Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 12338 ggr
undulat_
14

Rastning

Hur långt uppehåll under natten har ni andra mellan den sista rastningen på kvällen och den första på morgonen?

Hur länge är det okej för en hund att hålla sig under natten?

iita
2

Sista promenaden kl 22 och första kl 6 så 8 tim. Vad som är ok är väl inviduelt vad hunden klarar.

Maja2
0

Sista rundan kring 22, första kring 8 eller 9

[madelaine]
0

På vardagar brukar sista promenaden bli vid 20-21, och första nån gång mellan 6 och 8, beroende på hur vi jobbar.

Fridaaaa
1

Jätteolika :)
Sista promenaden blir runt 6-7tiden men sedan får hon kissa och ev bajsa i trädgården vid runt 22 tiden. Sedan tar vi ut henne vid 8-9 tiden på morgonen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
1

Sista brukar bli runt kl 23-02 och första runt kl 11-12

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SaraC
1

Oftast sista mellan 21-23 och sedan första mellan 7-9.

Hur länge det är okej att hunden håller sig är ju som #1 skrev olika beroende på hunden. Men en vuxen, rumsren och frisk hund ska kunna hålla sig en "normallång" nattsömn i alla fall tycker jag (8-9 timmar).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

undulat_
0

Jag försov mig häromdagen vilket gjorde att det blivit uppehåll på 11 timmar för vejle. Och då blev man orolig över om man förstör gans mage blåsa eller nåt genom att han fått hålla sig så länge.

Portie
1

På vardagar brukar sista rastningen bli mellan 22-23 och första brukar bli mellan 6-8. På helger brukar sista rastningen bli mellan 00-02 och första mellan 10-12. Hugo klarar av att hålla sig länge och han vill gärna sova länge på morgonen så jag får nästan dra upp han.

TjockaBerta
1

Både unghunden och den gamla klarar sig från 22 till 7 utan problem. Regnar det ute låtsas båda sova när jag går upp. Tror att båda skulle klara 12 timmar om det skulle behövas.

>>>Malum domesticum<<<

jollycox
1

Kvällskissning vid 22-23 och morgonkissning kl 9. Ingen av våra har direkt bråttom ut på morgonen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jenna_Nord
1

Olika. Ibland blir sista rundan vid 23 och första vid 8-9 (alltså ca 9 timmar).
Ibland när det är helg så kan det bli en sista runda vid 01 och första vid 12 tiden på dagen. (alltså runt 11 timmar).

Dom har aldrig haft problem med att hålla sig och har aldrig bråttom ut. Riktiga sömntutor är vi alle 3 Flört

Mvh Jenna

[Empisen]
0

Vardagar blir sista svängen vid 23 ungefär, och ut på morgonen vid 7.

Helger kan vi gå sista svängen vid 1 på natten, och sedan ut vid 11 igen på morgonen.

teezan
0

i morse blev det helt fel för hunden, jag och sambo sov till klockan halv elva! alla var så himla trötta  och då hade det ungefär gått 12 timmar sedan sista rastningen och jag blir också lite orolig över att han fått hålla sig så länge! men borde han inte sagt till tidigare OM det varit kris för honom? när vi väl gick upp blev det bråttom ut, inte för hunden men vi kände att det hade gått för lång tid!

vi brukar annars planera det att tar vi sista rundan vid 22 tar vi ut honom mellan 6-7 och vill vi sova längre dagen efter tar vi en senare sista-runda, kanske mellan 00-01, men det kan som sagt bli fel ibland och han får vänta längre än planerat… men det är också otroligt sällan. tror nästan detta var första gången.

joheck
0

Sista rundan vid 00-01, första vid11-12. (Sommarlov) Dom har inga problem att hålla sig. Dom, som jag, sover ju hela natten så inget fylls på så att säga.

Jag tror inte att man behöver vara orolig att hunden ska hålla sig för länge. Dom gör nog inne innan det blir skadligt för dom, i alla fall minaFlört.

Praefatio
3

Min förra hund var värsta sensovaren. Om jag klev upp klockan nio och ville gå ut med honom så suckade han, kröp djupare in under täcket och vände på sig, bokstavligt talat. Då brukade jag äta frukost och läsa tidningen i en timme, gå in och "fråga" igen, få samma svar en gång till… Tidigast elva ville han kliva upp för då började sängen bli sval Tungan ute Då kom han upp, drack lite vatten, åt lite frukost och gav mig "Nu går vi ut!"-blicken. Han var dock äldre och nakenhund, det spelade förmodligen in.

