bemärkelsen att det lätt kan bli ett impulsköp om man kan ta hunden på avbetalning. Man ser den där söta hunden och visst har man råd att betala den på några månader. Sparar man pengarna innan så man har en bra buffert både till konstnaden för hunden och veterinärbuffert så känns köpet mer planerat. Dock finns det väl fall med "problemhundar" eller akuta omplaceringar att man kanske har en bra veterinärbuffert för att man redan har hund och kan tänka sig hjälpa en till eller så men man vill inte "nalla" av bufferten till hunden på hundhemmet men man har både kunskapen och tiden och kanske det perfekta hemmet till hunden. Så ja jag vet inte.

Sen finns det ju sjuka priser på vissa hundar så man typ får ta ett lån för att ha råd jag menar såg en annons för ett tag sedan där dem skulle ha 30 000 för en hund :O

// Madelene och Pälsbollarna

Sajtvärd på Camping

Medarbetare på Omplacering och Gecko

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hmm nja beror väl lite på oxå hur mycket man avbetalar på. låt säga man delar av 14000 kr på 3 gg då är det inte så farligt, men förståss måste det vara skönt att ha köpt sin hund direkt utan tänka 3 mån framåt äger i hunden. Jag har köpt hästar på avbet, bil och även lägenhet ser det lite som samma sak man äger det när det är färdigtbetalt. Flört

Karmatarerskanise
0

Jag skulle hellre då spara i tre månader och köpt hunden rakt av. Det bör ju inte vara något problem om man planerar sitt valp/hundköp väl, som man ju bör.

Sen tycker jag kanske inte att man ska köpa en hund som kostar mer än man har råd med.

Noa-Nisse
0

Jag såg en Border Collie på Blocket för ett tag sedan för 27000:- och det är ju ganska svårt att ge så mycket pengar på en gång… Men å andra sdan så är det ju ingen som tvingar en att köpa en så dyr hund.

Det finns ju rashundar med stamtavla för 6-7000:- Har man inte råd med den "skitsumman" så får man vänta helt enkelt tills man väl har råd.

Medarbetare på Hundar.ifokus

busbozo
2

Jag köpte min hund på avbetalning, vi betalade 7000:- när vi hämtade honom och 2000:- någon vecka senare. Han har aldrig fått stå utan veterinärvård och det har aldrig hänt att jag inte har haft råd. Han är inte så himla dyr i drift, ca 3000:- för försäkring per år och 600:- för mat varje månad. Eftersom han är försäkrad så har jag svårt att se att veterinärvård skulle gå på så himla mycket.

Jag har svårt att tänka mig att majoriteten av hundägare skulle ha en buffert på över 10.000:-

[Forest]
0

5 kul en som kan säga bra hur man tänker när man köper på avbetalning :) kul, jag tror visst man kan köpa valp på avbetalning småhundar är ofta dyrare med att köpa runt 16-20 000 får vi räkna med nästa år, medans en större ras kostar runt 9 000kr

Karmatarerskanise
0

#5 För mig är det inte konstigt att man har sparade pengar till nödfall.
De flesta jag känner har det. Trodde det var att föredra. För mig är det en självklarhet.

#6 Ser fortfarande inte varför man ska ta det på avbetalning. Varför då inte spara ihop pengarna INNAN hundköpet?

[Forest]
2

7 Vi ska inte köpa valp på avbetalning. men jag anser som 5 inte alla som kanske har råd att spara ihop eller tar sig i kragen o lägger undan så flitigt pengar?! Det är väl lite upp till var o än samt uppdödaren att avgöra med OM man vill köpa/sälja på avbetalning? jag klankar då inte ner på dom.

Royalz
0

#6 En stor hund brukar normalt kosta runt 12.000kr :)

[Forest]
0

9, Ser ganska ofta för under 10 000kr då är det skkreggade men kanske inte från stor/känd kennel osv.

Karmatarerskanise
0

#8 Visst är det upp till var och en, det har jag inte sagt ngt om.
Jag försöker bara förstå hur man kan ha råd att betala av var månad, men inte har råd att spara innan. Samma sak ju fast omvänt.

Workingdog
1

#11 kanske hittar en kombination som är jätteintressant men känner, att tills valparna är leveransklara har jag inte hunnit spara ihop så mycket pengar. Och det kanske aldrig kommer en till chans igen med just dom här hundarna och spec den här kombinationen. Och då kanske man kan avbetala på 2-3 gånger eller något sådant, om uppfödaren godkänner det.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Karmatarerskanise
0

#12 Skulle kunna vara en anledning. Men då känns inte köpet vidare planerat om man inte hunnit spara innan?

rebz
0

Har inte köpt på avbetalning. Men saker kan ju hända. Man kanske tingar valpen.och har sparat ihop pengar. Men så kanske man får fel på bilen och måste ta av de sparade pengarna för att fixa den. Då inser man att man inte har pengarna för valpen man tingat. Men att man kommer har fått ihop pengarna 1-2 månader efter att valpen är leveransklar. Då är det klart att man tar på avbetalning om det är möjligt. Det finns säker flera sådana scenarion som gjort att folk köpt valp på just avetalning. Så jag ser inget "tabu" med att köpa på avbetalning så länge som man tar hand om hunden och kan betala för allt vad det innebär att vara hundägare.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Karmatarerskanise
0

#14 Just av sådana anledningar är det bra att ha olika konton för olika ändamål.

Ett för bilen, ett för huset, ett för djuren osv.

Visst är huvudsaken att man kan ta hand om hunden.
Bara det att jag inte får ihop det riktigt :P

Noa-Nisse
0

har alltid blivit lärd (ända sedan jag vart liten) att har man inga pengar kan man inte heller köpa. Spara först ihop och köp sen.

Så därför känns det väldigt främmande för mig att "köpa utan pengar" oavsett om det är en hund på 10.000:- eller en tv på 10.000:-

Karmatarerskanise
0

#16 Ja, så är jag också uppfostrad.
Därför tycker jag det är intressant att se varför folk väljer avbetalning och sedan ändå har råd om något skulle hända.

rebz
0

#15 Klart. Men man kan aldrig förutspå vad som kommer att hända elle hur mycket det kommer att kosta. Det kan hända att det man sparat ihop till bilen inte räcker för att reparera den. Men om du inte förstår hur man kan köpa hundar på avbetalning så hoppas jag du anser detsamma om allt som är möjligt att köpa på avbet.

