Stolpiller rinner
Jag hoppas det är någon mer som fått stolpiller. Hunden alltså, inte personen. hehe Vi skulle ge det en gång per dag i några dagar, och det var all info vi fick om dem.
Nu är det andra kvällen vi ger ett stolpiller, efter hans sista rastning, blev före rastningen igår kväll och då bajsade han ut det mesta. Inte så lyckat.
I alla fall, någon timme senare så smälter det här och han blir jättekladdig om rumpan. Och lämnar vita märken efter sig där han sätter sig.
Har vi inte stoppat in det tillräckligt djupt, eller är det fullt normalt att lite rinner ut typ och han blir kladdig i rumpan av det smälta pillret??
Just nu har jag antingen valet att stänga ute honom från sovrummet när jag ska lägga mig, då han sover mycket i min säng, eller tvätta rumpan. Det får bli det senare.
Stolpiller innehåller ju mer än bara ämnet som kroppen ska ta upp och mycket kommer ut bakvägen igen så att säga….vet av erfarenhet
Kroppen hinner ändå suga upp dom viktiga ämnena (dom smälter jättefort i kroppsvärmen så att säga), och så åker själva resterna ut bakvägen igen.
Varför få hunden stolpiller istället för vanliga tabletter ?
Ni har inte fått in den tillräckligt om det kommer ut
#2 Stolpiller kommer alltid ut. Det som kommer in måste komma ut, och rumpan är den naturliga vägen.
Sen är det olika hur snabbt det kommer ut.
TS är du orolig att det kommer för snabbt så ring veterinären och rådfråga.
#4 Måste säga att jag tycker det är konstigt att det är så egentligen, för den platta sidan kan inte vara skön att få in i ändöppningen. Borde vara bättre/mer behagligt att föra in den med den trubbiga sidan. Men jag har fått samma info som dig angående detta 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Rent logiskt sätt så borde den ju komma ut lättare om det är den rundade sidan som ska peka nedåt, då glider det ju lättare?
Har aldrig hört talas om att platta sidan ska in först hos människor eller djur.
Det är aldrig den platta sidan som ska in först - det är den rundade…
#7 Jag har fått information från en sjuksköterska att den platta delen ska in först, eftersom att kroppen lättare tar upp medicinen då den är mer "öppnad" på den platta sidan. Det var faktiskt inte så jätte länge sen jag ställde frågan då vi på mitt jobb hade en diskussion om detta, och jag tyckte att det var mest logiskt att den rundande sidan skulle in först. Men hon påstod att så inte var fallet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

visst är det den platta sidan som ska in först. ett vanligt fel som många gör annars är att stoppa in den rundade sidan först. blev vi väl itutade på sjuksköterskeprogrammet kanj ag lova…
här kan man läsa om varför
http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/SpaltFraga.aspx?questionID=1452
#7, där har du fel…
Det är för att den rundade delen är formad till analöppningen och lägger sig fint där då. analen sluter sig bättre.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9 Där ser man :)
Det låter på några utav er som att det är helt normalt att en del "rinner" ut på rumpan är kladdig. Ok. Vet inte om jag vågar ringa vet igen och fråga om sådana detaljer, de på kliniken tycker kanske man är löjlig som undrar sånt…
För jag har en fråga till som jag undrar över egentligen, och det bästa vore förstås att höra direkt med vet, jag startar ändå en tråd om det här och frågar.
Angående vilken ände som ska in först, både vet sade och på förpackningen står det att den platta sidan ska in först. 
#12 Självklart kommer ingen tycka du är löjlig för att du frågar en sådan fråga. Självklart undrar man ju då det rinner ut igen.
Skumt, då man alltid öpnar i den platta änden som man tar i och man borde då rimligtvis stoppa in den delen som man inte tagit i
Då lärde man sig något nytt - men tydligen spelar det ingen roll enligt info från Landstinget, utan bara beroende på vad som "retar" minst - men den ska INTE föras långt in.
Citerat:
Ett vanligt råd är att man ska föra in stolpillret med den platta änden först. Den spetsiga änden kommer då längst ut och retar mindre på ändtarmsöppningen. Om man tycker att det är lättare att föra in stolpillret med den spetsiga änden först så går det också bra. För inte in stolpillret längre än just innanför ändtarmsöppningen.
Den platta sidan ska in först, lite pillrigt men det går..
och man ska inte behöva trycka in den så långt där " solen aldrig lyser " men samtidigt så ska den inte åka ut när djuret/människan sätter sig typ :P
3 - 4 cm för att komma innanför sphinktern (slutmuskeln) för oss tvåbeningar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.