Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 505 ggr
[RMSLiners]
6

Stolt matte och glad hund.

Linförighet har varit ett nej för min hund tidigare. Aldrig har hon velat hålla full kontakt med mig under en sådan träning men så tänkte jag att jag måste testa ett nytt sett att få till träningen på. För att få en helhet börjar jag berätta från start. Jag började träningen med simpla kontaktövningar dvs hennes namn som hon redan kan inomhus för att sedan ta det utomhus med lite störning, gick bra så klart. Gick sen vidare på inkallning men i pipig och glad nivå, då hon är rätt känslig, som får henne att vifta på svansen och komma och slicka mig i ansiktet, börja inomhus och flytta sen utomhus med lite störningar. Allt gick bra. Så ikväll kom vi till dilemmat, linförighet. Hennes hat träning. När hon kollat av läget där vi var och lugnat ner sitt busiga jag med lite passivitets träning från min sida var det dags. Jag sa bara hennes namn följt av ett sitt kommando bredvid mig och medan hon satt släppte hon aldrig blicken från mig. Till sist börja jag gå och sa det ord jag lärt henne "följ" (vi kommer inte tävla) och chockerande nog gick hon bredvid och titta på mig hela tiden med bara enstaka gånger då hon titta vart hon gick (hon är rädd för att gå in i saker). Där gick hon sen med viftande svans och fokuserad, idag i alla fall, men nu har hon visat att hon kan. Jag är stolt! Nu vet jag dock inte om jag gick rätt tillväga men det funkade. Var bara tvungen att dela med mig. Även den envisaste ochmest energiska går att lära. =)

[Zipzee]
0

Kul med framsteg!

Visst går det att lära även envisa hundar, men det krävs mycket tålamod och bra motivation :)

joheck
0