Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 755 ggr
[Marinafarina]
0

Hoppar på mig när han inte får hälsa

Hej!

Jag har fått hem en omplaceringshund

1årig hane 85% rottis resten labbe. Han vet inte riktigt hur man beter sig runt andra hundar, han reser ragg samtidigt som han vifftar med svansen och gnyrr, han vill jätte gärna leka med andra.

När jag då säger nej och försöker få honom att sätta sig ner för att hälsa fint så hoppar han på mig och tar tag i tröjarmen och försöker leka, detta gör väldigt ont och han är ganska stor så jag tycker det är enromt olämpligt,

Nu till frågan

Hur ska jag träna bort detta? I vilken ände ska jag börja, Han kan jätte mycket och är super lättlärd, men just detta har han problem med.

Snälla behöver hjälp :D

[Forest]
0

Låter som att han är osäker i sig själv han visar allt för att visa sig snäll men raggen där avslöjar lite osäkerheten. Han leker med dig för att visa att han är ju snäll men jag förstår dig helt detta är inget man vill att hunden ska göra. Eftersom han är en omplaceringshund så tycker jag att du ska leka mycket med honom skapa ett bra band mellan er två :) Sen tränar du kontakt, jag tycker inte man ska kräva mycket av en omplaceringshund i början inget alls utan lära känna den väl osv. Så kan han inte sköta sig med hälsa på andra hundar så låt han inte göra det, skaffa dig gärna någon bra lekkompis till honom en trygg bra kompis så han kan leka hundlekar med :) Det är mina tips just nu iaf :) Hoppas du får många bra tips o stort grattis till bli med hund Glad

[Marinafarina]
0

Tack för tipset, jag försöker hitta hundar här i området, men när han beter sig så, så tror alla att han är farlig och hans storlek gör det inte bättre :)

Mammas tik har satt honom ppl men hon är så pass gamal att hon springer inte så mycket så måste nog hitta en aktiv hund som kan trötta ut honom lite,

Har börjat att sätta honom ner när det kommer en hund och får med godis honom att fokusera på mig, skapa kontakt och detta har fungerat bra idag men är det fel kanske??

Jag vill hans bästa och vill inte göra något som är fel, jag går ut med honom minst 30 min varje gång vi är ute och försöker alltid leka i rastgård med hans boll för att bränna lite energi!

Har börjat lära honom kolla och fot också hoppas att det kan lära honom fokusera på mig.

Han har aldrig haft det dåligt så han är inte omplacering på det sättet, det var bara att hon skulle börja jobba dumma tider så hon kände att det inte var rätt för honom.

[Forest]
0

2 jag vet inte vad jag gillar med hundar som sitter ner, tänk om man möter hundar ganska mycket låt såga var 20 meter ska man sätta hunden ner vid varje hundmöte :) Då tar långpromenaden evighet, jag kör mer med gå och skiter i andra hundar det är vi där är dom metoden (hoppas du förstår vad jag menar) är det någon mötande hund som lever apa så kör jag med "titta på mig" det brukar oxå hjälpande mötande hund att då inte någon av mina stirrar på den.  Det är bra att du tränar kontakt skapa bra band o lek med han :) glöm inte bort att man kan även träna mycket med nosen så ut o sätt lite godis i barken på träd vid stenar halvhögt lågt osv :)

thilda-
0

hur menar du när han tar tag i din tröjärm??
Ger han dig en så kallade " Björnkram " så ska du vara vääldigt försiktig

[Marinafarina]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja han ger mig björnkram och biter tag i tröjan!

Är bra så länge vi inte möter andra hundar. Han lär sig super snabbt och har idag börjat ta kontakt med mig när vi är ute.

Han är verkligen ingen aggresiv hund det ser jag på honom känns mer som han vill leka, men jag kan tolka det fel också. Han har aldrig haft något som leder honom innan utan det är han som bestämmt där.

Jag känner att det är super viktigt att jag kommer  tillrätta med detta snabbt då han bara blir större. I vanliga fall när han leker så nafsar han och han förstår "Ta fint", MEN det försvinner när han gör på detta sättet ute.

Svårt att förklara men jag hoppas ni förstår :)