Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2335 ggr
ilenna90
0

skaffa hund :)

jag älskar hundar och skulle gärna vilja ha en egen när jag flyttar hemifrån, men så är det frågan om ras, vilket ni kanske har några bra tips på :)
jag ska alltså inte skaffa någon hund än, men det är alltid kul att planera lite :)

jag tycker inte om småhundar (vet att inte Alla skäller och hoppar och blir bjäbbiga, men det är den erfarenheten jag har av dom och är därför inte sugen på någon Chihuahua eller yorkier typ) så jag vill ha någon hund i border collie-storlek ungefär :), något mindre skulle också funka, men som sagt ingen småhund.

jag har i princip vuxit upp med min mosters golden retriver så det är absolut ett alternativ, men skulle vara kul att höra om det också finns någon hundras som har liknande 'personlighet' som goldens, dvs någon hund som är vänlig och glad och relativt lätt att ha att göra med och som tycker om att 'gosa'.
Med tanke på jobb så är det viktigt med en hund som klarar av fler än 2 timmar ensam hemma.
Jag tycker om att gå långa promenader. Dock vill/kan jag inte ha en alltför krävande hund (därför gick tyvärr border collie bort som jag har hört behöver Väldigt mycket stimulans för att må bra, vilket jag självklart vill att min hund ska göra :)).

Så.. är det någon som kommer på någon bra hund bara så där? 8) Jag har koll på en del hundar, men det finns ju en massa blandraser också som jag förmodligen inte ens kan namnet på haha.

ilenna90
0

glömde också säga; vill ha någon hund som inte har jättelätt för att få skador och sjukdomar, och som lever länge.

När jag sökt på hundar tidigare fastnade jag först för berner sennen men läste sedan att dom väldigt ofta fick tumörer och inte alls har särskilt lång livslängd - vilket jag är alldeles blödig för att klara av! Vill ju kunna ha min kompis länge :)

Michaela-N
0

Golden, labrador, lagotto… finns hur många som helst som skulle passa dig.

NathalieT
4

Jag tycker inte att det är så lätt att ge förslag på det lilla du skrivit. Jag menar, du skrev att du gillar långpromenader.
Hur ofta ska du ta dessa långpromenader och hur lång är en långpromenad för dig?
Vad tycker du om pälsvård, tycker du att det är roligt eller vill du ha lättskött päls?
Ska du aktivera hunden på något sätt mentalt? Hur mycket och hur ofta? :)

Michaela-N
0

#3 Bra frågor, borde jag också ha skrivit :P

vallhund
0

Utöver det som redan påpekats:

Alla hundar kan inte lära sig att vara ensamma hemma, en del har kraftig separationsångest o river hemmet/ylar/skäller hela tiden.

Vad menar du med BC storlek? Den minsta jag haft var 13 kg o 50 cm ii manken, den största 28 kg resp 68 cm.

Du skulle ju kunna utgå från http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Vad har du tänkt dig göra med hunden förutom långpromenader o gosa?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ilenna90
0

jag skrev bara ihop ett ganska snabbt inlägg, så tänkte inte på vilka sorters frågor ni ville ha svar på, så bra att ni sa till :)

jag har varit mycket hundvakt till min mosters fyra hundar och jag gillar alla sorters promenader ;) så en vanlig promenad på en halvtimme, men går gärna ut i skogen i kanske en timme också :)
jag skulle inte ha några problem med att borsta hundens päls då och då, men jag skulle nog inte tycka om att ha en hund med extremt viktig pälsvård - så att man måste tvätta och borsta den varenda dag. Ingen jättelånghårig hund alltså.

vilken sorts mental aktivitet/göra med hunden förutom långpromenader och gosa: jag vet inte riktigt : o jag är ingen sportig människa på det sättet och jag vill inte tävla med hunden liksom. Så jag har inget särskilt svar till den frågan faktiskt. Helst vill jag ju ha en sällskapshund liksom.