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[jakke94]
0

#16 också uppfostrad så :P

Karmatarerskanise
0

#18 Ja, jag skulle aldrig köpa något på avbetalning.
Har jag inte råd så handlar jag inte.

Speciellt inte djur. För om jag inte har råd med djuret från början, lär jag ju inte ha det vid nödfall heller.

rebz
0

#20 okej. Ja men det är ju sånt som gör oss unika. Alla ser ju inte likadant på saker och ting.

madilicious
0

Skulle själv inte vilja köpa på avbetalning om inte läget var att en hund som man känner kanske en bekants bekant eller något sådant behöver ett nytt hem AKUT för i det fallet när man kanske inte tänkt köpa hund har en sk "köpa hund buffert" och min veterinärbuffert skulle jag aldrig ta av. Eller i något annat fall där det är akut och ägarna vill ha en summa för hunden i det fallet handlar det om hundens bästa. och bara för man inte har pengar till hunden just då betyder inte att man inte har råd att ta hand om den som sagt var sak har sin buffert. däremot skulle jag gärna ta från bilbufferten till djuren men inte tvärtom.

dock avstår jag gärna avbetalning men skulle det vara akut så ja

Sajtvärd på Camping

Noa-Nisse
0

#21, det är det som gör det så bra med forum liknande som iFokus :) Man lär känna folk med helt andra uppfattningar än en själv. Tycker det är riktigt intressant faktiskt Skrattande

rebz
0

#23 Ja jag håller med dig :). Kul.och intressant att se saker ifrån andras perspektiv och sätt att tänka.

fettmedkevlar
0

#4 Jag tror att om man verkligen vill ha just den hunden så får man nog ihop pengarna.

I övrigt angående avbetalning så anser jag att det inte är acceptabelt. För MIG så är avbetalning lika med att man inte har råd med oförutsedda avgifter. Avbetalning lockar många att köpa hund under impuls och tänker oftast inte över sitt hundköp.

Om jag skulle sälja valpar så skulle jag aldrig sälja på avbetalning, inte ens till någon i min familj eller någon bekant.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Noa-Nisse
0

#25 jag hade haft svårt att få fram 27000 kr hur mycket jag än verkligen skulle vilja ha den. Jag vet att hade jag frågat mina föräldrar om jag fick låna av dem så hade jag fått ett blank NEJ, eftersom de också tycker att man inte kan köpa utan pengar ^^

Karmatarerskanise
0

#23 Så sant så :)

fettmedkevlar
0

#26 Ja alla är ju vi olika :-)

Jag själv skulle inte kunna hosta upp den summan på en gång, men om jag känner att jag någon gång vill ha en hund för över 20.000 så hade jag nog börjat spara för både hund och buffert lång innan.

Noa-Nisse
0

#28, ja precis så hade jag nog också gjort då :)

busbozo
0

Klart det är att föredra om man inte kan punga ut pengarna annars. Jag har ingen buffert men skulle hundens veterinärräkning gå på flera tusenlappar vet jag att jag skulle ha råd med det samma dag utan att lägga undan pengar varje månad, jag vet att det skulle lösa sig. Så länge hunden är försäkrad så går det.

busbozo
0

#20 + #25
Men är det verkligen så att om man delar upp betalningen på två gånger så har man inte råd att ha hund? Jag delade upp betalningen på två gånger, min hund är försäkrad upp över öronen, simmar 1 gång i veckan på hundsim enbart för att jag tycker det är bra för honom, har pass, äger flytväst för 900:- och täcke för 600:- men ni anser att jag inte borde haft rätt att köpa hunden för jag har inte råd att ha hund?

Karmatarerskanise
0

#31 Hur kommer det sig att du delade upp betalningen då om du hade råd?

busbozo
0

Jag hade inte 9000:- helt enkelt, men du anser alltså att jag inte har råd att ha hund för att jag inte hade 9000:- den där dagen i början på 2008 när jag hämtade hem min valp?

Karmatarerskanise
0

#33 Jag anser att en hund kan komma att kosta mer än niotusenkronor, precis.

busbozo
1

Fast det var inte min fråga, du anser att jag inte har råd att äga min hund?

busbozo
1

tillägg: du tror alltså att min hund kommer bli utan veterinärvård?

Karmatarerskanise
0

#35 Jag tror ingenting, jag undrar. Hur kommer du (och övriga som inte hade råd att köpa sin hund) betala om det händer något som din försäkring till ex inte täcker? Om det blir höga summor.

Du hade inte råd med 9000kr, vad händer då om du bli tvungen att betala det för vård någon gång? Eller mediciner?

Det är det jag frågar mig, om man inte har råd att köpa hunden, hur ska man då ha råd med sådant om det blir aktuellt?

Royalz
2

Jag tycker det är mer acceptablet med avbetalning om hunden kostar mer än 15.000kr.

Man kan ju ha sparat ihop 10.000kr till själva hunden och har 5.000kr undansparat för eventuella veterinärutgifter. Visst man skulle då ha råd att köpa hunden för 15.000kr men då ha 0kr som buffert. Då anser jag att det är helt okej att ta hunden på avbetalning och betala av dom 5000kr som är kvar och samtidigt har man en buffert ifall något skulle hända.

meilin
2

Men borde man inte skilja lite på avbetalning och avbetalning? Det är ju inte så att någon köper en hund och delar upp betalningen på 24 månader… Då skulle nog jag också börja undra varför människan inte sparat ihop pengar istället och SEN köpt hunden.
Men som #5 delade ju bara upp sin betalning på ca 2 veckor om jag förstod det rätt. Så varför skulle hon inte ha råd att äga sin hund idag?

