Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1280 ggr
ixtab
0

vad ska man välja för ras

Hej

jag har en grand dain pojke på snart 2 år, men vill skaffa en kompis till honom och funderar på vad som kan gå bra ..
danen jag har är busig som alla unghundar är, så jag funderar ju på något som kanske inte är så ömtåligt.
Han är iof en soffpotatis så jag vill samtidigt ha en luuuugn hund till så det inte blir super sprall.. för det orkar jag inte med….
Jag antar att halvvuxen till vuxen hund är ok för mig…

nån som har förslag på ras??

tacksam för svar och gärna synpunkter

Live long and prosper

[Forest]
3

samma ras kanske? :)

[Quickeman]
0

Leonberger?

sunnys
1

Kanske en bullmastiff :)

ixtab
0

Ja samma ras har jag funderat mycket på, men då jag knappt orkar gå ut med min lilla kille som det är själv utan sambon alltid måste gå med kan jag inte skaffa en så stor till..

bullmastiff hmm kanske det, är den lätt lärd, eller väldigt egensinnig?

Leonberger hur är den?

har ni erfarenhet av dem

Live long and prosper

[Quickeman]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Leonberger. Hon är mycket reserverad mot främlingar, vilket jag tycker är mycket bra då jag inte gillar hundar som älskar allt och alla.

Vaktar utan att skälla som en galning. Hon kan skälla till ett par gånger om någon oinbjuden kommer in på tomten. Annars ställer hon sig bara & ser farlig ut och morrar lite dovt.

Lugn, kan ligga inne och sova hela dagarna utan problem. Men kan ändå springa & busa med andra hundar osv. Men tröttas ut fort.

Lättlärd tycker jag hon är, inte om man jämnför med BC korsningen jag hade tidigare. Men mycket samarbetsvillig och försöker alltid.

Svenska Leonbergerklubbens hemsida:

http://slbk.com/default.asp?sida=mentalitet&pid=116

ixtab
0

#5  Först måste jag säga, men guuuuuud vilken sötnos, mycket kram och kel vänligt utseende..
Fäller denna rasen mycket, eller försvinner det ut med borsten?
Sedan undrar jag vad bc blandnig är?
Min grabb är så glad i folk att det stund vis kan bli jobbigt att hålla honom. Trots träning och träning och åter träning… Jag pratade med en tjej och hon sa att är dom sådan i lynnet kan det vara svårt att få bort…

Tycker du/ni att jag ska försöka få tag på en äldre dam som kanske kan rätta min lilla slyngel när han gör fel, som att han vill hälsa på alla.. eller ska det vara en i hans egna ålder eller rent av en valp, (helst inte,, om jag slapp valpstadiet hade det varit gott, även om den tiden är så underbar, måste jag erkänna mina brister i orken då jag är sjuk.) 
Jag vill ju inte ha en problem hund, men vet ni vart man kan vända sig om man är villig att ta emot en hund som inte längre har ett hem eller dyl…

tack

Live long and prosper

[Quickeman]
0

Hon fäller en del ca. 1-2 gånger per år, då hon fäller ur underullen. Där emellan fäller hon knappt något alls, och det som lossnar följer antingen med borsten eller blir till små tussar som man lätt plockar upp/bort.

Även när hon fäller ur ordentligt lägger det sig i plockvänliga tussar, det ligger alltså inte strån överallt som det kan bli från andra pälsar.

Ursäkta (var lite lat och inte skrev ut hela), Border Collie korsning. (mest Border Collie i)

Jag (som inte gillar valpar) hade satsat på en äldre hund.