Usch
Cavalierer är en ganska sjuk ras får man höra. Innan jag köpte Vejle tittade jag på skk i hans stamtavla. Då tyckte jag det såg bra ut, föräldrarna har ju hjärta mm ua. (båda födda 2006) Jag fattar inte hur jag kunde missa att kolla upp hans mor- och farföräldrar också. Jag måste ha missat det då, i mars.
Ville kolla upp det nu, och det knöt sig i magen när jag såg att hans farfar fick biljud vid 8 års ålder, tror det stod medialt grad 1.
Kollade även på kullsyskonen, ingen data infogad än. Och Vejles mor hade haft en valp tidigare, på den stod det patella. Fasen, blir ledsen..
Men får försöka att inte hänga upp mig på de uppgifterna, jag kan ändå inte göra nåt. Förutom att göra regelbunden hälsokoll på honom antar jag…
Måste man avliva hunden när den får hjärtfel?
Pekpinnar om att jag borde ha kollat upp nogrannare undanbedes..
Det finns väl knappast några cavalierer som inte får hjärtfel med stigande ålder?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Du kan vara lugn. Uppkommer hjärtfelet i en så hög ålder är det ingen fara. Och det finns mediciner för en del hjärtproblem.
Så häng inte upp dej på detta utan pyssla om och gläds över din fina hund. Och patellan finns hos många hundar. När deffekter uppkommer hos väldigt unga individer ska man dra öronen åt sej.
Lycka till med din fina hund nu
Jag känner flera cavalierer som är kärnfriska och en del av dom är även högre upp i åldern
Jag skulle inte gått och oroat mig. Din hund har många glada år kvar än. :D Att inte få blåsljud förrän vid åtta års ålder är ändå bättre än många andra linjer.. Och som andra påpekat, blåsljud är inte = avlivning. Däremot är hjärtproblem som hjärtsvikt ett dödligt tillstånd.
Här står lite mer info, men den har du kanske redan sett? http://cavalier.risinger.se/show.asp?si=1038&sp=1010&go=Avelsr%E5d-Bl%E5sljud
Okej tack så mycket för era svar.
Någon utav morföräldrarna hade haft veterinärundersökningar t.o.m året när han var 11 år. Så minst 11 år blev någon i släkten. Har tittat ännu längre bak i släktträdet, där vissa slutat ha vet undersökning av hjärtat vid 5-7 års ålder. Vet inte vad man ska tro där, om de avlidit eller bara inte fått hjärtat undersökt på äldre dar?
Det finns även ett annat allvarligt mindre känt problem med cavalierer. Syringomyelia (SM). Är inget det skrivs om överallt vad jag sett. Någon statistik på det finns det inte ens i släktträdet. Vore bra om man började magnetröntga huvudet på rasen i samband med avel och föra statistik på vilka som är sjuka och har smärtor mm. Tycker jag. I ett försök att avla bort de sjukaste linjerna. Skrämmande åkomma. 
# 6
Har du sett BBC dokumentären "Ett renrasigt helvete"? där togs det upp bl a. Finns att se på tuben.
#7. Nej. Vill jag se den?
Om du vill få mardrömmar. Skämt å sido, det är en väldigt hårt vinklad dokumentär, som i stort sätt påstår att alla renrasiga hundar är missbildade, sönderavlade etc… etc… etc….
Kom någon uppföljare för något år sedan. Det braiga är ändå att det tvingade fram en medvetenhet som tidigare blundats för, nämligen att en del raser bara avlas för utseendets skull, ju mer extremt destu bättre. Detta har medfört att utställningsdomare fått nya föreskrifter, de får inte premiera osunda hundar. SKK har varit väldigt allerta ang detta. På senaste Crufts var det en rasvinnare som nekades att delta i BIR för att den ansågs osunt byggd av granskande veterinär, har för mig att det var en Engelsk bulldog.
På Engelska heter filmen "Pedigree dogs exposed". Rekommenderar alla att se den, men glöm inte att allt inte är så illa som det framställs, även om det är så inom många raser, speciellt de utställningsavlade.
mvh
Omg jag blir tårögd av att se vad den senare sjukdomen kan göra mot hundar. Det andra klippet. http://sm.cavaliertalk.com/video/videos.html

Cavalierer var dock en utav två raser jag ens kunnat tänka mig att skaffa. Är rädd för många andra hundraser, men cavalierer ser så snälla ut och är jättesnälla som hundar.
Nu vet jag åtminstone vilka symptom jag ska titta efter i SM.
Tittade igenom nästan alla klipp på den länkade sidan där hundar haft sjukdomen med symptom. Vissa saker som de gör gör även Vejle. this is some scary s**t. Får lugna ner mig, han behöver inte ha SM ju, kan vara helt oskyldig klåda han lider av. Stannar någon gång ute på promenad han med och kliar sig, fast inte länge. Han kliar också sitt ansikte mot mattan samt gnager på tassarna och bakbenen.
Imorgon ska vi till veterinären, kan egentligen be dem göra en MRI (?) röntgen om jag vill veta…
# 9 Ska kolla upp det nu.
Såg igår ett klipp på youtube av SKK angående andningsproblem på vissa raser, bra att de ska tänka mer på hundars hälsa.
Angående cavalierer hade jag läst (om det nu stämmer eller ej) att i Nederländerna har eller ska de förbud mot att avla fler cavalierer. I Holland hade flera uppfödare gått ihop för att försöka avla bort SM och har haft framgångar.