Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1538 ggr
LostMySelf
0

Valp har börjat skälla igen

Min chi-hane, nu 9 månader har börjat skälla på mycket saker igen. Innan förra veckan har det gått hur bra som helst med möte med andra hundar, folk med cykel, ja allt möjligt helt enkelt. Men nu sen fredag så har helvetet brutit loss känns det som, han skäller på saker han hör ute när vi är hemma, han drar konstigt i kopplet (alltid gått JÄTTEFINT innan), skäller på mötande hundar och släpper inte fokus en enda gång (han tittade alltid på mig förr).

Är detta en sista period innan han blir vuxen tro? Jag har skvallertränat och tränat mycket kontakt, men det verkar helt borta nu :(

monstermash
0

Kan det inte vara spökåldern då?

LostMySelf
0

Kan mycket väl vara det, men det känns som att han haft den ett par gånger innan i så fall :S

monstermash
0

Chihuahuor i allmänhet brukar ju ha en tedens till att vara osäkra och skälla en del, men har det kommit nyligen tänker jag spontant att det borde vara spökåldern. Testat att söka här inne om du hittar nåt? :)

LostMySelf
0

#3: Jo jag vet, de är ju tydligen akthundar eller något men jag har alltid trott att med träning går allt att få bort, och jag trodde jag hade lyckats. Men så kom det tillbaks.. Har skvallertränat mycket, och även ögonkontakt och kontakt överlag och det har gått jättebra.

monstermash
0

#4 - Fortsätt träna, så kommer det nog gå bort igen tillslut. Det lär ju inte hålla hela livet :)

LostMySelf
0

Lägger en liten uppdatering här, har väl inte direkt gått varken framåt eller bakåt, står kvar på samma ruta där han skäller och aldrig släpper fokus om han ser en hund vi möter. Och när vi är inne och det är en hund utanför på gräsmattan så skäller han lite och sen gnyr, han tror han ska få träffa alla hundar verkar det som.

Och jag har inte ens tillåtit honom att göra det ute varje gång, vissa ibland får han stanna och hälsa på om den andra ägaren är ok med det men annars trippar vi bara på och då har han totalt skitit i den andra hunden.

Tappar snart tålamodet.

Swadika
0

Om du ser hunden först, som han skäller på, kanske kan du då försöka distrahera honom. Tex om du ser ne hund först kan ni gå åt andra hållet.

Vissa tycker skvallerträning fungerar, jag tycker inte det fungerade för mig, utan vi ignorerar hunden istället som vi möter.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

LostMySelf
0

#7: Är inte det att "gå runt" problemet? Jag både ignorerade och skvallertränade på andra hundar och som jag skrivit gick det jättebra, men nu har han glömt bort allt igen eller så är han inne i nån jobbig period.

Det verkar som att han mest skäller på stora hundar, sånna i sin egen storlek verkar gå bättre av nån anledning. När han får gå fram och hälsa på stora hundar är han väldigt försiktig, och han blir väldigt osäker efter ett tag, men små hundar gör han vad som helst med.

Swadika
0

#8, för oss hjälpte det, nu skällde han inte iofs men han stannade och vägrade gå så fort han fick se en hund. Men när jag såg hunden först och vi började gå åt ett annat håll, eller att vi tex började busa innan han fick se hunden hjälpte för oss. Nu kan han nästan gå förbi en hund utan att stanna, hundar i sin egen storlek vill han hellre hälsa på, men större hundar ignorerar han nu

Men det kan ju vara så att han är i en spökålder också, jag kommer inte ihåg när min hund var i den och kan inte svara på det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

LostMySelf
0

Ser inget ljus i tunneln överhuvudtaget, verkar vara något som satt sig i benmärgen på honom. Ögonkontakt (skvallerträning) fungerar på ett visst avstånd men kommer vi närmare tappar han helt fokus och bara skäller och hoppar, det är nästan som att han är sur för att han inte får hälsa på den andra hunden. När jag sätter mig på huk framför honom så jag blockerar sikten av den andra hunden så ser han helt stressad ut, han sätter sig, lägger sig och vet inte riktigt vad han ska göra.