tik+hane?
hur fungerar det ni som har en tik å en hane(eller fler) men olika kön. går det? jag har en tik hemma här nu och jag har letat efter en till hund ett tag, nu har jag ev hittat en men det är en hane. Skulle det gå eller får tiken inte vara ifred en sekund då? jag tänker på att hanarna ofta ska gå å nosa å vara efter hela tiden. Ger dom sig om tiken säger ifrån? eller ska man ha en kastrerad hane om man har en tik oxå? någon som har erfarenhet av det?
Ska du inte avla.
Kastrera båda.
Jag har både tik och hane och fast tiken väger 40 kilo mindre än hanen så är det hon som är herre på täppan.
Läs min tråd "kastrera eller ej" både här o på blandrashundar, där är det diskuterat om detta en del! =)
jag ska inte avla. tiken är york å hanen greyhound… måste man kastrera känns onödigt att utsätta dom för det om de inte behövs…
har en kompis som har en hane och en hona, hanen råkar dessutom vara pappa till tiken. Båda är superbra jakt och utställningshundar så kastreringar är det inte tal om då han vill ha valpar efter tiken så småningom. Och eventuellt blir det nån mer kull på hanen.
Så när Tess löper så brukar Tarzan få bo hon nån kompis, ibland här, nån gång tvingas han sitta i buren hemma, det sliter rätt mycket på honom (burstittande alltså, han trivs här som ett andra hem)
Vet att det finns dom som låter hanen eller tiken sitta i hundgård under löpperioderna om de har den möjligheten. Så det funkar väl, mendet kan vara rätt omständigt.
men mitt råd skulle vara att om iaf hanen inte ska användas i avel så bör han kasteras (hanen för att ingreppet är lättare och billigare än på tikar)
Jag har okastrerad tik och okastrerad hane. fungerar toppen, Ronja säger ifrån när hon tycker att han är jobbig. Vid löpen så flyttar jag och Ronja till min mormor och morfar.
#3 Tycker dock att det är värre att utsätta hundarna för riskerna och stressen som kan bli med okastrater.. Säger inte att det MÅSTE bli så, men risken är ganska stor.
En kastrering på hanen går på 10 minuter och läker oerhört fort.
På tiken är det inte farligt om tiken är frisk och klarar av en nedsövning. Dock är det längre läketid, men man slipper sååå mycket om man kastrerar tikarna..
Men det är min personliga åsikt.

Jag är uppvuxen med okastrerade hanar och tikar i min släkt, då min faster är uppfödare och har aldrig sett något problem i det. Har flera gånger haft tikar här hemma när de löper så folket kan få sova på nätterna. I dagsläget är jag dessutom mycket ute hos en annan hunduppfödare som har både hane och flera tikar och har haft så i en massa år, inga problem där heller.
Är det så att hundarna uppenbart mår mycket dåligt under löpperioden och man inte har möjlighet att sära på dem, låta den ena bo hos någon annan under tiden så tycker jag att man kan överväga att kastrera den ena eller båda men inte annars.
Ja, jag har planer på att dela på mina om det blir för jobbigt (när jag skaffar tik), men folk verkar tycka att det är elakt o lämna bort sin hund då också! :S Men hanen vi har skulle nog inte bry sig om o bo hos sin pappa (hos sambons familj) ett tag. Dom älskar varann! Och tiken skulle också kunna ha någon att bo hos, är det så elakt?!
#8 om hanen trivs där så tycker inte jag att det skulle ses som allt för jobbigt :)
#9 Nä han älskar ju att vara där, stor gård och sin pappa + att hans farbror är där rätt ofta också. Han ÄLSKAR att leka med dem. Han blir så glad så han kissar på sig nu när han är valp iaf :p Haha! Så det lär inte va nå problem.. Tror ju han skulle trivas bättre där än me en löptik om det är så.

jag har en tik och en hane ingen é kastrerad. Det går hur bra som hels förutom de 4 dagarna då hon höglöper då ä'r han lite kär och galen.. men fyra dagar kan jag stå ut med det.
Hanen ska kastreras så småningom pga av att han har ena kulan i magen.
okey. ja jag har möjlighet att dela upp lägenheten å så när hon löper så det går att ordna i så fall. Det kanske funkar.
# 6
Det finns nackdelar oxå, inte bara fördelar.
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp
Mellan 10 o 20 % av kastrerade tikar (med konventionella metoden) blir inkontinenta, en jag kände fick tas bort då hon läckte konstant o medicinering inte hjälpte. Hennes livskvalitet försvann totalt. Osäkra hundar kan bli med osäkra o aggressiva.
Nu är ju skribenten tyvärr inte medlem längre, mmen hoppas att någon annan kan ha nytta av informationen. Naturligtvis skall översexuella hanar kastreras, lixom tikar med besvärliga löp o skendräktigheter, men då är det medicinskt motiverat.
Tillägg till # 4 burförvaring i hemmet blev olagligt 1/1 2008.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har en tik och en hane. Det är inga problem alls och har inte heller varit, förutom vid löp. Så efter mycket funderande fram och tillbaka och efter samråden med veterinär valde vi att kastrera en av hundarna. Det blev hanen eftersom det är ett så mkt mindre ingrepp. Han var 1,5 år vid kastreringen och har inte förändrats alls, enda skillnaden är att han inte tycker det är lika jobbigt när tikar löper. Nästa hund kommer också den vara en hane, planen är att den inte ska kastreras, ev blir det inte förrän tiken gått bort och då finns det ju ingen anledning. Jag gillar utställningar och kan tänka mig att meritera nästa hane och om han är lämplig erbjuda honom till avel. Men det återstår att se:) Edit: Såg nu att det här är en gammal tråd, men det kanske kan vara av intresse för någon att läsa…
Jag har en tik och hane tillsammansm dock är hanen kastrerad så jag kanske int eär nå bra exempel. Men jag skaffade en tik för att hanen inte gillar andra hanar :)
Myrtorpets Möss och Kaniner