Jenna_Nord
2

Haha precis så gör min amstaff ibland när det är alldeles för tidigt på morgonen. Hon bara slänger en sne blick på mig som "Är du helt dum eller, vet du vad klockan är!?", sen gottar hon till sig lite extra och somnar om. xD

Mvh Jenna

LinaK
0

Ca 22-00 tar vi sista rundan, beror helt på när vi lägger oss här hemma. Sen blir det väl morgon runda mellan kl 07-09 beroende på vad vi ska göra på morgonen Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

sista här är 23 och sen ut vid 05 eller 06 på morgonen jag sover inte mycket 6-7 räcker tydligen för min del. När Enja var valp så höll jag samma tid men hon sov som en stock när jag klev upp då sa jag drack kaffe innan hon vakna till o ville gå ut :)

Praefatio
0

#16 Precis :P Latmaskar.

joheck
1

Vad avundsjuk jag blir! Jag är super morgontrött, men mina hundar är pigga om jag så går upp mitt i natten. Så fort jag börjar röra mig på morgonen så kommer förväntningarna om att vi ska gå upp, men icke! Jag behöver min sömnTungan ute.

Jenna_Nord
0

Haha aww, lider med dig;)

Mvh Jenna

joheck
0

#21 Jo det är hemsktSkrikandes. Inte kul om man ska gå på toa mitt i natten och dom hoppar upp pigga som sjutton och vill hitta på saker. Dom är duktiga på att fatta att jag inte kommer att leka med dom i alla fall så dom ger upp rätt fort, tur det!

Jenna_Nord
0

#22 Haha ja de är ju tur det!
Men ändå rätt skönt att ha pigga hundar med! Fatta hur svårt de är att stiga upp tidigt när man måste, när hundarna bara gosar ner sig i sängen och vill mysa. Inte lätt att lämna den värmen för att stiga upp ensam..!Skrikandes

Mvh Jenna

joheck
0

#23 Sant! Finns två sidor med alltFlört.

MeMilly
0

Hehe det där är jätteolika tror jag. Jag var väldigt noga när han var valp med att gå ut mitt i natten när han sa till och så vidare men sen när han blev lite äldre så slutade jag bara med det helt enkelt (när han blev så gammal så han klarade av det). Nu tänker jag inte på det så mycket och det kan bli väldigt varierande, han går ut på morgonen efter när jag vaknar (vilket kan avra allt mellan kl 6 och kl 10.30). Den enda gången han verkligen säger till att han måste ut är när han är dålig i magen, då gnäller han vid dörren, vilket händer väldigt sällan som tur är Glad. Så han har anpassats bra och jag har inte sett att det påverkat honom.

Satum
0

Helt olika faktiskt, beroende på när vi lägger oss och beroende på när hundarna lägger sig.

Ibland blir sista rastningen redan vid 21 och ibland så sent som 02. Det vanligaste är nog att det blir runt 22 nåt…

Första rastningen på morgonen brukar bli vid 08-08.30.

Vattnadal
0

Maken går ut med Cora vid 21 oftast, ibland följer Vittra med dem. Jag går ut med Vidar och Vittra mellan 21 och 23, för det mesta. Cora och Vittra går ut med maken på morgonen vid 5-6, Vidar vägrar gå ut så tidigt, han sover DJUPT i vår säng, snor nämligen makens halva, med kuddar, så fort han går upp. Vid 8 eller straxt efter går vi upp, och då får de frukost, 9-11 går vi ut och tar hand om djuren ute. Det händer att Vidar gått ut 21 och inte går ut förrän 11, och inte ett ljud säger han, om att han är kissnödig.

På helgerna kan de gott hålla sig 12 timmar, inga morgonpigga hundar här inte. OM de skulle vara nödiga, eller bli dålig i magen, säger de dock till och jagar upp oss, oavsett tid.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sherlocked
0

Jätteolika. En vanlig vardag blir det ju av praktiska skäl så att sista svängen blir mellan 23-01 och första ut vid 07-08 eller något sådant. Men när jag är ledig kan sista svängen bli allt mellan tre och fem på natten… Och så nästa sväng tre till fem på eftermiddagen! Han håller sig lätt 12 timmar.

Min hund är varken morgontrött eller direkt morgonpigg. Han sover när jag sover (eller är allmänt inaktiv) men är alltid pigg på en promenad också. Han är van vid mina udda dygnsrytmer. ;)

(Fast just nu är jag dock lite mer noga att inte låta det gå för många timmar, han äter kortison och behöver kissa lite mer än vanligt.)

[Forest]
0

22 haha såna är mina med de är med om jag säger jaha då går vi ut trots det är mitt i natten Flört

[_annaH]
0

Oj det är olika. Nu har jag ingen hund utan mina föräldrar. Men när jag bodde hemma så var det på vardagarna sista rundan 21 och första rundan vid 6-7 tiden. På helgerna blir det senare på kvällen och morgonen! Kan tillägga att man får kämpa ett bra tag med att få ut henne innan kl är 10 Flört Morgontrött hund!