Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3606 ggr
knutteknop
0

longering?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Någon här inne som håller på med longering? Jag har precis börjat med min papillon och ska snart t atag i träningen med min australiska terrier!  Vore jättekul å se/höra hur ni gör och håller på :)

Vad är era åsikter om longering, bra/dåligt? :)

Kolla in på min blogg där jag skriver mycket om longering och allt möljigt annat hundkul ;)

pappisliv.blogg.se

Myrtorpets Möss och Kaniner

Sherlocked
0

Aldrig ens hört talas om longering för hund. Vad är syftet med det? :)

Indira
0

Jag undrar också vad syftet med det är? Longering är ju för hästar Glad

Sarah-S
0

Förstår inte vad man ska med det till?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Maja2
0

Jag kan tänka mig att träna det som ett moment i freestyle … men i övrigt ?

joheck
0

Jag förstår inte riktigt. Vad är longering? Är det bara att springa runt i en cirkel?

Indira
0

Man gör det med hästar som behöver tränas men som i vissa fall inte kan ridas på, pga skada eller liknande. Eller om man själv kanske inte kan rida någon dag, så kan man longera istället :)

http://www.youtube.com/watch?v=twApkOfsyh0

joheck
0

#6 Ok, så det går helt enkelt ut på att hunden/hästen ska springa/trava i cirklar runt mig för att få motion? Jag kan absolut ingenting om hästarSkäms.

Sarah-S
0

En häst kan man arbeta väldigt mycket med från marken för att bygga upp den både muskelmässigt och utbildningsmässigt

På hund ser jag ingen som helst mening med att den ska springa i en ring

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Indira
0

Ja hästen! Den jobbar med att ställa sig i rätt form i båda hållen osv.. Men hunden vet jag inte vad syftet med det är :)

joheck
0

Jag försöker lära mina hundar att springa runt koner som jag pekar på, men det är kanske nått helt annatTyst.

Sherlocked
2

Bus och lek, kanske inte svårare än så? Eller om man har en hund som lätt flippar ur och inte kan koncentrera sig innan de fått "springa av sig" lite? Eftersom det inte handlar om att jobba hunden som man gör med en häst är det allt jag kan komma på.

Om det är så, så ser jag väl ingen anledning att tycka det är dåligt. Hunden verkar ju tycka det är kul. Kanske inte passar om man har en hund som lätt "samlar på sig" negativ stress, men annars så…

TS eller nån annan får gärna berätta mer!

Frida B
3

#8 hunden tycker det är kul? :P bra mental träning, hunden får springa, hunden aktiveras

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sherlocked
0

#12, Men vad är då skillnaden på denna "longering" och att bara låta hunden springa rakt fram..? Eller i runt runt i skogen? (Jag kan t ex trigga igång min hund att tok-springa när vi busar.)

Om det bara handlar om lek/spring förstår jag inte varför man skulle vara "för" eller "emot" det, vilket frågan i #0 var (bra eller dåligt osv).

Frida B
0

#13 för att man kanske inte har plats för hunden att springa rakt fram, och hunden sticker efter vilt i skogen?detta är precis som agility, hunden tokspringer i en bana bara att det inte sliter lika mycket på lederna som agility gör

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sherlocked
2

#14, Jag har inget emot att någon utövar detta, men jag vill protestera mot en sak: nej, det är inte "precis som agility".

[Forest]
1

Ser inte vitsen med att träna detta alls på hund har haft häst o där longera jag ibland. Det var mer när man skulle lära han vänjas vid sadeln och nya röstkomandon.

Sherlocked
0

(Datorn laggade, dubbelpost.)

Frida B
0

#15 om du tänker efter, dom springer, tycker det är jättekul och tränar båda hjärna och kropp, enda skillnaden är att det är massa hinder at hoppa över i agility

gillar hunden att springa, tycker jag detta är jättebra träning då det inte skadar hunden på något sätt utan tränar hunden :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
6

#14  fniss …. i agility handlar det inte om att bara tokspringa en bana ….  så att jämföra det just med agility är lite långsökt.

