Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1649 ggr
undulat_
0

Hårda eller snälla uppfostringsmetoder?

Som rubriken säger, använder ni er utav hårda eller snälla metoder för att fostra hunden och lära den vad som är okej och inte?

Man får själv bedöma var gränsen går.

För min del har jag alltid tänkt mig att vara snäll mot hunden när man fostrar den och så. Och så var jag i början när han var valp, den korta tiden jag hade honom då. På det senaste hade jag dock övergått till att vara hårdare, då det hjälpte inte att visa honom med rösten att man var missnöjd och det han gör är fel. Juckade han på mig, fick jag tipset här hemma att brotta ner honom och ge honom en ordentlig utskällning. (jag har dock svårt för att skälla på folk, och hundar om jag inte är ordentligt arg)

Nu är det så att för några dagar sedan hade blivit mer uppmärksam på min ras dåliga hälsa och dåliga odds. Och min hund behöver inte lida mer än nödvändigt, har jag bestämt. Nu har jag gjort upp regler här hemma för hur man inte får och vad man får göra när han missköter sig. Från och med nu är det bara snälla metoder, vill inte ens knuffa till honom. Och jag får ta det därifrån.