Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2887 ggr
undulat_
0

Lära unghund saker

Jag skriver det här med nåt inlägg i bakhuvudet där nån skrivit att det är ingen större idé att lära en unghund saker då de inte lär sig. Nåt sånt.

Så jag undrar, min hund fyller snart 1 år, och är nog inne i trotsåldern, är det någon idé att fortsätta lära honom nya tricks (tycker han är långsam med att lära sig också), vardagslydnad, agility osv?

För jag känner mig "tvungen" att lära honom saker och aktivera honom varje dag så han inte får problembeteenden (fler än han redan har) och blir understimulerad, samt att jag finner det roligt att försöka lära honom tricks och lite agility. Behöver lära honom kommandot fot bl.a men som sagt… är det fel period att lära honom saker samt fortsätta korrigera dåliga beteenden?

Hoppas frågan inte är otydlig.

Maja2
4

Att en unghund inte skulle kunna lära sig något är helt fel. En hund hamnar inte heller i någon trotsålder. När den är i sk spökåldern, kan det dock vara idé att inte gå för snabbt fram i träningen av nya saker.

Vad för slags problem har din hund i nuläget? Kanske bäst fokusera på att jobba med Dem istället för med trickinlärning tex?  Att korrigera hjälper inte, det lär dem sig ingenting på.

joheck
0

Mina unghundar går helt ypperligt att träna med. Samma fokus och energi som tidigare. Har aldrig hört att man inte ska träna med en unghund…

russin
1

Det bästa sättet att få en unghund att jobba med huvudet är enligt mig att låta den får spåra. Det finns inget annat som får min unghund så nöjd som det - så nöjd att det sitter i även dagen efterSkrattande

Här kör vi långa blodspår, men personspår går precis lika bra.

Man behöver alltså inte lära in nya saker hela tiden, utan låta den jobba självständigt vilket spårande verkligen ger utlopp för. Man behöver aldrig korrigera vid spårande - utan endast ha tålamod och låta hunden jobba. Ibland går det kanon och ibland lite sämre beroende på underlag/torrt eller fuktigt i markerna eller annat - men jobbar gör den oavsett.

[Highonbluetomorrows]
2

Under könsmognaden, både den fysiska och den psykiska (runt 7 månader och runt 2 år), kan hundar ha lägre tolerans för ny kunskap. Om man märker att hunden är okoncentrerad i dessa perioder så aktiverar man bäst på annat sätt, och genom att göra sådant hunden redan kan. Givetvis ska man inte helt sluta med inlärning, men man kan bespara sig själv en hel del frustration om man sållar i inlärningen.

Sen är det inte alla hundar som påverkas särskilt mycket av sin könsmognad och de kan tränas precis som vanligt och lära sig precis lika mycket. ^^

Som Lo-katt skrev ovan, så kan det vara en bra idé att spåra om hunden behöver aktivering men inte är så pepp på tricks etc.

undulat_
0

# 3. Okej, intressant att höra. Vi har kört att han får spåra efter oss i skogen på sistone, med varierat resultat.`( och en jädrans massa fästingar trots fästinghalsband) Hur ofta kör ni spår?

Här är vad han "aktiveras" med: vi åker till brukshundklubben ibland och provar några hinder, gömmer godis inne och ibland ute, lär (försöker hehe) honom tricks, han kan sitt förstås, ligg, kryp och vinka kan han halvdant, och så kan han ordet varsågod, inkallning och stanna. Har övat kontakt dvs ögonkontakt med honom. Har börjat öva honom i att gå slalom runt benen. Sedan leker vi förstås lite, han har bollar där godis trillar ut samt vi leker kurragömma hemma där han får leta upp oss.

Har hört så mycket om aktivering av hunden hit och dit, att det är så viktigt, därav att jag känner pressen att göra olika grejer med honom varje dag. Räknas uppforstran också som aktivering eller..?Skäms

Maja2
0

#5 Det verkar som att ni skulle behöva någon slags struktur …. Det verkar bli lite hipp som happ om jag förstår ditt inlägg rätt.