åh jag trodde att alla border collie var i ungefär samma storlek (jag är som sagt ingen hundexpert). Men jag vill ha en hund som är ungefär 50 cm i mankhöjd.

ilenna90
0

ang. promenaderna: kanske några korta promenader, och en längre per dag. Ungefär :)

joheck
1

Det som jag inte riktigt förstår är varför man letar efter en hund som har liknande personlighet som golden, varför inte bara skaffa en golden då!^^

Sen behöver alla hundar mental aktivering så om du inte vill hålla på nått med det alls så är nog inte hund rätt för dig. För de flesta hundar är det den mentala stimulansen som är det viktigaste. Jag har två papilloner som då räknas som sällskapshundar, inte en chans att jag kan trötta ut dom med bara fysisk motion, bästa aktiveringen är när dom får använda huvudet!

NathalieT
0

#8 Det är kalart att det finns raser som passar för sällskapsliv - annars skulle det ju inte finnas sällskapshundar ;)

Kanske en Eurasier eller Keeshond vore passande? Jag vet inte hur det är med deras päls men jag tror att den är relativt lätt :)

joheck
1

#9 Jag har själv sällskapshundar och de klarar sig inte med endast promenader och mys i soffan. Alla hundar måste få använda hjärnan, även sällskapshundarna, sen behöver man kanske inte träna flera timmar per dag med alla raser. Men jag anser att alla hundar ska få använda nos och hjärna några gånger varje vecka.

NathalieT
0

Tillägg: Fast iof så är de inte så lika golden retriever till sättet. Så på den fronten passar de inte så bra…hmm

NathalieT
1

#10 Det anser jag också, men det gör inte alla och det är därör det finns raser som nöjer sig med endast motion och mys. Jag känner flera av dem. Däribland en papillon.

joheck
1

#12 Inte för att vara sån, men jag tror inte att en papillon som inte får använda hjärnan är någon vidare lycklig hund. Sedan att dom accepterar denna livsstil är en annan sak. Mina hundar accepterar att göra precis ingenting, det betyder inte att dom mår bra av det. Men jag känner förstås inte denna papillon som du pratar om, men jag utgår ifrån de pappisar jag träffat och min kunskap om rasen. Detta anser jag även gälla för samtliga raser.

NathalieT
0

#13 Okej då vet jag :)

Men precis du känner inte den pappisen - jag gör!

joheck
0

#14 Så sant! Men det är viktigt att veta att det snarare beror på individ än rasFlört.

NathalieT
0

#15 Det vet jag mycket väl!

ilenna90
0

Nathalie - men precis, jag har också alltid trott att det såklart finns sällskapshundar som tycker om att vara just det; att få gå på promenader, leka och mysa :) goldisarna jag känner jagar inte fåglar längre men hon som jag vuxit upp med är en sån som älskar att få ligga i någons knä och bara mysa :'D så jag väljer att tro att hund passar mig också (:
Dom hundarna du tipsade om såg fluffiga och gulliga ut haha ^^

joheck - jo jag är sugen på en golden, men ville ha lite tips ifall det fanns andra liknande hundar som jag kanske inte har hört om :)

nu verkar ju inte alla överrens om att precis alla hundar måste ha den där mentala aktiviteten. Men du får gärna ge exempel på vad som räknas som det (eftersom jag inte är någon hundägare och inte har någon erfarenhet av just sånt). Vad skulle det vara för någonting förutom agility och jakt till exempel? Om man inte har några intressen i det liksom.

joheck
1

#17 Det kan vara väldigt enkla grejer. Träna trick, lägga lite spår, gömma godis, saker där hunden helt enkelt behöver tänka lite. Just nosövningar är väldigt bra aktivering!

ilenna90
0

jo men att typ gömma dammisar i skogen, låta hunden leta på en när man själv gömmer sig och sånt där skulle jag bara tycka var kul :)

det är mer sådana där avancerade saker som jag helt enkelt inte vill ge mig in på haha.

joheck
0

#19 Nu vet jag inte vad du menar med avancerade saker. Men att aktivera en hund mentalt behöver inte vara svårt alls.

