Jobb och hund
Hejsan! Jag är nyfiken på hur ni gör under era arbetstider med hundarna. Får de följa med till jobbet? Vad jobbar ni med i så fall? Eller är de hemma? Hur länge? Eller hunddagis?
Jag har en valp hemma på 11 veckor. Jag jobbar endast vikariat på städ 1,5 tim/ dag när det behövs. Men då är sambon hemma för han jobbar shift så det passar sig (jag har så pass flexibelt på det jobbet att jag får bestämma när jag städar, så jag kan anpassa det efter sambons jobb).
Nu vill dock AF att jag ska ha praktik på ICA med+ jobb och dit kan jag ju inte ha med henne, så får se om det ens går eller om jag kör på en annan plan istället. Helst skulle jag vilja ha ett jobb där hon kan följa med. Har hittat ett "drömjobb" för mig jag sökt; Grizzly zoo deltid. Hoppas på att jag får det och dessutom får ta henne med mig.
Om inte annat funderar jag på att plugga lite kurser på distans, för utbildning är ju alltid bra att ha.
Hur har ni gjort?
Jag har den förmånen att få ta med hunden på jobbet, djuraffär. Just nu är han dock hemma eftersom sambon är jobbsökande. Min vovve är dock 2år och kan va ensam ett antal timmar om det skulle behövas.
Eftersom du har en valp som du inte kan lämna själv så hade jag nog satsat på distanskurser tills valpen är äldre.
En äldre militär sa till mig att det bästa jobbet man kan ha om man har hund är personlig assistent nattetid, eller annat jobb nattetid då någon annan i familjen är hemma. Så det kanske är något att satsa på? =)
En liten valp ska inte vara ensam alls :)
Själv pluggar jag distans under hela min hunds första år. I januari kommer jag ha lektioner.
Akillez är hemma när jag jobbar :)
Jag har förmånen att kunna ha med hundarna på mitt ena jobb (som veterinärassistent). Där håller jag till 4 dagar/vecka. Varje torsdag jobbar jag dock som personlig assistent, och dit kan inte hundarna följa med. Då är dom hemma själva, och mamma kommer och går ut med dom på lunchen, samt äter hemma hos mig, så hundarna får sällskap i närmare en timma mitt på dagen. Då är jag borta 7-17, men mamma kommer hem till mig runt 11:30 och stannar till 12:30, alltså mittemellan. Så som det är nu så funkar allt kanon. Efter nyår när mitt vikariat som vet.ass går ut, vet jag inte riktigt vad för jobb jag ska ha. Hoppas på att få jobb på något djurställe, eftersom hundarna då kan ha möjlighet att få hänga med. Alternativt skaffa ett nattjobb, så jag jobbar när hundarna sover. Har annars en kompis som har eget företag, och har erbjudit mig jobb som gör att jag kan jobba hemifrån i stort sett hela dagarna, och då är problemet löst med hundarna. Det får bli en nödlösning om jag inte hittar annat jobb, då jag helst inte vill ha någon kompis som chef, det kan bli dumt i längden..
Jag har haft jobb och gått utbildningar dör jag kunnat ha med mig hunden. Jag var 18 när jag skaffade hund, nu 27, så vi har gått igenom många förändringar tillsammans. När jag inte kunnat ha henne med har jag hittat hundvakter som jag varit supernöjd med! Allt går att lösa bara man lägger manken till:) I mitt nuvarande yrke jobbar jag mkt nätter och dygn, sambon jobbar borta måndag-torsdag. Nu har vi löst det så att mina föräldrar har dom när vi jobbat, vilket fungerar jättebra. Förut har jag bott för långt bort från mina föräldrar så detta är ganska nytt. Har du någon du känner som är hemma mycket och som delar dina åsikter om hundar och uppfostran? Bor du i en stan finns det ibland hunddagis, men då gäller det att hunden trivs i en sådan miljö. Min erfarenhet är att mina hundar trivts bäst hemma hos privatpersoner. Det är ju ändå jag som går kurser, tränar och ger hundarna deras huvudsakliga aktivering, så man behöver inte oroa sig för att hunden inte vet vad som är hemma och vad som är "dagis".