Noa-Nisse
0

Om jag vore uppfödare så hade det inte verkat speciellt seriöst att köpa en valp och bara betala hälften och resten vid ett annat tillfälle "för han/hon har inga mer pengar" Jag hade sagt blankt NEJ då :P

Kalli
0

#35: Jag tror och utgår från att din hund kommer få veterinärvård om det skulle behövas.

Det jag tror folk undrar är, om du när du köpte hunden inte har råd att betala de sista 2 000 kronorna varifrån skulle pengarna komma om vi säger att valpen efter att ha varit hos dig 1 vecka råkar svälja något som fastnar och det behövs en akutoperation för att få bort föremålet? Även med en försäkring kan en sån operation gå på flera tusenlappar och hade du inte 2 000 när du köpte valpen hur skulle du då ha råd med operationen?

Sen vet jag inte om jag tillhör en majoritet av alla hundägare men självklart har jag ett hundkonto med över 10 000 kronor om någonting skulle hända. :)

busbozo
0

#37 Uppfödaren gav mig chansen att plocka hem valpen den dagen och självklart tog jag den. Vi har definitivt råd med veterinärkostnader för våra hundar, både plötsliga skador och årliga så som simning, vaccinationer, fysioterapeuter och rabiesvaccineringar. Våran försäkring täcker mediciner och veterinärräkningen skulle behöva landa på 60.000:- för att det skulle gå på 9000:- för oss, skulle det hända skulle jag utan tvekan kunna skrapa ihop pengarna på plats och hade uppfödaren velat ha hela summan direkt hade jag väntat 1½ vecka och köpt hunden då.

SaraC
0

För mig är det självklart att jag spar ihop pengar till att köpa hunden, samt redan från början har en del över sparat för tillbehör och som grund till oförutsedda utgifter för hunden. Jag skulle inte börja titta efter en hund innan jag visste att jag hade råd att betala den.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fettmedkevlar
1

#31 Jag bryr mig inte om man har ett täcke eller en flytväst till hunden för ett visst antal kronor, frågan handlar inte om det. Kan man inte betala hela köpesumman på en gång så tycker jag inte att man skall köpa hund just då.

Så nej, jag tycker inte att du hade råd att köpa hunden just då eftersom du delade upp betalningen.

fayefaye
0

Jag tycker att om man verkligen vill ha en hund så borde man kunna spara ihop till den och vänta lite längre istället för att kanske impulsköpa en hund.

busbozo
0

#44 Jag tänkte mer på stt folk tror att man inte har råd med veterinärkostnader, jag skulle inte köpa flytvästat för närmare 2000:- om jag hade ont om pengar och inte skulle ha råd med oförberedd veterinärkostnad dagen efter. :)

[jakke94]
0

vi som uppfödare säger blankt nej till alla som vill ha hund på avbetalning eller prutar…

Maja2
4

Det finns både uppfödare och de som vill omplacera sin hund, som går ut med att det är ok med avbetalning. Räntefri avbetalning dessutom :)  Det finns väldigt många som köpt sin hund på avbetalning, som är 100% kapabla och 100% ansvarsfulla. Det får aldrig hamna i att smutskasta eller titta ner på de som köper på avbetalning så länge den möjligheten ges. Huvudsaken är väl att de tar hand om sina djur?!

Då tycker jag det känns värre med de som inte försäkrar sin hund, för att det är "för dyrt" men det kan vi ta i en annan tråd :)

Zabina
5

Tycker nog egentligen att man bör undvika köpa något man inte har råd med (säger jag som köpte en tv på avbetalning en gång i tiden Tungan ute) Men vem köper till exempel ett hus kontant? Jag vet ingen. Det betyder ju inte att man inte har råd att renovera/reparera om något går sönder. Samma sak tycker jag gäller vid hundköp. Så länge hunden får den vård den behöver, mat som är bra och den utrustning som krävs så ser jag inga problem med att köpa på avbetalning. Själv skulle jag nog inte göra det.

toodiloo
0

jag tycker som många andra, då har man inte råd. De flesta hundar kostar runt 10000 och det är inga pengar, bara att spara ihop till och kan man inte det har man troligtvis inte råd att ha hund ens.

busbozo
0

men man måste ju spara långt över vad hunden kostar, för om man bara sparar 10.000 och hunden skadar sig dagen efter så måste man ha ytterligare 10.000 :)))

Lojs
1

Jag har betalt båda mina kelpies i två omgångar, den första betalade jag hälften i förväg, för att jag hade pengarna över och ville ge uppfödaren (som är min kompis) lite extra pengar över. (så det var helt på mitt eget initiativ)

Den andra blev påkommen så hastigt att jag inte hade de pengarna undanstoppade just då, så då betalade jag andra hälften lite senare.

Grejen är att till akut veterinärvård så går det alltid att låna av till exempel föräldrar eller pojkvän om det skulle behövas, det ordnar sig alltid, men hundköp betalar jag ju själv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Noa-Nisse
0

#49, fast det är ju skillnad på pengar och pengar :P

Att köpa ett hus för 3000000 kr (som är vanligt att ett hus kostar) eller en hund om kostar 12000 kr som också är vanligt för en hund.

Zabina
0

#52 Jag tänker lite så också, att det alltid går att låna av någon om man inte får ihop det själv. 

Jag tycker att det viktiga är att göra så gott man kan. Vad som händer i framtiden kan man aldrig veta. Man kanske sparar massor av pengar som är tänka till oförutseda hundkostnader, men det kan alltid hända andra saker i livet där pengarna behövs bättre just då. Inte ska man behöva strunta i att ha hund bara för att man inte konstant har en massa tusenlappar på banken. Det viktigaste är att ta sitt ansvar och göra det bästa möjliga när något händer.

Zabina
0

#53 Absolut! Min poäng var mer att det kan vara svårt att lägga ut en stor summa på en gång, men att det inte behöver betyda att hunden försummas på något sätt vad gäller veterinärvård och sådant. Men som sagt, själv skulle jag inte köpa en hund på avbetalning och jag försöker att alltid ha några tusenlappar i buffert för oförutsedda händelser.

