Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 6643 ggr
rebz
0

Hand Target

Såg ett klipp idag på någon tjej som körde lite övningar med sin valp. Och så såg jag att hon körde hand target. Så jag hittade ett klipp som förklarar hur man börjar med det och vad det kan vara bra till. Så jag började lite smått att träna Bino i just detta. Han fattade relativt snabbt vad han skulle göra och imorn väntar mer träning i detta.

För er som testat/har lärt er hund hand target, i vilket syfte gjorde ni det? Hur funkar det för er? När använder ni det? :)

För er som inte testat, har ni funderat på att göra det? Varför/varför inte? :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

AnneN
0

Jag kör med handtarget ibland, då till stor del när jag tränar rallylydnadens olika moment för att tex få hunden till front = från fotposition till att sitta mitt emot mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ahlbergaren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag testade att lära in handtarget för att få min hund att snabbare fatta sick sack mellan mina ben.  Jag använder det inte längre, men tycker att det är ett bra "knep" till mycket att lära in olika targets Glad

jollycox
0

Min syster lärde sin hund det, varför vet jag inte, bara för skoj kanske :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Chilli10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lärt Chilli hand-target. Fast jag tränade in det med klicker. Gjorde det när jag läste en epost-klickerkurs. Det gick väldigt fort att lära in tycker jag, nu sitter det i ryggmärgen på henne ;)

Gjorde det mest på kul, men det kan ju vara användbart när man ska lära in andra trick. Så fort min handsymbol är där är hennes nos där :P
På bilden kör jag en lite högre upp, försöker lära henne att balansera på bakbenen, kanske gå sen också. just nu känns hon dock lite för osmidig för det. Men forstsätter testa så kanske hon hittar balansen vartefter.

LinaK
0

Jag håller på att lära Sigge det, men gör som #4 använder mig av klickern.

Han börjar förstå det nu, så idag har jag börjat lägga in kommandot "nudda". Sen tycker han det är jätte roligt när vi tränar med klickern, så han gillar allt som vi gör när vi tränar med den Glad

Syftet? Mja mest för att det är kul att lära in nya saker, sen eftersom han kan vara lite reserverad mot vissa människor som sträcker fram händerna så kanske kanske det kan vara ett sätt för honom att förstå att det inte är farligt när en hand kommer fram Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Chilli10
0

#5 Jag har inte lärt in något kommando ännu, ska kanske göra det. Eller om man bara ska köra med handsymbol, hmm.
"Nudda" som du kör med är ju ett bra alternativ isf, hade inte tänkt ut något bra ännu :P

rebz
0

#5 Bino är inte fullt förtjust i klickern och klicker-ljudet. Så jag säger "bra" istället. När det börjar sätta sig så ska jag lägga till kommandot "nudda".

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

LinaK
0

#6 Du kanske inte behöver använda kommando då du använder det i andra trick, jag använder det ju just som ett enskilt trick och har väl inte direkt kanske tänkt att det ska leda till något Glad Fast tror inte det skadar att lägga till kommadot "nudda" för din del heller men vet inte om det är så nödvändigt.

#7 Okej, tycker han att det låter för högt eller?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Chilli10
0

#8 Nae exakt, får ta mig en funderare. Man kanske kan köra både och? Fast då kanske det blir rörigt för henne..

ahlbergaren
0

Jag använde/använder också klicker när jag lär in tricks eller finslipar moment.

#7. Om du nu vill använda klicker - har du provat att använda en i-click? De låter mildare än en såndär plåtdosa.. Sen kan du ju testa att ha klickern i fickan eller inlindad i någonting så att inte ljudet blir så skarpt :) Bara ett tips.

Man behöver ju inte ha en klicker för att träna under klickerträningens principer.

rebz
0

#8 Jag vet faktiskt inte vad det är, han gillar bara inte ljudet. Har en multiclicker så jag kan ställa in hur högt den ska låta. Sen har jag en till som inte låter så högt och den gillar han inte heller. Men funderar på att försöka lära honom klicker ändå, och ha något extraextra gott så han fattar att klicket är bra :)

Lojs
0

Jag har använt handtarget en del, främst för att det är en bra variant för att flytta på hunden, att peka vart man vill ha den. När jag lär in saker så använder jag helst frishejping.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Chilli10
0

#12 Frishejping?

Lojs
0

#13 Att jag formar fram beteenden utan hjälper som till exempel targets. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Chilli10
0

#14 Ok, tror dock inte att det stavas så :P Främst det jag var ute efter. Vet vad det betyder.

Vattnadal
0

Jo, det stavas så, shejping, försvenskat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chilli10
0

#16 Haha.. okej :P

Lojs
0

#15 Om klickerklok stavar det så, då duger det för mig med. ;) (Även bland annat boken "Skjut inte hunden" stavar likadant.)

Medis på akvariefisk.

Chilli10
0

#18 Kanon. Du behöver inte försvara dig, bara undrade :P för det såg lite fult ut..

rahl
0

Har ni något tips mot en hund som inte sätter nos utan börjar slicka på handen? jag tänkte börja om alltså klicka för att titta på hand och sen försöka vara snabbare än hon med klick när hon nosar. hon är en hund som är inte van med klicker eller shejping så när hon inte får klick under en längre stund så går hon därifrån :P

JoannaLi
0

Jag har tränat in det för att unghunden inte ska behöva lära sig trettio olika kommandon, där jag bara kan säga 'dutt' och be honom komma till exakt rätt höj/position.

#20 när jag tränade inte det så hade jag en väldigt matglad hund, och en som mest bara ville ha uppmärksamhet som belöning. Jag gjorde så att jag lade godisen på handryggen (de ska dutta handflatan), ber dem sedan att vänta på min signal, och när jag sedan ger den har de nästintill kastat sig efter handen. Direkt de duttat sänker jag blixtsnabbt handen, så att de själva kan ta godisen.

Det har funkat på två väldigt olika hundar, utan slickande. (Tiken vill först bara slicka på den andra handen för att kolla att det inte är det hon ska göra.)

rahl
0

Vi får testa det imorgon :)