Tips på raser? :)
Jag och min pojkvän har planerat att skaffa en hund om sisådära 1,5 år ifall allt blir som det ska.
Vi vill vara i god tid ute med att välja ras så att det verkligen blir rätt. Då har man även massa tid till att träffa olika individer och kennlar innan det är dax 
Vi har båda två erfarenhet ifrån hund tidigare. Han är uppvuxen med jakt taxar och jag med Chinese crested powder puff och Bullmastiff.
Nu är ju bara saken den att vi har väldigt svårt för att hitta en ras med allt vad vi båda vill ha. Vissa saker har vi gemensamt vissa inte. Tänkte försöka rada upp det för er så ni får lite inblick i det och kanske kan hjälpa till med vårat problem? 
Jag vill ha:
- En hund i liten till mellan storlek
- PÄLS! Pälsen behöver inte vara lång, men gärna gosepäls. Ifall ni förstår?
Pälsvård kan jag ta - En hund som klarar av ifall det 1 dag inte blir super mycket aktivering.
- Det dagliga jag tänker mig är promenader. Pisserundor på 30 min och sedan även än längre runda på 1-1,5 h varje dag. Skogsturer så ofta som möjligt för att få springa löst. Sedan självklart mentalträning. Dock inget kompliserat, men låta de använda nosen
- Utställning! Jag kommer ställa hunden vad vi än köper, men vore lite kul med någon lite mer inriktad på detta.
- Jag har även blivit en gnutta nyfiken på spår
- En ras som gillar vatten vore toppen!
Han vill ha:
- En redig jakthund
- Den ska funka på älg, även ha en redig nos för eftersök och liknande.
- Han vill ha samma mysiga päls som jag, men inte för mycket pälsvård.
- En hund som inte är för stor. Ungefär som Golden är max storleken. På ett ungefär
- Den ska funka som familjehund även om det är en jakthund
- Han tänker sig samma rast runder som jag. 30 min pissrundor och 1-1,5. Viltspår och spår överlag lär tränas en hel del, kombinerat med jaktträning eller hur man ska säga

Raser jag kan tänka mig: Golden, Labbe, Stabyhoun, Amerikansk cocker spaniel, även chow chow har börjat intressera mig lite.
Raser han kan tänka sig: Grå hund, jämthund, Engelsk springer spaniel, Stabyhoun
Vi kommer bo i en lägenhet. Troligtvis en tvåa. Jag ska gå i skolan, han jobba. Förhoppningsvis kan han ta med sig den. Men ja, det är i alla fall 1,5 år innan vi kan skaffa en..
Texten blev kanske lite lång, men nu har ni lite insikt i vad vi båda vill. Så nu undrar vi ifall ni vet någon ras som skulle passa oss båda? Någon där våra olikheter speglas in i en och samma ras? 
http://isabellarun.weebly.com/
Norrbottenspets var det första jag kom att tänka på:)
Jag tänkte på Welsh springer spaniel. :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tack så mycket för tipsen!
Efter en snabb koll så verkar Welsh springer spaniel interessant. Sambon gillade i och för sig båda Hehe :p
Kom föresten på en fråga till, läser man på skk så står det att man ska kunna plocka fram jaktegenskaperna i en Amerikansk cocker spaniel ifall man vill. Någon som har erfarenhet av detta? :)
http://isabellarun.weebly.com/