Noa-Nisse
0

#55 aa, det är sant Glad

toodiloo
0

51 Ja, men nu pratade vi ju om själva hunden.

Eywa
2

Jag kan säga så här att jag och min sambo har väldigt lite pengar men vi skulle ha råd med en till hund. Alltså att föda och förse med allt det nödvända och då är en veterinärbuffert på MINST 3000 per hund alltid undansparade (Vi har IF som har fast självrisk). Det går aldrig nöd på våran hund som vi har nu och hon har varit hos veterinären mycket. Men om vi skulle vilja ha en till hund skulle vi aldrig ha råd eller ens möjlighet att spara undan runt 10-12 000. Det skulle säkert ta mer än ett år och då om ingenting händer under tiden såsom vet. kostnader osv. för vår hund vi har nu. Och vi är duktiga hundägare fast vi inte har mycket pengar och vi har råd med allt som behövs men vi kanske inte vill vänta kanske 2 år på en hund, då är det skönare att kunna ta en hund tidigare på avbetning.

busbozo
1

Fast det handlar ju om att folk tycker att "har du inte råd med hunden, hur ska du ha råd att betala veterinärkostnader?" och har man bara sparat till hunden så är det ju ingen skillnad på att bara spara 10.000:- till hunden som att ta på avbetalning :))

toodiloo
0

58: fast jag svarade endast på frågan som TS ställde.

toodiloo
0

oj, 59 var det till

[Rocky70]
4

Har aldrig själv köpt en hund på avbetalning men skulle heller aldrig döma ut människor på det sätt som görs på denna tråd.Att se sig själv som förmer för att man minsann inte köpt på avbetalning och påstå att man inte har råd för att man delar upp betalningen på 2-3 ggr är småaktigt.Förklara för mig varför det skulle vara fel att betala på 2-3 mån när det innebär att man då också har en extra peng över de månaderna om nåt skulle hända hunden.Och jag HAR sett kommentarerna att man ska ha sparat de pengarna också.Men fågan är ju på vilket sätt det på nåt vis skulle inverka att avbetala för hundens välmående om nåt oförutsett händer och man tack vare avbetalningen har de pengarna för en sån händelse.När då avbetaningen är gjord så har man inte den kostnaden och har då en ändå större möjlighet att skapa en ännu större buffert.

Man bör försöka tänka sig in i olika situationer och förutsättningar  innan man nedvärderar andra människor nåt så kapitalt.

madilicious
0

kunde inte sagt det bättre själv håller med dig

Sajtvärd på Camping

Karmatarerskanise
0

#62 Jag ser ingen som nedvärderar någon i den här tråden.
Däremot har vi olika värderingar, och det är helt ok.

[Rocky70]
5

Ser man inget nedvärderande eller dömande i en del av kommentarerna i den här tråden så kommer man aldrig att göra det heller.

busbozo
1

Håller helt med dig, Rocky70!

[countess]
1

Jag sådan att jag inte skulle ta en hund på avbetalning. Jag har inte råd att köpa hund nu även fast jag skulle vilja ha en hund till . Jag har råd att ha en hund till men inte råd med själva inköpet ! Och bara för att jag inte har råd att lägga ut ca 12 000 som min ras kostar så betyder det väl inte att jag inte har råd att ha hund?  Jag har en stor "veterinärbuffert " ifall min hund skulle bli sjuk! Men jag tar inte pengar från bufferten för att köpa en till hund . Utan då sparar jag till en hund istället på ett annat konto! Men ingen kan någonsin komma och säga att jag inte har råd att ha en hund bara för att jag inte har råd att lägga ut 12000 !

Sen förstår jag vissa som verkligen väntat på den där speciella kullen och får möjlighet att få en valp därifrån men inte vill ta sparade pengar som ska gå till veterinärkostnader och då kommer överrens om avbetalning det tycker jag är helt okej .

Men så finns det ju vissa som kommer på att dom ska ha hund men inte en enda sparad krona och knappt klarar sig själv och vill ta en hund på avbetalning för att dom inte har råd och maten är ju billig som många anser och det tycker jag inte alls är okej för hur skulle det gå om då hunden blir sjuk ?

SaraC
0

#63/#66 Vad är det som är nedvärderande? Vilka inlägg?

[Alexis78]
0

#64# Men det är ju det enda du gör, redan i trådstarten går du ju bara ut med hur dåligt det är att köpa hund på avbetalning, att man då inte borde ha hund alls, att man inte kommer ha råd med ditten och datten o.s.v

[Alexis78]
0

#62# Kan bara instämma. Sånna här trådar får mig bara att tänka på dåligt självfortroende och varför det alltid ska leda till att andra måste tryckas ner.

toodiloo
0

Jag tänker lite som så att en hund aldrig ska vara ett impulsköp och därför borde inte vara några som helst problem med att spara ihop pengar till hunden. Sen tycker jag att det är självklart att man har stadig inkomst så man har råd med dem löpande kostnaderna och ev oförutsedda utgifter, eller undansparade pengar, annars kanske man inte ska ha någon hund alls. Men att betala 10 000-15 000:- på avbetalning är för mig jättekonstigt, förstår det inte. Det är inga pengar?

DeniceP
2

Men hallå,

att man inte kan köpa hund på avbetalning för "då kommer man ju inte ha råd med en oväntad veterinärräkning"

Man KAN faktiskt avbetala sådana också, om dom nu skulle vara så pass skyhöga.

Att avbetala en hund tycker jag är fullt rimligt, eftersom det ÄR dyrt för en normal människa att punga ut med 12000:- på en gång.

Att man sedan har råd att ta hand om hunden är självklart! Annars ska man inte ha hunden alls. Men en hund kostar inte 12000:- i månaden, och även vet. räkning kan man ju som sagt ha på avbetalning, så det spelar ju inte direkt någon roll.

Nu blev det flamsigt skrivet, men hoppas ni förstod mig ändå

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Kalli
1

#72: Är faktiskt inte särskilt många veterinärer som har avbetalning eller ens tar faktura, men visst finns det en möjlighet att låna pengar om hunden är sjuk. Tyvärr verkar många dra sig för det och personligen skulle jag inte vilja lösa situationen genom att hamna i en skuldfälla, men alla gör såklart vad de finner bäst.