Att aktivera sin hund ÄR viktigt … men det handlar INTE om att lära eller halvlära en massa trix, utan låta hunden JOBBA.

Maja2
0

Att åka på brukshundsklubben " ibland" och provar några hinder, att gömma godis … att prova lära honom tricks … det känns inte som något genomtänkt …  Hur tänkte du/ni när ni skaffade hunden? Hur ser planen ut för utbildning/aktivering?

undulat_
0

#1 hm var ska jag börja? hehe

Skällandet är ett problem. Skäller ofta i bilen numera. Har provat fya, neja med låg röst, hjälper inte så bra, provat ignorera idag, hjälper inte så mycket heller.

Skäller och drar vissa dagar, när han drar brukar jag oftast korta ner kopplet väldigt mycket i hopp om att han ska fatta att skällandet = kort koppel = mindre frihet. Hjälper ofta. När han skällde på promenaden nyss provade jag att stanna varje gång han skällde tills han blivit tyst, eller gå tillbaka. Skällandet upphörde helt.

Skäller ofta hemma. Ibland mer ibland mindre. Har haft mest framgång med att hålla om honom och smeka när han blivit tyst.

Han har på sistone börjat skrapa på kökstapeterna (mönster blåbär). Man säger till, knuffar undan honom, efter några sekunder fortsätter han osv. Lyssnar inte.

Sedan några dagar tillbaks är han på köksstolarna och ska slicka, försöka gnaga. Trots att han har mycket annat att gnaga, snutta på. Som ben, rulle, leksaker, boll.

Lyssnar inte alltid när man vill bara ifred i sängen, han vill slicka ihjäl en eller böka runt eller nafsa på händer trots att man säger till. Ber man honom gå ner, gör han det bara ibland. Är han nere, ska han nästan direkt upp igen.

Och så har vi juckandet. Juckar ofta mot mig, trots att jag säger till och får övermanna honom och lägga honom ner, då fattar han. Tills nästa kväll. Juckar mot kuddar och täcken också trots att han inte får.

Kan vara nåt jag glömt. Han har problem att vara själv också. Alltså är en utav oss i nåt rum och den andre i badrummet med stängd dörr ska det ofta krafsas. Jag har läst om det där. Och jag öppnar aldrig dörren när han krafsar, bara när han tystnat. Har även belönat med godis spontant när han varit tyst. I dagsläget har inte han krafsat på säg en vecka, då vi flyttat ett kompostgaller nära dörren. Han är lite rädd för kompostgallren. Så visst krafsande på man lösa genom att gå runt problemet lite och sätta för kompostgaller, samma när vi lämnar lgh.

undulat_
0

# 6. jasså, låter det så dåligt? Jag ville ha en hund till sällskap, därför skaffade jag honom. Har depression till och från, och kände då att en vovve skulle få en må bättre. Rent sällskap, inga tävlingar eller utställningar.

Men när man började lära honom saker så blev det kul också, så det är moment även jag uppskattar. Bara det att man inte vet hur man ska gå vidare och så där.

Maja2
0

#8 Ok . Här verkar det ha blivit en massa problem redan från början. Vad är det för ras?

Om vi tar det hela utifrån det du nämner:

skäller ofta i bilen … du har försökt neja och fya och ignorera. VARFÖR skäller hunden i bilen? Är det för att den blir lämnad?

Hur tänker du att en hund lär sig saker?  En hund lär sig av det den blir belönad av. Dvs, vad som lönar sig BÄST, gör den om.

Att den skrapar, krafsar på tapeterna, slickar, gnager på stolarna, bökar, nafsar, juckar …. tyder mest troligt på understimulans.

