Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 736 ggr
bell
0

Skall funderingar vid träning

Hur mycket får era hundar skälla när ni är/ska ut och träna? Tänker på när ni t ex ska spåra eller träna uppletande.

Här i klubben är det standard att låta hundarna stå i bilen och skälla som  tokar medans föraren lägger spår eller hjälper någon annan med momentet.

Är detta standard i hela hundsverige eller är ”min” klubb extrem?

På brukshundsklubbens egen parkering är det tyst i bilarna och hundarna är mer avslappnade och verkar ha fått lära sig hur man ska bete sig men i skogen, ja då har det hänt många gånger att jag har trott att det är hundslagsmål på gång eller att det är någon som  tjuvjagar. Senast igår sprang jag till skogs då det skälldes så infernaliskt ifrån skogen och dottern var ute med vår hund. Tänk om hon tappat den eller om de blev anfallna! Men icke då, det var en hundförare som tränade uppletande. H*n stod och höll i hunden vid sökrutan medans hunden skällde som besatt, sedan släppte h*n den (utan att den tystnat någon sekund) och den sprang runt och letade upp sina leksaker… I en annan bil satt hejarklacken och skällde. Inte heller den hundföraren verkade bry sig om hundens stressnivå.

Är detta normalt för hundsverige?

(om du ej har hund svarar du efter hur du skulle göra om du hade hund)