Annars, har man råd att lägga 500-1000 kronor på en hund i månaden och kanske lika mycket på en avbetalning har man ju råd att spara samma summa innan man skaffar hund? Men som sagt, alla gör som dom vill. Tycker bara det är underligt hur man absolut kan ha råd med det ena men absolut inte har råd att spara till en viss summa.

DeniceP
0

#73 dom flesta här nere tar på både faktura och avbetalning.

Jag själv hade haft svårt att spara ihop till 12000, som min kommande hund kommer att kosta. Hade inte den möjligheten funnits, att kunna köpa en hund på avelsrätt, så hade inte jag kunnat få min drömhund, utan avbetalning.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

vallhund
1

Varför skall uppfödare låna ut pengar till valpköpare? har man inte casch så får man gå till banken o låna pengar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Noa-Nisse
1

Någon skrev här att "det kommer ta ett helt år innan vi har råd med en hund om vi ska spara" Ja… Då får det väl ta ett helt år då innan man köper sin hund. Att köpa en tv på avbetalning är "mer ok" enligt mig även om jag själv inte skulle göra det. För en TV är ett dött ting, en hund är levande och saker kan gå fel så att den behöver vård. En TV kan man bara slänga ut på soptippen om det blir för dyrt att laga den. Men det gör man inte med en hund.

[Surina]
3

Humm har läst lite i tråden men inte allt för orkade inte xD

Jag känner en som tog sin hund på avbetalning på 4 månader har jag för mig?

I deras fall så var det iaf så att valpen kostade 13.000 kr de hade de sparat och inga problem….

Men pga en olycka med huset så var de tvugen att ta ifrån i stortsätt alla sparkontonen för att låna så lite pengar so möjligt av banken… Men de löste sig så uppföddaren tog på 4 månader sen, hon förstod ju. Ibland händer saker som man inte kan planera.

Jag är lite sådär splitrad … för mig så tycker inte jag att pengarna man lägger ut på valpen i början säger att man kan ta hand om hunden.

För även om man ha sparat och har den summan så kanske man egentligen inte har råd imånaden efter det?  Det finns många faktorer..

Jag lärde mig också att har man inte pengar så kan man inte köpa.  Men jag har fortfarande ett lån!

Det fanns en chans för mig att köpa min kamera och jag hade inte de pengarna då så i went for it! Idag ångrar jag inte det alls ;)

Men allt är inte pengar ! :)

russin
2

Tror inte många uppfödare i dagens läge säljer en hund på avbetalning då risken för att bli blåst är stor. Däremot finns det ju inget som hindrar att hundköparen tar ett banklån och betalat hunden på så sätt och det blir ju en form av avbetalning, fast avbetalningen sker till banken istället - som är långt mer skyddad vid strul än vad uppfödaren är.

SmileyMalin
9

Jag hoppas att dem flesta uppfödare i första hand bedömer sina valpköare på andra kriterier än hur pass fet plånbok man har! Pengar är verkligen ingen garanti för att hunden får det bra!

Sen är iallfall jag sån när jag köper valp att jag inte bara vill ha en valp en viss tid. "Åhh juni skulle passa bra med valp, nu ska vi se om det finns någon…" För mig är det extemt viktigt att få precis rätt valp från rätt uppfödare och rätt kombination! Och då kan det vara rätt svårt att veta när den perfekta valpen dyker upp.

Jag började planera mitt valpköp våren 2011 med planer på att köpa valp någon gågn runt sommaren/hösten/vintern 2012. På ca 1 års tid borde jag hunnit få ihop summan trots att vi har en väldigt begränsad ekonomi. Men när jag väl hittat min absoluta drömuppfödare så visade det sig att hon hade en kombination som är perfekt för mig där valparna dock skulle födas redan under hösten 2011. Det är tikens sista kull och hanen skulle sedan resa över till USA så det var vekligen enda chansen att få en valp ur den här kombinationen.

Dock blev det ju väldigt stressigt att försöka skapa ihop pengar. Nu råkar den här uppfödare vara av typen som inte i första hand föder upp hundar för att tjäna pengar… så hon erbjöd (utan att jag ens frågat) mig att betala av valpen i efterhand om jag inte skulle lyckas få ihop pengar. Vi kom fram till att jag skulle betala minst 8000:- (valpen kostade egentligen 12000). Nu har jag underbara föräldrar som utan tvekan betalade det som saknades som en gåva vilket innebar att jag trots allt kunde betala hela valpen vid hämtning.

Men jag är ändå glad att uppfödaren visade mig det förtroendet och tydligt visade att det viktigaste för henne var att valpen kom till rätt hem.

Sen anser jag verkligen inte att jag hade varit en mer ansvarsfull hundägare om jag istället väntat till sommaren, hunnit spara ihop pengarna och köpte första bästa valp jag råkar få syn på.

För övrigt tillhör jag den där hemska skaran som inte alls har någon buffert sparad… men hus, barn och tre hundar på en lön och en ett studiemedel finns det inget utrymme för det. Däremot skulle jag aldrig avstå veterinärvård för mina djur!!! Ena hunden har en inflammation i bogleden och kommer behöva minst två veterinärbesök den här månaden. Det löste sig genom att studiemedlet är lite högre i augusti och genom att vi ser till att äta ännu billigare mat än vanligt. För ett tag sen svalde lilla hunden kaffesump och blev akut sjuk mitt i natten vilket resluterade i en saftig räkning. Till såna tillfällen har vi en mastercard med rätt högt tak så att vi garanterat kan betala veterinären direkt på plats och sedan kan betala av räkningen under en lite längre period.

Jag har varit hundägare i 7 års tid och mina hundar har alltid fått veterinärvård vid behov, bra mat, serisöa träningstäcken och aktivsa tränings/tävlings liv trots att jag studerat/varit föräldraledig större delen av tiden. Allt handar om prioriteringar!

vallhund
0

# 79 Så om man kan köpa hunden kontant så betyder det att man köper första bästa hund som finns till salu just då? BS!

Min senaste hund tog 4 år av letande o planering. Ledigehet planerades i god tid så att det skulle passa när valpen var leveransklar.

