Hundars andning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mycket bra film och information!!
Tragiskt att avlen har fått gå så långt att vi till och med nästan kväver våran hundar 
Är det ingen som orkart ta sig tiden att titta på denna film?! 
#2 Bara för man inte skrivit här, betyder det inte att man itne sett den ;)
Jag kan dessvärre inte se den då den är för lång, så tar 1000 år att ladda :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den har tagits upp förut, här:
http://hundar.ifokus.se/discussions/4ff9711b88f472671500257d-att-bedoma-hundars-andning
Men visst är det förjäkligt att man ska behöva utbilda domare i saker som att en hund med så tung andhämtning att den häver med hela bröstkorgen och rör huvudet upp och ned, den ska inte prisbelönas.
Att man inte förstår det själv alltså.
Fler skräckexempel på filmen nedan. Tycker speciellt synd om den svarta mopsen vid slutet av filmen, som verkligen kämpar för att andas.
Sant, men nåt svar förväntade jag mig 
Visst är det super bra att dom tar upp det! Men jag tycker dom är lite väl veka i hur de ska tas med i bedömningen. Jätte lätt att komma runt och bara fortsätta som tidigare. Nivå 3 tex "Uppenbara tecken på andningssvårigheter, ska föranleda överväganden om diskvalificering!"….
Men du kan väl vänta mer än 6-15 minuter på ett svar? 
Ibland kan det ta tid även om man har ett viktigt ämne.
Och titta här, från och med 49:45. Lyssna på vad veterinären säger, vid 50:14. "The struggling for air, is one of the most frightening feelings man or animals can have." Och senare "I think many owners do not realize how much their dog is suffering."
Folk kan nog tycka att jag tjatar om det här ämnet men jag tycker att det är oerhört viktigt att skapa uppmärksamhet och vetskap om, så folk tänker sig för en extra gång innan de köper en brakycefalisk ras, eller en ras med andra allvarliga extremer.
#7 Inlägget lades upp igå ;)
Men ditt första svar var bara 6 minuter senare. 
#4 Okej, visste inte de
Men det gör nog inget om det dras upp igen 
#9 Mitt? Nej jag skrev idag? :P
Har sett den filmen innan. Lika hemskt varje gång man ser det och man blir lika arg varje gång.
Det är hemskt och tyvärr handlar det ofta om fler fel än "endast" kort intryckt nos. Knipta näsborrar är vedervärdigt och än värre än korta nosar och så har ofta kortnosade hundar för långa gomsegel.
Såg djursjukhuset på TV3 play förra veckan om e fralla med 3 fel - hjärtfel, gräsligt knipta närbossar, samt för långt gomsegel. Dom två sistnämnda sakerna opererades, men han var ändå mycket flåsig pga hjärtfelet….
Jag tycker man ser mer och mer av just dessa väldigt ihopknipna näsborrarna numera. Har själv haft e engelsk bullgodd och kortnosig till trots, så kunde hon utan problem kuta gärnet i skogen i flera timmar och var en hejjare på blodspår - och hade inte en andning som lät. Kortnosig var hon, men hade stora fina nösborrar som gjorde att hon kunde andas ordentligt även med stängd mun. Dock lite värmekänslig som kortnosiga hundar är pga att dom inte kan kyla luften (kommer dock aldrig mer ha en bulle pga hälsan idag…)
#11 Sorry, jag trodde jag pratade med TS. XD