Ni med småhundar
Hej! Tänkte höra vid vilka grader ni börjar använda täcken/tröjor på era frusna hundar? Min lilla kille börjar redan bli lite frusen av sig och jag funderar på vad som är bäst att börja med. Några tips? :)
Hälsningar Vemsan
Jag har två relativt små hundar. Dock tål de kyla helt olika :) Kelly, den bruna, behöver bara täcke när det är kallare än -15 och vi ska vara ute en längre sväng. Molly däremot, har stickad tröja el. dyl redan vid minus 5. Fleecesockar på vintern när det är under - 15 har de båda två, om det inte är bara en kort pinkrunda.
Det beror mycket på vad jag ska göra, och väta.
Är det bara kallt och vi ska röra på oss, då behöver de inget täcke (inte mina i af). Men regnar det och blåser så sätter jag på regntäcke redan nu, då speciellt min ena blir genomblöt vid minsta väta i luften (hennes päls är sämst).
Ska de sitta stilla länge så åker täcke på kanske vid nollgradigt, och vid träning så har jag täcke på efter träningen om de sitter stilla tex när jag tar in agilityhinder osv.
Min hund behöver bara täcke nhär det regnar/snöar och är blött eller om han precis rakat sig på vintern, då kan det bli lite kallt :)
Men du har Chihuahua ellerhur? :) Fråga inne på chihuahua.ifokus.se så får du svar från Chihuahua ägare :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Min mopskille får ha tröja på sig när det är blött ute och vi skall vara stilla en stund.
Om det är kallt och vi är i rörelse så klarar han sig utan.
Men det kan ju variera från dag till dag tycker jag, vissa dagar verkar han mer frusen av sig än andra. Och då får matte slänga på honom en av de förhatliga polotröjorna;0)
Kan man sy lite själv eller sticka så tycker jag man kan göra lite egna tröjor. Men har sett att det ofta finns lite på blocket och tradera billiga o fina. Jag har pälshundar o kan inte ha stickat eller alla typer av tröjor på mina tyvärr de tovar så mycket. Men jag har täcke o overaller som funkar men tar bara på dom när det är minusgrader eller kallare grader och det regnar. Mina fryser inte pga de har ganska så tjock päls :)
Min mopsvalp får ha en stickad tröja på sig allt oftare nu när kylan kryper in. Hon fryser så lätt. Vi ska beställa ett regntäcke till henne snart för om det regnar ute så kan vi helt enkelt inte vara ute för att hon darrar sönder i princip. I vinter måste vi ha en heltäckande vinter-dräkt då små hundar "plogar" sig fram genom snön. De är ju i regel så kortbenta och folk tänker inte på hur mycket kylan faktiskt skadar små hundar.
Akillez har bara hurttas värmetäcke på sig vid promenader längre än kissrunda..
Har ganska små hundar (5 och 7,7 kg) men här har ingen täcke på sig om det inte regnar iskallt novemberregn eller är kallare än 8-10 minusgrader och samtidigt blåst ute. ingen av dom behöver täcke i normala fall då dom har bra pälsar trots att dom är korthåriga
Dom rör även på sig så mycket att dom håller värmen bra ändå, så det är mest vid långsammare koppelpromenader vid skitväder täcke åker på.
Jag har en dp kille på 6kg och han har täcke på sig när det blir minus.
Men har en hurtta fleecetröja redan när det börjar bli ruggigt ute. Han klarar inte kyla speciellt bra men har väldigt lite päls på mage och bröst med.
Tjock vintertäcke när det blir kallare än -7-8. Blir det kallar än -15 får han ha fleeceoverall under vintertäcket så att även magen och benen ska få skydd. :)
Mina hundar(släthåriga, på 7 och 8 kg) har inte behövt sina kläder än i år. Tanten fryser lättare än lillknorten så hon har täcke några grader högre än honom. Regnar det när vi ska ta en längre promenad så använder vi regntäcke men det har ju inte så mkt med den kalla årstiden att göra.
Vi har vintertäcken och gummerade strumpor till hundarna när det är riktigt kallt. Om det är extremt kallt så har de varsin stickad tröja som de kan ha under sina täcken. Vi har aldrig använt bara tröjorna, täckena är mer funktionella, så beror det väl även på att hundarna inte fryser förrän det är så kallt att ett täcke är mest lämpligt.
Nu börjar jag längta efter vintern!:D
Nu är ju min 10 månader och han var liten valp när det var vinter och då hade jag tröjja på honom, kommer ha det denna vintern också då han alltid är lite frusen när det är kyligt ute.
#7 Fast … man kan väl inte kalla din hund för "småhund" :)
När det kommer snö och är minusgrader så åker täcke och fleeceskor på. Täcket är ett Hurtta värmetäcke och skorna är från Björkis. Fleeceskorna har han för att han annars får köldkramp i tassarna.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#13 Din hund är inte heller direkt någon "småhund" kan jag tänka :)
13 inte heller direckt små hund men bra tips han ser bra ut i både skorna o täcket, satt skorna föresten bra i vintras?
Äsch då, är tacksam för alla tips på hur ni löser kylan oavsett hundarnas storlekar :)
Hälsningar Vemsan
vid ca. -10 så åker Hugos Hurtta-värmetäcke på!
Min ena (pudel/phalene) fryser inte så lätt så till honom har jag inga kläder. Den andra (dvärgpudel) fryser lätt, minns inte vid vilka grader. Han brukar ha en svart polotröja men i år ska jag köpa en overall så vi kan vara ute lite längre. Han skulle även behöva strumpor men jag börjar med overall, tror inte att han gillar att ha saker på tassarna.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#14 Hahah läste inte rubriken 
#15 Haha nä glömde bort att det stod småhundar i rubriken
han är ganska stor min grabb. Jodå perfekt :) och slapp köldkrampen
#16 Jag kan tänka såhär: oavsett storlek på hunden så gäller det att kolla individen … och ras möjligtvis. Bara för att de är små, behöver det inte betyda att de är frusna. Min dotters lille chihuahuablandis Milo, klarar kylan bättre än min Molly …. Milo väger 1.5 kg och Molly 8 … men Milo behöver inte kläs på över - 20 … fast fleecesockar under - 15 behöver han
Även om min grandis inte är en liten hund så fryser hon faktiskt om kvällarna när vi går sista rundan. Hon har så kort päls och är ingen musklig hund så inte så mycket muskler och fett på kroppen.
Så ikväll var första gången täcket åkte på. Tror graderna ligger på ca 13 grader? Men det blåser vääldigt mycket och då blir det kallt :S
Jag har mitt hurtta värmetäcke. Sen när det blir riktigt kallt (vilket det förvisso nästan aldrig blir i skåne) så åker ett fleecetäcke på under hurtta täcket för att värma bättre =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#12 haha oj jag såg det inte förän nu ;)
Eftersom jag har en nakenfis har det varit kläder ett bra tag här, dock inte så tjocka. På kvällarna nu har han en stickad tröja eller en joggingoverall eller liknande. På vintern blir det lager på lager, har lite ångest redan ;)
Tja, när det blir +25 brukar jag lägga på ett kylande täcke. Minusgrader är ett stort plus för fluffbollen ;) Fast tassarna har jag såklart lite koll på.