SmileyMalin
4

# Om nu en hund på avbetalning innebär att köpet är oplanerat och oansvarigt så kan väl lika gärna en hund som betalas kontant betyda att köpet enbart handlar om pengatillgång och inte individ?

Eller också kanske det inte alls är hur man betalat hunden som avgör hur pass genomtänkt köpet var och hur pass lämplig hundägare man blir… Cool

vallhund
1

# Ett hundköp är knappast genomtänkt om man inte fixat finansiering av inköpet.

Det verkar som flera i tråden anser att uppfödare är snikna o bara ute efter pengar om de inte säljer på avbetalning eller till reducerat pris till "det perfekta hemmet". Själv drar jag öronen åt mig för uppfödare som rear ut sina valpar.

SmileyMalin
6

#82 jag köper inte ditt resonemang! Varför är mitt hundköp mindre genomtänkt än ditt enbart för att jag (om inte mina föräldrar ställt upp) hade betalt hunden i två omgångar?

hade samma kull fötts två år senare så hade jag väntat tills dess…. med följden att köpesumman hade hunnit sparats ihop. Dock hade det köpet varken varit mer eller mindre genomtänkt. Det hade bara råkat infalla bättre rent ekonomiskt.

När uppfödare börjar sänka priset för att bli av med sina valpar ser jag det som negativt men om uppfödaren säljer valpar till fullpris med låter någon köpare betala i 2-3 omgångar inom en kort tid (jag skulle giss att man rent praktiskt inte skriver på köpavtalet innan sista slanten är betald?) då ser jag det mest som ett kvitto på att uppfödaren har en väl ordnad ekonomi och tog kullen med rasens bästa i fokus och inte för att det råkar passa bra ekonomiskt med en valpkull.

Sen tror jag knappt några uppfödare kör med avbetalning rent allmänt utan dem gånger det förekommer sker det nog till nära bekanta eller valpköpare som uppfödaren känner stort förtroende för och extra gärna vill låta en valp flytta till.

Men jag anser fortfarande att det finns en mängd anledningar till att ett hundköp på avbetalning kan vara minst lika genomtänkt, välplanerat och seriöst som ett hundköp där valpen betalas kontant vid hämtning.

Bara för att jag har haft möjlighet att betala samtliga 3 hundar direkt så anser jag mig inte det minsta bättre eller duktigare än någon som köpt sin hund på avbetalning!

Swadika
5

Min kompis gjorde en avbetalning en gång, hon sparade ihop 10 000 till en hund och hade det som budget.

Men sedan hittade hon den perfekta hunden och hon kostade 15 000. Hon hade egentligen inga problem att betala 15 000 direkt men då skulle alla pengar som hon sparat till att kunna köpa tillbehör till hunden försvinna. Hon ringde till uppfödaren och förklarade sin situation och uppfödaren gick med på tre veckors avbetalning. Så min kompis betalade 10 000 när de hämtade valpen och resterande 5 000 när nästa lön kom.

Det gör inte att hon "impulsköpte" en hund, hon hade i flera år planerat och sparat ihop pengar till en valp. Hon började leta och istället för att köpa en valp som hon hade råd med köpte hon en valp som var perfekt för henne, och ifrån en bra uppfödare.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

tanta
7

Har läst tråden o känner mig lite ledsen över att några tycker att det är väl inga problem att spara ihop en massa pengar…

Det är inte alla som har o kan spara o ha massa buffert, man har inte den ekonomiska möjligheten.

Själv är jag ensamstående med två barn o haft flera hundar, nu en o häst. Jag har svårt att spara pengar då det alltid finns hål att stoppa i, händer saker mm men aldrig har våra djur kommit i kläm pg av att jag inte är rik o kan spara massa pengar. Jag sitter inte heller fast i någon skuldfälla även om jag har lån på banken..

Men mina djur gör mig frisk  o ger en massa glädje, tid utomhus mm o detta gör att jag varje dag orkar gå till jobbet o få in min lön!  Det lär mina barn ansvar, empati mm.  Hur jag skulle kunna få en ny hund vet jag då jag har bra kontakt med en uppfödare o kan hämta hund imorgon om jag vill - pengar är inte alltid allt så är det, en del uppfödare ser människan också samt som min säger… Jag har hittils aldrig tjänat pengar på att ta valpar!!

Hjälper ibland till så att folk som av olika skäl inte har det så lätt får en hund att dela sin vardag med o ofta handlar det då om att dom inte klarar summan men mycket väl kan ge hunden ett bra fortsatt liv o klara vardagen med vad det innebär. Detta kan för många personer vara en ny start i livet! Dom lever snålt o spar på sig själva när det krisar till!

Viktigt är att man har sina djurförsäkrade o inte spar på dom kronorna!!

Jag skulle aldrig dömma någon för att dom inte har eller kan spara ihop många 1000-lappar…. Vi är alla olika - fungerar o lever på olika sätt o tur är väl det!!

SaraC
3

En fråga i all välmening, av ren nyfikenhet;

Vart ifrån ska man få pengar till oförutsedda utgifter (som till exempel veterinärkostnader) om man inte har pengar sparade/så pass bra med pengar att man kan lägga ut en större summa bara sådär?

russin
2

Att en uppfödare inte säljer på avbetalning har inget med att tjäna pengar att göra !!! Det handlar om att skydda sig själv - för varför ska man riskera skänka bort sina valpar ?

Det är inte direkt gratis att föda upp…

SmileyMalin
2

Och att uppfödare väljer att sälja på avbetalning behöver inte betyda att man "rear ut" svårsålda valpar.

Karmatarerskanise
0

Undrar samma sak som #86.

SmileyMalin
3

Jag har aldrig haft någon större buffert. Ibland har vi fått ihop en mindre men då kommer det en oväntat utgift också är vi å noll igen. Får vi då en oförutsedd avgift till typ veterinäravgift, kylen går sönden, bilen pajjar osv så tar vi det på mastercard och betalar ikapp under några månader.