Så som du skrev lät det som att promenad och mys var allt du kunde ge en hund, därav att jag reagerade att hund kanske inte var rätt för dig. Men om du kan tänka dig att aktivera hunden endel även mentalt så kan det mycket väl räcka för en av de mindre aktiva hundarna, så som dom i rasgrupp nio. Finns en massa roliga grejer att gör med hunden som inte behöver tas på så stort allvar. Jag tycker du ska se dig om vad som finns och fundera på vad som skulle passa dig^^.

ilenna90
0

jaa jag trodde att det menades att man ska gå på en massa kurser, eller låta dom apportera (på en seriös nivå), agility, milslånga vandringar eller massvis med konster typ XD

nejdå, som jag sa så vill jag ju helst ha en sällskapshund som man just går promenader med och som tycker om att mysa. Men att leka ute i skogen med dom och sådant vill/kan jag ju självklart också göra =)

ska kolla in den gruppen du länkade till :)

ilenna90
0

hmm jaha, i grupp 9 verkar just dom där småhundarna jag inte gillar ingå XD
och Pudel hör tyvärr också till ett big no no haha!

joheck
0

Tibetansk terrier är ju något större. Mitt tips är att inte stryka en ras totalt pga storleken. Jag ville inte heller ha en liten hund nu sitter jag här med två små pappisarFlört. Eurasier annars som andra tipsar om skulle nog passa med.

ilenna90
0

jo det är sant, men jag tror verkligen inte att jag skulle trivas med en liten hund :o
aw! ^^
hmm jaa kanske det. Hittade den här hunden på sidan du länkade: Drentsche patrijshond.
Den såg väldigt snäll ut :) men har inte hittat någon fakta än om vad den har för slags behov.

ilenna90
0

åh hittade precis denna också: stabyhoun
vad många raser som man inte ens har hört namnet på! Stod att det var en bra sällskapshund i alla fall :)

joheck
1

#24 Aldrig hört talas om. Men jag tvivlar på att den skulle passa. Skulle gissa på att den behöver jaga för att må bra.

#25 Vet att det finns stabyhouns här inne så dom kan säkert svara bättre än jag. Men det är ju i grunden en jagande (fågel) hund också. Tror nog tyvärr ingen ras i den gruppen skulle passa. Men jag har inte jättekoll på dom, så ta det med en nypa salt.

ilenna90
0

haha du är lite emot allt jag säger? ;) skämt åsido.
Har hittat på flera sidor nu när det står att stabyhouns faktiskt passar väldigt bra som sällskapshund också, att det kan skilja väldigt mycket mellan olika stabyhouns - att vissa har väldig jaktinstinkt medans andra knappt har någon alls. Så jag ska nog kolla upp den mer, det var den som jag tyckte lät mest intressant av dom jag tittat på idag :)
men tack för din hjälp!

joheck
0

#27 Gör en tråd här inne om rasen! För som sagt här finns det folk med den rasen som säkert kan berätta mer.

ilenna90
0

okej tack för tipset ^^

[LottanE]
2

Något jag ofta reagerar starkt över är när människor skall komma med rastips till varandra, och synnerligen när det handlar om raser som skall användas till "ingenting". Är att man tipsar dessa människor om Eurasier?! Man lyfter fram hundarna som rediga soffpotatisar som nöjer sig med det de får, och som är den perfekta latmanshunden.

Jag har en Eurasier, en hane på strax över två år. När jag bestämde mig för en Eurasier, var det för att jag ville ha en större spetshund "utan" jaktegenskaper, till just sällskap. Idag kan jag med handen på hjärtat säga att denna hund är den mest speciella jag någonsin träffat, och någonsin haft i mina ägor. Han har extremt viltintresse, jaktintresse, är otroligt avvaktande mot främlingar samt vakar över sitt revir likt en jäkla Ovcharka. Han är helt enkelt MKT hund, på alla sätt och vis.