Att hunden har problem med att vara själv tyder mest på osäkerhet.

joheck
0

#8 Låter som att han kan var understumulerad. Tror som Maja att ni behöver strukturera aktiviteterna mer. Låt honom jobba och tänka mer själv tror jag kan hjälpa också. Miljöträning blir dom också extremt trötta av, ta in han till stan och bara sitt på en bänk och titta på allt folk. Sök och spår övningar. Men som sagt, mer strukturerat.

undulat_
0

# 10 en cavalier. läste om raserna innan jag bestämde mig för den rasen. den ska vara träningsvillig bla, sedan har de inte så stort behov av motion, vilket passar min livsstil. Läst att cavalierer är så mammiga att de vill följa med överallt, (uppfödaren har sagt att Vejles mor är likadan dvs följer med överallt, även in på badrum, fast han verkar inte uppfostra henne så mycket heller. Och där bodde Vejle tills han vara 5 månader. Vi köpte honom då han var 5 mån och inte haft honom sedan start så att säga.) och de gillar INTE att bli lämnade själva en längre stund.

Jag svarar på det andra senare.

undulat_
0

# 11 okej, miljöträning blir det ibland. man kanske för sällan då. jag ska ut med honom imorgon så det blir mycket folk omkring.

Det har blivit mer och mer att han får jobba med nosen, efter godis eller oss, antingen hemma eller ute, varje dag blir det.

joheck
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förresten så kan det vara en god i idé att skaffa ett aktiveringsspel likt detta. Jättebra när man själv har en dålig dag och inte riktigt orkar det här med aktivering.

Kom nyligen fram till att min tik är understimulerad så jag har börjat jobba lite mer med henne med nos och klicker, mäsrker redan en enorm skillnad.

russin
1

Har inte läst allt - men lite funderingar.

Hur åker hunden i bilen ? Åker den i bur, så kan du prova att täcka över buren så hunden inte ser ut.

Passivitetsövningar - massor med passivitetsövningar nu när det fortfarande är varmt ute och låt hunden ligga still och bara vara och titta på folk mm och lära den ligga avslappnat ute. För mycket aktivitet kan även leda till stress - lagom är bäst.

Vad gäller spår så är ett ordentligt spår 1-2 gånger i veckan lagom beroende på vad för spår ni kör - men då ska det vara ett bra spår (lagom utmaning). Själv spårar jag "bara" ungefär en gång varannan vecka, men då får dom rejäla spår som dom får jobba mycket med. En hund som behöver hjärngympa kan gott få spåra ett par gånger per vecka.

undulat_
0

# 15, nu har inte jag läst än om passivitetsövning och vet inte vad det är, men har faktiskt när vi varit ute med spårlinan ute och han fått gå friare med den suttit många gånger på en kulle och bara tittat på enstaka som går förbi. Så att han känner sig lugn och trygg, och då har han varit jätteduktig. Sitter bredvid mig och är lugn.

russin
0

#16 - bra. det är viktigt att lära en aktiv och lite speedad hund att man måste kunna koppla av och ta det lugnt ocksåGlad

Maja2
0

Fast … aktiv och speedad …. låter mer som att hunden är understimulerad och därför speedad

undulat_
0

Han har inte problembeteendena heela tiden på dagtid utan väldigt mycket tar han det lugnt också och vilar eller sover. Glad

Du säger det själv, att han kan vara understimulerat, men du tycker samtidigt att vi ska lägga krutet på att få bukt med problemen i dagsläget? (Samt strukturera aktiviteter)Glad

undulat_
0

# 4 uppskattar ditt svar också förstås. låter klokt det du skriver.

# 10 Nej skällandet blir inte när man lämnar honom i bilen utan när vi åker. Och jag vet inte riktigt varför han skäller. Han åker i hundbur. Pga att förra bilen gått helt sönder så var där en period när vi var utan bil och han inte åkt på ett tag. Sedan skaffat annan bil, trott att hundburen inte fått plats så han hade åkt i mitt knä eller bredvid mig i nya bilen, då varit jobbig och studsig, men TYST alltid. Sedan några dagar tillbaka åker han i sin hundbur igen, då vi klämt in den.

Han har även haft en del omställningar, och  först bott hos uppfödaren som inte lärde honom nånting tills han var 5 mån, sedan hos oss i två veckor, sedan pga som sagt vissa saker bodde han hos killens mor, och jag tog över honom helt i början på juni i år. Så jag har övat allt med honom från grunden sedan i somras. Bara för att måla upp bakgrunden.