Min hund är två och ett halvt år. Hans första halvår gick jag hemma utan jobb medan jag väntade på att min utbildning skulle dra igång. Sen dess har jag studerat heltid, men vi har inte föreläsningar mer än en till två gånger i veckan, och nästan bara halvdagar. :) När jag har heldagar eller behöver vara borta längre/åka bort så har mina föräldrar haft honom hos sig.
Han kommer att vara drygt tre år när jag är klar med skolan. Jag utgår ifrån att jag inte kommer kunna ha med honom på ett jobb, och då kommer jag att leta dagmatte.
Jag gillar egentligen inte att någon anna ska ha MIN hund fler timmar i veckan än jag själv… Men så påminde någon mig om att det är så folk gör med sina egna barn… Det gjorde det faktiskt lättare att acceptera en sån lösning i framtiden. Speciellt eftersom jag vet att det är JAG som skulle lida, inte min människoälskande hund.
Vi har haft lite olika lösningar.
Första åren pluggade jag på distans och var då hemma med honom.
Sedan när både jag och sambon har jobbat har vi gjort lite olika. För det mesta har min mormor eller mamma haft hunden medan vi jobbat, alternativt åkt hit och tagit ut honom på en promenad och varit här en stund med honom om jag inte jobbat så lång dag. Vissa dagar har jag varit ledig och sambon jobbat och tvärtom. Ibland har någon av oss även fått lov att ta ut semester eller komp. för att få det att gå ihop.
Jag jobbar som lärare och har därmed en del timmar varje vecka jag kan välja att göra hemma och eftersom jag har ferietjänst är jag ledig lovdagar.
Nu är jag hemma på grund av problem med ryggen och i vinter går jag på föräldraledighet för minst ett år framåt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Just nu jobbar jag deltid och far hem på lunchen för att ta ut hundarna. Har även pluggat och då hade jag mycket egenstudier som jag gjorde hemifrån.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag har varit hemma med Bira i tre månader nu men i veckan nu så var verkligheten tillbaka och jobbet började. Har möjlighet att ha med henne på jobbet så det är helt perfekt! Jobbar på kontor så det är en utmaning med en 5-månaders valp! Som tur är så ligger kontoret mitt i smeten i Sthlm så det är lätt att gå ut och trötta ut henne + att en av Stockholms finaste hundrastgårdar ligger 200 m från kontoret är ju helt perfekt!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Är det ens ok att tacka nej till jobb och samtidgt gå på a-kassa för att man har valp?
Jag har hunden med mig på jobbet, eller så kommer grannen över och rastar på dagen. Eller så står de i hundgården
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#10 Nej, det är inte ok att tacka nej till jobb för att man har valp, och samtidigt stämpla.
Vad jag kan bli förskräckt över är att en del säger: Hunden följer mig på jobbet . MEN vad de inte berättar är att hunden ligger ute i bilen på en parkering, hela arbetsdagen.
#11 För mig är det inte att vara med på jobbet om hunden ligger i bilen:(
när jag får hem min valp så kommer den att vara med på jobbet… jag jobbar på äldreboende och vi har fått lov att ta med valpar om man har med sig en bur med en mysig pläd som dom får ligga i om dom vill vara ostörda, underbara arbetsgivare 
samt perfekt att träna passiviet m.m och den sociala biten
#13 Fast .. man får inte ha hunden i bur ….
Mina är hos nattmatte.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 nu menar jag att hunden ska få ha den som sin koja.. inte till att stänga in dom i den ;)
ligger den i buren = hunden vill vara ifred
Min hund följer med min mamma och pappa till deras jobb.
Vi har ett familjeföretag som tillverkar takstolar m.m, och medan pappa jobbar i arbetslokalen kan hunden vara med mamma som sitter på kontoret.
Dock sitter inte mamma alltid på kontoret, utan går ofta ut på området. Då är Rasmus lös och kan göra sitt så att säga.