Min fästman, som jobbat med hund, samt ägt bla Schäfer och Rottweiler genom åren, sade en gång att han tyckte det var helt otroligt att man sålde dessa hundar med den beskrivningen de oftast får. Min hane går under smeknamnen "Vargen, Ulven" osv härhemma, på skämt visserligen, men de bottnar ju i hans beteende. Självfallet är det ju dock individuellt, alla Eurasier-hundar är inte som min hane. MEN de kan förekomma, i olika grad. Och då är det inge skoj om det står en fågelholk i andra änden av kopplet och inte vet ett piss om hundar i överlag. Människor som äger/har ägt hundar av urhundstyp, menar på att min hane till mycket stor del påminner om deras hundar. Och dessa är väl inga man skulle tipsa till någon som vill ha en "pälskudde" i soffan? Vissa hundar inom rasen kan dessutom bli väldigt stora. Min kille väger runt 33kg, utan att ha för mkt hull på kroppen. Han verkar inte heller vara för hög, då han plockat Cert på utställning.

Som sagt, alla hundar är individer. MEN man bör tänka efter innan man kategoriserar vissa raser, speciellt om man inte har någon direkt erfarenhet av rasen i sig, förutom vad man läst på bla nätet eller i någon tidning.

Tack för mig.

joheck
1

#30 Fast hur ska man kunna veta det när dom beskrivs som just sällskapshundar. Jag har inga erfarenheter av denna ras utan kan endast tipsa utifrån det jag läst och hört. När man tipsar om raser inne på ett forum så pekar man ju liksom åt det håll som verkar passa, sen är det ju personens eget ansvar att ta reda på allt och verkligen djupdyka inom rasen. Tror många ber om råd för att just få en "riktning" i sitt sökande, vilket jag tycker man kan hjälpa till med trots att man kanske inte har direkt erfarenhet av rasen.

Jag har inte tidigare hört om en Eurasier som din, så det är jättebra att du delar med dig och berättar hur dom faktiskt kan bli. Sen har inte jag kunskap nog att veta om det är just din individ eller en sida av rasen. Förstår att du blir frustrerad men försök att ta det lite lugnt och respektera motparten när du skriverFlört.

[LottanE]
0

#31 Jag får be om ursäkt om mitt inlägg framstod som stötande och riktande mot någon speciell. Det var inte alls menat på det viset, vilket jag nu insåg att jag kanske skulle påpekat. MEN iom hur min hund är, ser jag potentiella skräckscenarios målas upp framför mig. Fy vale!

Jag inser även att man utifrån kan se min hund som ett okontrollerbart monster, vilket han verkligen inte är. Men som han skulle absolut kunnat bli i fel händer!

Jag älskar min hund över allt annat i världen, och tack vare honom har jag lärt mig väldigt mycket, både om mig själv samt hundar i överlag. Och som jag kommer ha stor nytta av i framtiden. Han är på alla sätt och vis min mest trofaste vän, i vått och torrt.

Så som sagt, TS eller övriga trådskrivare, inlägget var inte riktat till någon speciell. Utan jag kände mer att jag vart tvungen att tillägga något då jag nu så ofta ser detta upprepas. Sry. För övrigt, hoppas du finner dig din drömras. Lycka till.

joheck
0

#32 Tror det kan vara att jag läste det i en speciell "ton" också. Inget att be om ursäkt för, det kan var svårt att tolka i textOskyldig. Nått att tänka på bara.