Sen är det ju inte så extremt vanligt att hundarna drar på sig riktigt stora skador utan oftast är det ju typ ormbett, sår, sönderdragna klor osv. Alltså inge jättedyra behandlingar.

Har man försäkring är det ju rätt liten risk att det drar iväg med dyra vetrinärkostnader. Det viktiga är väl att man har någon form av plan om det väl sker. Om det sen är ett fett sparkonto, ett kreditkort (som aldrig får användas annars), släktingar som garanterat lånar ut pengar, sms-lån eller något annat känns för mig kanska oviktigt.

Självklart ska man som hundägare ha ekonomisk möjlighet att alltid ge sin hund rätt vård. Men hurvida pengarna kommer direkt ur fick eller från någon annanstans är väl skit samma egentligen?

Tror dem flesta människor vill ha en rejäl buffert att förlita sig på, men det är inte en möjlig verklighet för alla!!!!

Karmatarerskanise
0

Men det jag inte förstår #90 är att du säger att du inte kan spara, ändå kan du betala ikapp efter användning av mastercard under några månader? Det är ju samma sak som att du istället då sparar innan?

Du gör självklart som du själv anser vara bäst, men jag får inte ihop att man inte kan spara innan, och ändå gör i princip samma sak efter att man redan använt pengarna.

Hur gör du den dagen om alla djur skulle bli allvarligt sjuka samtidigt och behöva ligga inne en vecka eller mer? När djuren bli äldre och försäkringen inte längre täcker stora kostnader?

vallhund
0

# 90

Beror ju helt på vilken försäkring man har.

" Har man försäkring är det ju rätt liten risk att det drar iväg med dyra vetrinärkostnader."

Knappast om det handlar om större summor, benbrått t ex o ormbett kan döda en hund o är inte lixom hoppsan hoppsan. Speciellt inte om det handlar om jourtid, vilket det ofta gör vid olyckor.

[Besan]
2

Medellönen i Sverige ligger på 25-26 000 kr. Alltså har du inte så mycket kvar efter skatt, räkningar, mat, andra "behövligheter såsom kläder, hygien, resor mm.  Skulle tippa på att man i genomsnitt har kvar cirka 10 000 kr. Hur många tror ni då köper en hund för de pengarna?

Jag tror faktiskt att många lägger undan pengar för att köpa hund eller tar lån faktiskt. Okej, kanske inte höginkomsttagare men nu pratar jag om en siffra på 35 000 +. Jag har också sparat ihop mina pengar och det tog tid då jag inte är höginkomsttagare- Dessutom måste man kunna leva också, köpa saker till hemmet, till sig själv, till eventuella barn mm… oförutsedda utgifter i vardagen kan också tillkomma.

Jag ser inget fel med avbetalning om det skötts rätt (Man kan även ha kontrakt på detta såklart)  Detta pga att många rasrena hundar kostar idag mellan 10-15000 och vissa till och med mer och det är väldigt sällsynt att man kan lägga ut en sån summa direkt. Visst tillkommer även saker för hunden, veterinärkostnader mm men det är (oftast iaf) betydligt mindre i själva utbetalningstillfället än 10-15000 (om man har försäkring såklart) . Saker för hunden köper man kanske dessutom inte på en gång.

[Besan]
0

*10 000 kr kvar till vardagsutgifter menar jag såklart…

SaraC
1

#90 Personligen struntar jag fullständigt i hur andra väljer att göra, så länge man kan ta hand om sina djur så får andra göra precis som de vill. Är som sagt bara nyfiken på hur man gör om man inte har pengar sparade eller att ta av direkt. Hur ofta skador som kräver stora vårdkostnader händer känns oviktigt. Det händer ju och det är något man måste vara beredd på. Det är just det jag är nyfiken på hur man tänkt lösa, som sagt.

SmileyMalin
2

#91 Exakt! Det ÄR samma pengar! har vi ett par bra månader utan oväntat utgifter så går det att spara undan lite och betala typ en vetrinäravgift kontant. Har vi däremot precis betalt en större summa på bilen/huset/djuren och det tillkommer ytterligare en större utgift så får vi ta det på kortet och betala av i efterhand. Men oavsett vilket så rör det sig om samma pengar.¨

Om vi nu hade ett par år helt utan förutseddan utgifter så skulle vi såklart komma upp i en vettig buffert. Men eftersom både hus, bil, hund och barn är rätt kostsamma grejer lär vi inte hamna där innan jag har studerat färdigt och har en inkomst igen.

Självklart skulle jag föredra att alltid kunna betala allt kontant men jag ser det inte som så pass viktigt att jag är beredd att avstå från mina djur!!

Ska man sen börja dra "vad är det värsta som kan hända" scenario så kan man ju egentligen dra det hur långt som helst! Vad händer den dagen ditt hus brinner ner samtidigt som alla husdjur blir överkörda samtidigt som du får sparken från jobbet samtidigt som båda bilarna blir stulna? Om man nu alltid ska ha en buffert som täcker det absolut värsta tänkbara så snackar vi ju inga 10-15 tusen längre utan snarare ett par hundra tusen? men det har väl alla ni ansvarsfulla hundägare?

Karmatarerskanise
0

#96 Jag har ingen hund just nu eftersom ekonomin inte tillåter det.

Brinner mitt hus ner ordnar företaget ett nytt boende. Bor nämligen i lägenhet, hyres. Får man sparken är det ju ypperligt med sparade pengar. Bil äger  jag ingen.

Det handlar inte om det värsta som kan hända utan om saker som händer dagligen för hundägare.

SmileyMalin
1

#92 Fast även om en skada kräver jourvård så ska det nog jäkligt mycket till för att försäkringen inte ska täcka (40.000 som även inkluderar rehab och mediciner).

[Besan]
1

#95 Tror det är väldigt olika hur man löser det isf. Också beroende på vilken försäkring man har.  För jag antar att man faktiskt är så smart så att man har en försäkring.

Har man fast självrisk så betalar man ju endast den summa som det står i försäkringsavtalet. Dessutom har många djursjukhus moderniserat sig när det gäller betalningar på plats, så om man har försäkring på djuret så brukar de ofta göra en direktreglering till försäkringsbolaget så man slipper betala tex 20 000 på plats och sedan vänta några veckor innan man får pengarna.

