Hund som tappat tänder
Hejsan. I nästa vecka ska jag åka och hälsa på en uppfödare och hennes hundar (dvärgschnauzrar). Känna av läget, träffa hundarna osv.
Hon planerar valpkull, men har en 10 månaders hane som hon funderar på att sälja. Han blev biten som liten och tappade sina två framtänder till följd av detta.
Hon har haft honom som utställningshund (då med läkarintyg på att han är född med fullt antal tänder), men nu har hon fått en ny kull med en annan fin utställningshund och känner då att hon kanske skulle sälja hanen.
Jag ska ju träffa honom i nästa vecka, men enligt uppfödaren är han världens mysigaste.
Hon menar också att det inte är något problem för honom utan tänderna (han kan äta normalt mm.) . Vad säger ni? Ska jag vara försiktig i detta fall?
Tacksam för svar! 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
tror inte det är några problem, speciellt inte om veterinären har tittat på det och att hunden inte lider av det :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med #1 :) frågan är ju om han är rädd för andra hundar efter det. Men om hon har ställt ut honom som du säger så lär hon ha trönat honom så att det inte ska vara nå problem :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Tack för svar #1 och 2!
Jag ska höra mig extra mycket för när jag träffar uppfödaren och hanen. Man känner ju av någorlunda om han känns stabil eller inte.. Vill ju inte att han ska vara rädd eller på något sätt lida pga. tandlossningen.
/ Lisa
Svårt att äta riktiga ben kanske?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Innan du tar över honom så ska han väl vetrinärbesiktas igen jag hade inte tvekat eftersom vetrinären har gett klarttecken på att han var fulltandad innan plus bra bett, det är allså framtänderna så ser inga bekymmer med ätandet alls.
#4, Ja kanske.. Jag får kika lite nogrannare när jag träffar honom.
#5 Jo det är sant! Framtänderna är väl inte de viktigaste tänderna..?
/ Lisa
6 jag ger mina köttben så andväns vissligen framtänderna lite för att ta bort mindre köttbitar med dessa små framtänder, men just tuggandet på ben osv sker mer med sidotänderna :)
Ah, vid sånna "gottigheter" är de viktigare.. Men inte i det vardagliga ätandet? 
Tack för svar, känner mig lite lugnare kring detta 
/ Lisa
8 det bästa är attt du är med när hunden vetrinärbesiktas då kan du oxå ställa lite fråger om tänder o dess nytta :)
Smart! Tack för det tipset!
/ Lisa
Avsaknaden av två små pyttetänder i framkäken gör knappast någon skillnad för hundens leverne