Hur får jag dem att lyda utan koppel?
Jag tänkte börja jobba med mina två hundar att de håller sig i närheten av mig utan koppel när vi ska träna trots att det finns andra hundar i närheten. Jag tror att den ena skulle kunna göra det för en leksak som belöning. Men hur börjar man? Både kan gå fint i koppel vid min sida om jag önskar mig det. Alla tips är välkomna.
Steg 1 är att de kan det i koppel, att de i slakt koppel kan hålla sig nära dig när det finns andra hundar i närheten. Kan du ha hundarna lösa överhuvudtaget?

Japp, de kan vara och är lösa ofta och lyssnar :) de kan göra saker när de är på koppel bredvid mig. Det bara jag är osäker om de kan stanna kvar vid mitt ben och gå där jag går vid min ben när vi gör saker tillsammans :)
Om de kan gå lösa, och lyssnar, så förstår jag nog inte problemet riktigt … Vill du att de ska gå fot båda två, medans ni gör vad? Ursäkta att jag verkar trög ….
Kontaktövningar vid hundmöten är det väll du ska träna då om du är rädd att de ska sticka så snart de får syn på en annan hund, du börjar med det lättast i koppel och går sen vidare och tränar utan koppel.

#3 jag vill t.ex. kunna köra agility utan att behöva ha koppel på hela tiden., de ska inte lyda både två på en gång utan en ska vila medan den andra jobbar runt andra hundar lös.
#4 tack! taxen är mästare med kontakt, hon tittar alltid mot mina ögon. den enda med henne som jag rädd för är att hon sticker för att säga att den andra hund ska hålla avstånd från henne.
#5 Skvallerträning är också något du kan testa, kom jag på nu. Det innebär att när din hund ser en annan hund skvallrar den om det alltså talar om det genom att själv fokucera på dig.
http://sisu.bloggplatsen.se/2010/01/20/2432287-skvallertraning-vid-hundmoten/
#5 Aha, då fattar jag :) Jag har jobbat en hel del med mina att de ska ligga på en pläd och vänta på sin tur. Det har funkat kanonbra

#6 tack!
#7 Men det mesta jag är intresserad är att den som tränar ska gå bredvid mitt ben :) mer än att den passiva ska ligga snällt :D
#8 men det är ju ännu lättare :)

Det känns att det svårare :P blandras kan ligga stilla men gå bredvid går lite trögt. ju hemma utan störningar går det men kanske - har inte testat - ute på plan bland andra hundar
#10 Fortsätt träna :) KOntakt, kontakt kontakt !!!

Tack!