Om det var det du menade?

SaraC
0

#98 Det krävs att du har en försäkring med endast fast självrisk i så fall. Och självrisken ska ju också betalas, även om den kanske är enklare att snabbt låna ihop till till exempel.

#99 Jo, jag kan tänka mig att alla gör olika. Men är nyfiken på hur folk gör! Skrattande Eller vad de har för plan.

SmileyMalin
1

# att alla djur bli akut sjuka utan att försäkringen täcker hör inte till vardagen för hundägare.

Däremot att hundarna skär sönder en trampdyna, äter något giftigt, blir bitna av en annan hund osv.

Tränar och tävlar man dessutom ska man självklart vara medveten om risken för idrottskador och se till att på bästa sätt unvika dessa.

Men det här är inga grejer som kräver att man har 15000:- undanstoppade!

dem flesta veteriänrkostander är ju tvätemot småsaker där man inte ens kommer upp i självrisken!

[Besan]
1

#100 Jag kan inte stå för hur andra gör, utan bara för hur jag gör, men gav lite teorier kring det hela hur folk kanske gör (vissa kanske tar smålån, andra lägger undan pengar, andra har pengar direkt)

Jag tex har fast självrisk på min hunds försäkring, men lägger ändå undan lite pengar varje månad till enbart hunden och har långsiktiga planer för tex matkostnader, träningar, kurser, tävlingar osv osv.

SaraC
0

#102 Ja, men då är du ju inte utan sparade pengar om jag förstår det rätt Glad

[Besan]
1

#103 Japp det är så jag gör, sparar i den mån jag kan o planerar långsiktigt ;) för jag är ingen höginkomsttagare därför måste jag planera ännu mer! Men sen finns det personer som tar lån eller har gott om pengar att lägga undan såklart

Killen
0

En vän till mig har just nu valpar, blandrasvalpar. Det var en person som ville ha på avbetalning och betala 2000 kr/ månad . En valp kostar 6000 kr. Den människan kändes inte riktigt seriös tycker jag, käns mer som ett impulsköp. Nu fick den ett nej. Hon skulle ha kunnat ha tänt sig 3000kr vid hämtning av valpen och 3000 kr månaden efter, som svar fick hon : då kan jag först betala i oktober….

kissmekate.blogg.se

monsterblom
5

Jag har skummat lite i tråden och känner spontant att bara för att man kan betala hunden direkt betyder det inte att man är seriös och tänkt igenom köpet.

Nu har jag aldrig impulsköpt hund, utan bara en häst. Så bara för att du har pengar så är det ingen garanti att köparn tänkt igenom. Nu slutade min köp väldigt bra, men jag skulle inte vara så snabb på att döma folk som delbetalar.

[Besan]
0

#106 Bra skrivet!

SaraC
0

#104 Ungefär som jag då Glad Synd att ingen av dem som inte sparar pengar vill svara.

maem
0

Nu har jag inte gjort något sådant här då vi betalade fullt ut för våra hundar. Men jag kan tänka mig att det är egentligen bättre att spara ihop en viss belopp än att delbetala, för att det ska kännas säkert för uppfödaren även om det finns bra människor som tar saker seriöst (betalar som de ska dvs).

[RoxannaH]
3

Det behöver inte vara för att man "inte har råd" som man väljer att ta hunden på avbetalning. Det kan lika gärna vara så att man inte vill lägga ut allt på en gång, för att vara säker på att skulle det bli något trubbel utöver så vet man att man har pengar kvar.

vallhund
0

# 110

Och du ställer upp som långivare?

db-2
1

Varför inte? Beror helt på vad man kommer överens om.

[RoxannaH]
0

#111 Vad menar du? Obestämd

anaprincess
0

Jag ser inge fel med att köpa på avbetalning, har köpt båda mina på avbetalning.

Första så ringde uppfödaren och ville att jag skulle ha just den hunden. Den andra så ringde jag och frågade vilka parningar hon hade planerade, då var min favorit av hennes tikar parad med en hane från en kennel som jag gillar. Bokade en valp direkt.

Förstår inte resonemanget att man inte skulle ha råd att ha hundar om man inte kan köpa hunden direkt. Mina hundar har alltid fått den vård dom behöver även när det varit akut, dom äter ett bra foder och saknar ingenting i sitt liv.

db-2
0

#113?

Vad är frågan? Vad var svårt att förstå?

[RoxannaH]
0

#115 Om du läser mitt inlägg #110 och sen läser du inlägg #111

db-2
0

#116 Har du "lite" svårt att förklara din frågeställning? Konkretisera vad du vill veta tack!

[RoxannaH]
0

Jag skrev såhär:

"Det behöver inte vara för att man "inte har råd" som man väljer att ta hunden på avbetalning. Det kan lika gärna vara så att man inte vill lägga ut allt på en gång, för att vara säker på att skulle det bli något trubbel utöver så vet man att man har pengar kvar."

Och så skriver nästa person, riktat till mig:

"Och du ställer upp som långivare?"

Vadå ställer upp som långivare?

db-2
0

Varför fråga mig? Fråga signaturen "vallhund" dvs # 111.

Jag kan tänka mig ett antal scenarier där jag "ställer upp som långivare", men jag tar självklart betalt för det.

joheck
2

#117 Om du kollar #113 igen så ser du att det är precis vad Fiddelie gjort.

db-2
0

Hur kan du hänvisa till ett inlägg som ligger före mitt första?!

Mitt inlägg #112 var riktat till #111

**
----Redigerat av medarbetare-----**

joheck
4

#121 Ursäkta!!!

Jag fattar verkligen inte vad det är du håller på med. Du hoppar på Fiddelie om vad hen menar med sin fråga till Vallhund. Du har inget med hela situationen att ens göra. Ditt inlägg i #112 är helt irrelevant i denna situationen och har inget med din konversation med Fiddelie att göra. Och ja du har mycket rätt i att dit inlägg kommer att raderas, med all rätt. Som sagt vet inte vad det är du håller på med….

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.