Alla ni som ger färskfoder! Se hit!
Hej!
Jag är på uppdrag åt någon annan som eventuellt vill börja ge färskfoder, alltså malet kött i frysta korvar.
Jag undrar hur ni gör när ni ger det? Hur förbereder ni det, hur förvarar ni det? Hur ser det ut vid utfodringen?
Vi har 0.5kgs korvar ( VOH) och dom ryms perfekt i våran lilla frys i korgarna :)
Vi försöker alltid att ta för vana att har vi gett honom mat så tar vi fram en ny korv så han har inför nästa måltid.. Svårare än så är det inte
Men, äter han 0,5 kg per portion? Eller dag? Eller hur länge håller sig en korv i kylen?
Jag köper fyra korvar á 500 g (vom og hundemat) åt gången.
Kommer hem, låter de ligga framme några minuter. Tar en kniv och delar de på två.
Lägger in delarna i frysen. Tar fram en och lägger i en burk i kylen. Tar fram när det är matdags, delar den upptinade korven på fem/sex delar (á 35-40 g var)
Hur utfodringen ser ut… Tja, jag tar fram burken ur kylen. Lägger med hjälp av en tesked upp den färdigskurna delen i skålen, tadaa! 
I kylen håller sig en öppnad förpackning ca 3 dagar.
En halv korv brukar ta slut till frukosten, då tar jag fram en halva ur frysen, lägger i burken så den hinner tina till middagsdags.
Okej, tack så mycket! Så kan man ju göra!
han äter nästan en hel korv.. kapar stumpen och sparar i kylen till nästa mål..
#5 Herregud, min hund äter en 500g korv på typ en vecka 
Tar fram en korv, ger honom hälften på morgonen och lägger resten i en burk för nästa måltid. När han äter andra halvan av korven så tar jag fram en ny. (500g)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Jag låter korven tina såpass mycket att det går att skiva bitar med en kraftigare kniv, jag väger även på en liten matvåg för att få till så exakt mängd som möjligt då min hund har lätt för att bli tjock. Jag fixar gärna iordning ett gäng korvar samtidigt så jag har ett färdigt lager i frysen som räcker ett par veckor. Lägger de färdiga portionerna i aliminiumfolie och tillbaka in i frysen. Och tar fram en portion på morgonen, lägger i kylen för upptining och serverar till kvällen.
Ger så små mängder att det inte känns lönt att ta fram en hel/halv korv åt gången då hon får torrisar på morgonen.
En korv med VoH räcker 3 dagar för mina två hundar, en på 10kg och en på 24kg.
Men då blandar jag ut med torrfodret 50/50.
Jag tar upp korven från frysen på kvällen dagen innan och sedan har jag den i kylen tills den är slut.
Här hemma serveras både Bravo och VoH, däremot inte blandat med varandra. Båda två är löjligt enkla att ge, VoH går det åt två korvar om dagen och Bravo som säljs i burgare (inte helt säker på vikten där) går det åt tre om dagen.
Enkelt är det frukost tre burgare, en åt valpen och två åt den vuxna (valpen får dessutom torrfoder iblandat) och kvällsmat varsin korv VoH 0,5 kg styck. Valpen får ofta lite extra torrfoder då också eftersom hon fortfarande växer, och den vuxna kan få några deciliter både morgon och kväll -om- hon är i en ätarperiod.
Så jag har turen att jag slipper dela dem och ha mig, men nackdelen är att det ta upp en väldig plats i frysen. Sen gäller det att inte glömma att ta upp VoH för de korvarna tinar väldigt långsamt i rumsemperatur, Bravoburgarna tinar fortare. Kan varna för att korvarna ibland kan läcka lite blod, så ett ips är att tina den i en plastpåse eller i en burk, det är lagom roligt att skrubba bort blod i köket
Nu är det nog ingen ultimat dosering jag angivit här eftersom jag dels har en valp som växer och dels har en vuxen som har hög förbränning och lätt rasar i vikt eftersom hon kan få för sig att inte äta. Men inte är det krångligt med färskfoder, det enda är väl att det krävs lite mer planering än torrfoder, tar upp en del plats om man inte har en liten hund och är krångligare än torrfoder att ta med sig om man ska fara iväg några dagar.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Köper 1kg korvar, ibland 2kg.
Och sätter mig med morakniv och hammare och delar dom frusna korvarna i dagsportioner för att bara kunna ta upp kvällen innan och låta tina.
≧◔◡◔≦
Tack så jättemycket för alla tips!!!