Djurplåger ?! :(
Kom just hem från en gård som en gubbe äger (får ej säga vem) Men han har 4 hästar 4 katter 1 hund och över 40 kaniner och 2 grisar och 2 getter! Och min ena kompis köpte en kanin och sen så började jag kolla på den så hade den blivit biten och pälsen var borta där bak sen då jag lyfte upp den och sen tänkte lägga ner den, Så hade den ett stort sår där vid hjärtat det såg nästan ut som om hjärtat var ute lite för det var jätte rött där. Sen fick jag reda på att han har haft 2 kullar i samma bur och han har gallerburar alltså bara galler på gräset. De får bara gräs och svampar och ruttna äpplen och bananer ibland dåh till mat. (enda maten dom får). Och så i vissa burar har dom inte ens ett hus att krypa in i! Och hunden har en kedja en kanske 3 meters kedja som den springer runt i på samma ställe. Och den vill så gärna leka men man vågar inte för den har en gång bitit en av mina kompisar då den ville leka. Men den hunden har aldrig alltså ALDRIG varit ute och vandrat,Den är jätte söt. Och hästarna bara går runt på en hage. Och dom har det alla fall bäst av alla djur, Dom har en liten bunke med hö och sen en äng dom går och äter på. Och grisarna köpte han bara för att han nu på julen ska få pengar då dom slaktas! Och kaninerna slår han sen med en HAMMARE på deras huvud så dom dör!. DET ÄR SÅ HEMSKT! Alltså det e väll djurplågeri!. Men jag var den enda, Som GICK runt med hästarna på gården. Dom var jätte snälla. Och kaninerna plockade jag gräs till. Men alltså vad ska jag göra :( Mamma sa att det är fel och att man borde anmäla honom. Men vad tycker ni då ? Den dära kanin min kompis köpte, det var meningen att hon skulle ta den på fredag alltså den hära veckan som kommer fredag. Men sen då jag såg såret och hur de andra kaninerna hackade på henne så sa jag det till hon och då tog hon den idag. Men tycker så synd om den dära kaninen honköpte. Den kommer ju lida till döds! ;((( Den har många hemska sår på sig. och allvalrigt det ser ut som om hjärtat e på väg ut man ser som bar något rött under magen eller där vid framtassen. Där som kaninens hjärta är. Vill bli djurvårdare när jag blir stor så försöker hjälpa alla djur jag kan. MEN SNÄLLA VAD SKA JAG GÖRA :(((
Tycker så synd om djuren!
Jag vet inte hur gammal du är … och hur gammal din kompis är som ska köpa kaninen av honom .. .men rimligtvis borde din kompis föräldrar vara vuxna nog att anmäla det hela .
Jag är 11 år. Och min kompis är 12. Men hennes föräldrar bryr sig inte om det. De säger att det är hans fel. Bara min mamma tycker det är hemskt och min 3 kompis som också är 12 år och var med så hennes mamma jobbar innom såndära naturgrejer så hon är chef för det. Mamma tyckte att man på nått sätt borde ringa til henne så får hon ringa till någon som kan gå och kolla dit
Men anmäl självklart!

Det här måste ni anmäla!
Skynda långsamt så går det fortare.
#3 #4 Tror jag säger att mamma ska anmäla imorgon men vart anmäler man ska jag anmäla till min kompis mamma eller mamma anmäler ju då såklart eller som vart annastans isåfall ?
Ta det lugnt, andas, och se över situationen.
Det låter som att du förstorar upp hela situationen. Hur vet du att hunden bet din kompis? Var du där? Hur vet du att hunden ALDRIG får gå ut på promenad?
Hur kan du bedöma situationen som djurplågeri? Det är fullt normalt och lagligt att hålla djur för framtida slakt, och att exempelvis avliva kaniner genom slag mot huvudet.
Jag tycker att det är bra att bondar tar in egna grisar för slakt. På så sätt vet konsumenten att grisen har haft ett väldigt fint och bra liv innan slakten, och kan äta köttet med gott samvete.
Nu låter jag bitter, men det är inte meningen! Allt jag menar är att du kanske ser det från ett annat perspektiv. Att kaninen hade sår gillar jag inte, inte heller att de inte har skydd mot regn. Har du pratat med bonden om det?
Hmm vad jag vet så är det när det gäller akut kaninslakt att man bedövar kaninen med något slags slag i huvudet och sen avlivar kaninen
DOCK ENDAST AKUT AVLIVNING Jordbruksverkets sida och sen hittar du det under Tillåtna metoder.. ect..
Sen vet jag inget mer men jag tycker ni borde försöka anmäla för det låter inte riktigt bra
//Joanna
#6 Hunden får inte gå ut på promenad för gubben är över 70 år och är nästan aldrig hemma,
Hur skulle jag en 11 åring våga prata med honom om kaninerna ?
Och ja jag var faktiskt med när hunden bet min kompis.
Men han slaktar inte kaninerna så han bara låter det komma fler och fler ungar hela tiden han bryr sig inte. Om ni skulle se hur det ser ut så skulle ni förstå bättre :( svårt att förklara men man blir så ledsen när man ser hur dom har det!
Hur skulle jag en 11 åring våga prata med honom om kaninerna ?
Jag hade själv inga problem att prata med djurägare i din ålder. Men det kanske skiljer oss åt :)
Och ja jag var faktiskt med när hunden bet min kompis.
Bra. Det är allt för vanligt att folk skriver saker som "de hört".
Men han slaktar inte kaninerna så han bara låter det komma fler och fler ungar hela tiden han bryr sig inte. Om ni skulle se hur det ser ut så skulle ni förstå bättre :( svårt att förklara men man blir så ledsen när man ser hur dom har det!
Jaha. Jag trodde att han födde upp för slakt. Jag tror inte att det är lagligt att ha mer än x antal kaniner, faktiskt :) Man får ju inte bedriva uppfödning hur som helst. Det är något din mamma kan prata med vetrinären om när ni ringer (om din mamma eller din kompis mamma inte ringer så är det i sig ett brott, då kaninen som är skadad behöver vård).
Det finns olika sätt att gå till väga. Bäst tror jag vore att ringa länsstyrelsen och be om råd om ni inte får ordentliga riktlinjer var ni ska vända er (jag har inte bra koll på den fronten).
Din mamma kan anmäla anonymt till länsstyrelsen så kollar dom upp det.
≧◔◡◔≦
mm det är nog till länsstyrelsen i det aktuella länet man kan anmäla. http://www.lansstyrelsen.se/Sv/Pages/default.aspx