När kan hunden hålla sig 5 h?
Fråga 1) GIVETVIS är det individuellt, men när ungefär är en "normal" hund kapabel att hålla sig i cirka 5 h _under _dagtid (nattid irrelevant!)?
Fråga 2) Hur länge kan en "normal" 4-5-månaders valp hålla sig ungefär?
Jag och sambon sitter och diskuterar framtiden med valp/hund och är nyfikna på vad vi har att förvänta oss. Vi vill inte hamna i situationen - som vissa gör - att de efter exempelvis sommarledigheten med den nya valpen plötsligt inte har en aning om hur de ska göra med den. Så vi försöker tänka över olika alternativ. :)
Bra att ni överhuvudtaget reflekterar över olika scenarior :)
Det är jättesvårt att sia om rumsrenhet, men det verkar överlag som att små hundar tar längre tid på sig och det är inte ovanligt att det dröjer tills de är uppemot 8-9 månader innan de är rumsrena.
Normalt … tja … det är väl knappt det finns något normalt, men en 4-5 månaders valp kan man väl säga rent generellt inte kan hålla sig mer än ett par timmar skulle jag säga. Det är, som du vet, individuellt, och har mycket att göra med så mycket. En valp måste ut efter lek, mat, sovstund, och då finns det ju många variationer på det.
Min valp som är 5,5 månader håller sig ca. 4 timmar :)
Rent fysiologiskt kan en hund inte hålla sig förrän den är runt 8-9 månader :)
Min förra hund som var en blandning av schäfer och new foundland blev inte helt rumsren fören vid 8 månader.
Oj, jag ser att det blev lite luddigt i mitt inlägg. Att vi undrar över rumsenheten har att göra med att min sambo undrar hur länge en valp måste ses över "konstant" (för att få den rumsren så fort som möjligt) och när man inte längre måste springa ut var och varannan timme med den lille. #3. Intressant ! Jag har hört fyra-fem månader tidigare. Kanske folk tror det för att det är då valpen inte längre måste kissa hela tiden? #resterande. Ja då får vi vara beredda på att det tar några månader i alla fall. Sambon är lite bekväm av sig och är gärna ute när han väl är ute, men han gillar inte det där med att springa ut och in (vem gör?) :-P
Det där extrema springande höll vi nog på med i ungefär en månad ungefär. När Bira var 4 månader så var hon så gott som rumsren och vi behövde inte passa på samma sätt som innan. Nu är hon 5 månader och är helt rumsren och hon har inga problem med att hålla sig 4-5 timmar.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Ja, de kissar ju inte lika ofta när de börjar bli lite äldre och kan därmed gå längre tider utan att kissa. Men själva att hålla sig kan de inte förrän vid 8-9 månader :)
Vilda (5,5månader) har inga problem att hålla sig ett par timmar. Tror 5h som max har det gått mellan "kisseriet". (och då har vi ändå gått ut med henne - men honhar inte varit nödig) Hon är väldigt tydlig med att visa när hon måste ut nu för tiden.:)
Mvh Emelie 
Tack för era svar