Att det skulle vara Dåligt att springa i en cirkel kan jag inte se … åtminstone om man byter varv så att det blir liksidigt  …. Lite som hundkapp fast i mindre cirkel kanske?

rebz
0

Men åh. Har läst om det förut men nu kommer jag inte ihåg vad jag läste. Det handlade iallafall om varför man tränade det och hur man kunde använda det.. Ska kolla upp.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Frida B
0

#19 om man tänker på det finns det många likheter!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

rebz
6

Hittar det inte… Tror det kanske var i någon tidning jag läste det. Men iaf longrering tränar man inte för att slippa motionera hunden. På samma sätt som man inte tränar andra sporter för att motionera hunden. Man tränar det för att få bättre kommunikation, samarbete och kontakt med hunden även på långt avstånd. Dessutom tränar man även bättre följsamhet. Det man lär sig och det man får med sig genom att träna det kan man ha användning för i bl.a. Agilityn och andra sporter. Även till vardags. Så longrering för hund har inte samma slutresultat som när man tränar det med en häst. Då man gör det av två helt olika orsaker. Som någon nämnde så kan det användas på hästar när man ska lära denne att vänja sig vid en ny sadel eller så. Med en hund handlar det om att få bättre kommunikation och få en hund som är mer uppmärksam på dig. Det här är något som även stimulerar mentalt och inte bara fysiskt. Men bara för att man tränar det betyder inte det att man ska strunta i att aktivera sin hund bara för att den får springa när man tränar longrering.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Maja2
1

#21 Många likheter? Nej, det ser jag inte hur mycket jag än tänker på det, men det behöver inte vara dåligt för det :)

Sherlocked
1

#21, Jag tycker helt enkelt att du har fel där. Hunden ska springa fort, men där tar likheterna slut.

knutteknop
2

#22 du har helt rätt i att man longerar hunden för att få upp kommunikationen och fokus och det kan vara jättebra om man är i ett område med mycket vilt eller liknande och låta hunden "springa av sig". Longering utesluter INTE annan aktivering och prommenader

Du kan lägga till hinder om du vill i ringen, köra med flera hundar samtidigt, kombinera flera ringar och öva på distanskommandon. Men precis som all annan hundaktivering så anpassar man allt efter hundens stressnivå och kapacitet :)

Hoppas ni fick en liten förklaring :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

[Forest]
0

25 ser ju roligt ut med det måste man ju säga, har aldrig sett det kör ju med annat där vi tränar distanskommandon samt skickar iväg dom på "uppdrag" därmed arbetar jag med dom att arbeta även ifrån mig, men kan väl se vits med det med denna förklaring iaf. Flört

[Nattkola]
3

Alltså man longerar oftast inte hästar bara för att låta de springa av sig!
Longering är ett jobb och man får lägga ned mycket tid på att lära hästen så den jobbar rätt under longering.

Longering kan användas för att få hästen att jobba under sig ordentligt bland annat. Också för att få hästen att lyssna bättre, och göra övergångar bättre.

Under alla år jag jobbat med hästar är det bara i ett stall (som jag ansåg vara ganska oseriöst) där man använde longering som enbart ett verktyg för att få hästen att springa av sig…

TatsuOni
0

#27 bra förklarat!

Jag longerar ridhästarna för att de ska få variation i sin träning, ser hur de ser ut från marken, träna muskler och hållning där jag själv brister som ryttare och för att få ett bättre samspel och kommunikation med dem.

Travhästarna longerar jag främst för att de ska bygga muskler och arbeta på ett annat sätt än de gör i vagnen, men även för att se dem från sidan och ge dem variation i träningen, samt för att få en bättre kontakt med dem. Sedan finns det flera syften för olika hästar. T ex så blir en del lugnare av detta, slutar krångla med bettet o.s.v.

Det finns många som använder sig av det bara för att rasta av hästarna. Framförallt inom travet och de förstör i regel hästarna. De jobbar inte hästen på ett korrekt sätt utan stressar dem bara och orsakar skador. En häst spänner man inte bara fast i en lina och driver på med en pisk. Det ökar bara risken för spänningar och skador då hästen inte arbetar ordentligt.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Frida B
0

#23 jag har inte sagt att det är dåligt, om du läst mina komentarer tycker jag att det är bra. och jo, man måste öva in momentet (att hunden ska springa runt på komando), hunden håller koll på ägaren, ägaren (föraren) styr och hunden springer.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
3

27-28 fast nu gäller det inte hästar  Flört

TatsuOni
2

Mer utav en förklaring till de som inte har koll på hur och varför man longerar hästar här. Så att man förstår var det kommer ifrån och vad grunden är.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/