Jo jag har läst att hundar gör om det de tjänar på eller blir belönade för. Därför uppmuntras allt bra han gör. Med godis eller röst eller lite kel.

undulat_
0

Tja jag vet inte. Jag har fått några tips om vad vi kan göra, såsom mer miljöträning och passivitetsträning, förutom det är jag nog mer förvirrad än innan jag skrev tråden. Känns som man gör mycket fel..?

Maja2
2

"21 När jag läser allt du skrivit, så känns det som att det BLIVIT en del hit och dit med hunden .. inte för den skull sagt att du göra mycket fel, men mycket HAR blivit förvirrande för hunden kan jag tänka.  MEN, det är aldrig för sent :)

Gå kurs med din hund, lär känna hunden, skapa en bra relation :)

undulat_
0

En sista fråga för stunden (ursäkta om jag verkar trög, har lite asperger och behöver förtydliganden). Hur blir det mer strukturerat för hunden?

Att man tar och gör EN sak per dag eller? Som spår en dag (för det blir så korta stunder känner jag isf), lära honom "loss" plus förstärka sånt han kan en annan dag, miljöträning tredje dagen? Eller på nåt annat sätt?

För det här med att fya och uppmuntra jobbar man med hela tiden alltså varje dag ändå.

Maja2
1

#23 Att fya ska du absolut inte behöva använda varje dag, hela tiden. Då har något blivit på tok

vallhund
1

Det en valp/unghund lär sig brukar försvinna när den kommer i könsmognad, all hamnar inte i spökåldern.

När könsmognaden börjat sätta sig så går det snabbt att ta tbx det som de lärt sig tidigare. Har hunden inte lärt sig något tidigare så får man arbeta i uppförsbacke.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
1

#25 Nej, du har rätt i att alla inte hamnar i spökåldern, och det är könsmognaden jag egentligen pratar om :)

Däremot så glömmer inte hundarna vad de lärt sig, bara för att de kommer in i könsmognaden, det är bara att annat kan ha en tendens att gå före.

undulat_
0

24 ja något är på tok, jag skrev ju om hans problembeteenden som du frågade om. 1 sedan vet jag inte varför du menar trotsålder inte finns när många hundägare skriver om det. Dina hundar har kanske inte revolterat och trotsat men många verkar göra det i den här åldern. Folk har skrivit det även som svar på mina inlägg här på forumet.

Maja2
3

#27 Som du förmodligen redan märkt, så lär sig hunden inget av att man fyar eller bestraffar.

Det är lite svårt att få grepp om hur det ser ut … hur ser en vanlig dag ut för hunden? Motion, aktivitet?  Dessa problem, att hunden gnager på stolar, krafsar i tapeterna, osv, händer det varje dag?

Du säger att han inte vill låta dig vara ifred tex i sängen, och ber du honom gå ner, gör han bara det ibland. Du ska inte BE honom gå ner, vill du inte ha honom där, så tar du ner honom helt enkelt, och låter honom inte hoppa upp förrän Du säger varsågod.

Att han ska slicka hela tiden …. kan det vara något som veterinären bör kolla, halsen, tonsillerna?

[Forest]
0

Med tanke på andra tråden där det antas vara något som tex noskvalster så kan det mycket väl isf vara tonsillerna som spökar på honom, så det bör kollas upp.

Jag ser att flera gett dig bra tips om beetendet kanske ger själv lite tips sen ska sticka iväg till jobbet snart :P

undulat_
0

Han slickar som besattnär man haft någon kräm på huden eller kortisonsalva. Ta ner honom gör vi när han inte lyssnar på kommandot gå ner. Jag föredrar att säga till först. Till hans försvar lyssnar han på vissa andra kommandon. Han flyttar sig i sängen när man säger till och går ut från badrummet när vi säger till.

undulat_
0

Menar ni möjligtvis något som heter tonsillit? Wow. Första träffen på google på det och jag känner igen många symptom, beteenden.