När mamma åker för att hämta mina småsyskon från förskolan följer hunden med, för att sedan åka hem där oftast jag eller min andra syster är och kan träna/leka med honom. 
Vet inte hur det skulle bli om han inte kunnat följa med till jobbet, då han inte kan vara hemma ensam så länge. Kanske hade han varit hos min mormor och morfar, då de passar min mosters Tax på dagarna. Vår hund och taxen är verkligen bästa vänner, så det skulle nog funkat..
min hund har separationsångest men vi ska börja jobba bort det inom kort och ensamhetsträna från början igen. har inte gått alls hittills så det har varit väldigt kämpigt… han kommer egentligen bara behöva vara hemma någon timme men som sagt, i dagsläget är det inte tal om det.
nu har vi fått tag på hundvakter som har honom de dagar det behövs. går egentligen perfekt då jag pluggar senast till 16.30 då vi har föreläsning och sambon börjar jobb vid 16. så skulle vara otroligt skönt om han till slut klarade detta. men vi ska ta det otroligt lugnt med träningen då han har väldigt svårt för att lämnas.
hunddagis är jättebra men blir svårt för oss då det är så oregelbundet och väldigt korta pass så det knappt är lönt men hade sambon jobbat dag hade vi absolut satsat på det! hundpensionat har vi haft honom på om vi båda ska vara borta över natten/är bortbjudna över helgen och hunden tyvärr inte kan följa med. har ingen släkt i närområdet men annars har vi familjemedlemmar som mer än gärna ställer upp som hundvakter.

Vi har 11 hundar, 8 siberians bor ute i sina hundgårdar, med tillhörande boxar inne i ladan, där de även har kojor med halm. De kommer in och hälsar på ibland, men trivs bäst ute. Sen har vi 3 som bor inne med oss. Cora (oreg Siberian) sover inne, när jag är ledig är hon ofta ute i hägnet eller någon av hundgårdarna. När ingen är hemma vaktar hon huset, då det är lite för mycket skumma bärplockare runt oss nu.
Vidar (alaskan huskimix) och Vittra (golden) är med mig på jobbet, draghundcenter, egen butik med främsta kundgruppen som är hundägare själva. Vi stäner in dem bakom kassadisken och på kontoret om det kommer folk som inte gillar hundar, eller om det kommer hundar och ska prova selar ed.
Vittra är ofta hela förmiddagarna i rasthägnet och löeker med de andra. Hon är gärna i de olika hundgårdarna med huskyn om vi ska på mässor eller andra ställen där det är svårt att ha med hundar. Vidar som vägrar hundgård får alltid följa med, eller vara i huset om det är kort tid nog vi är borta.
Grönlandsvalpen som snart flyttar hem till oss, kommer att få bo inne första tiden. Hon ska få följa med på jobbet, men även lära sig att bo i hundgård med 2 av tikarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Oj, verkar finnas många olika lösningar :) Ja, det löser sig på ett eller annat sätt här, men hoppas ju på att det så lite komplicerat som möjligt ;)
Valpar under 4 månader får endast lämnas ensamma kortare stunder o ej regelbundet.
Sist jag planerade valp så hade jag avsatt 7 v semester/komp för att vara hemma. Ser till att alltid ha minst 2 veckor att ta av för "vård av sjuk hund"
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Lyckliga alla er som får ha med hunden på jobbet!
Jag jobbar varannan helg vilket innebär att jag har ledigt vissa dagar i veckorna. Därför blir det aldrig mer än kanske tre dagar på en vecka som mina hundar är ensamma. Dessa dagar släppre min styvfar som bor på gården ut hundarna flera gånger så att de får rasta sig. Min man är alltid ledig på helgerna så de har alltid sällskap då även om de kanske inte få träningsvärk dessa dagar
Vi har dagmatte de dagar våpra tider är nästan samma, men ofta så börjar jag kanske kl 6 min man kl 16 därmed är det någon hemma hela tiden, eller han börjar kl 7 och jag kl 14 då är dottern hemma 14.20 :) Men det är väl 1 dag i veckan som vi behöver dagmatte.