Jag tycker det är jättebra att du tar upp hur din hund är, just eftersom man hör att de ska vara rena sällskapshundar som inte kräver mycket alls.

ilenna90
1

ingen fara med mig :) jag såg att ni klarade upp det här ovanför ;) förstår dig också, ibland kan man bli väldigt frustrerad över vad folk skriver om det hör till ens 'eget område' och man själv anser att det är lite felaktigt. Tyckte inte riktigt att den rasen verkade vara något för mig ändå, men då vet jag hur Vissa av dom kan vara nu i alla fall. Alltid bra att höra olika personers åsikter.

Men precis som joheck skrev så är jag mer ute efter en viss riktning, något tips på vilka raser jag kunde kika mer på (och som jag också hittade nu genom länktips jag fick). Självklart kommer jag ju själv leta på mycket mer info om den/dom hundraserna jag blir mest intresserad av. Skulle vara illa om jag sprang iväg och köpte första hunden jag blev tipsad om haha.

aw jag hoppas också det! :)

joheck
0

Ts, jag kom på att även Kromfohrländer i rasgrupp nio är lite större. Kanske nått att ta en titt på.

Nicolina
0

#30 Har en kompis som vars familj också har en Eurasier, en liten tik. Blir också lika förskräck varje gång folk rekomenderar dem till höger o vänster som rena sällskaphundarna, de beskrivs som lugna och kräver absolut ingenting.

Nu är min kompis hund absolut inte som din, men hon har lite samma tendenser. Mycket egen vilja, lite avvaktande mot nya människor tyckte jag förr, men inte längre. Vad jag har förstått och sett så kräver hon en hel del motion också. Och hon hade rejält med humör och bitchighet som unghund. Så jag skulle verkligen inte kalla rasen för ren sällskapshund och soffpotatis.

Har träffat en hane också på kurs en gång, och vad jag minns så berättade ägaren att han var rätt egensinning också och krävde en del i form av aktivitet och motion.

NathalieT
0

#30 Fast nu är det ju inte så att Ts ska göra "ingenting" med sin hund. Jag har inte heller sagt att de är soffpotatisar som nöjer sig med vad de får.

Sluta stoppa ord i munnen på andra, tack!

Vovvie94
0

Finsk lapphund
Svensk lapphund
Lagotto
Golden
Briard
Kooijker

kolla på SKK:s sida, där finns alla raser som kan intressera dig och du kan lätt se hur pass svåra/lätta de är beroende på rasgruppGlad många av vallhundarna är numera också brukshundar, samma sak gäller bergshundar. eftersom raserna hela tiden utvecklas så passar många till sällskaphundar med kanske lite mer fysisk och psykisk motion. Skrattande

ilenna90
0

# 38
oj men lapphundar är väl sådana som behöver extremt mycket motion? I alla fall vad jag har hört om siberian husky och liknande hundar, att dom fortfarande har i blodet att vara riktiga draghundar typ. Men det kanske inte gäller detsamma för lapphundar?
Kooijker kollade jag också på igår, även det en hund jag aldrig hade hört talas om, och dom såg söta ut :)
briarden skulle nog tyvärr vara lite För stor för mig haha!
Tack för dina tips :)

Frida B
1

#39 lapphundar är inte draghundar som huskyn, dom är vallare (har jag för mig, eller så var dom fösare), men dom tillhör samma grupp. Spetsar och raser av urhundstyp. Så nej, dom kräver inte mycket som en husky gör :) Kooikern kan jag också rekomendera, jättefina hundar, ska själv skaffa en när jag flyttar henmmifrån (om typ några år haha)

Jag kan även (som några andra här) rekomendera eurasiern

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

NathalieT
1

Lagotton passar inte in då den kräver en hel del pälsvård och dessutom mer hjärnaktivering än motion.

jollycox
0

Kanske någon vinthund? Dom brukar inte kräva så mycket mental aktivering.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[LottanE]
0

#37 Som jag skrev var inte inlägget riktat till någon personligen. Dock tycks du ändå ha tagit det så.. TS har i de övre inläggen pekat på att hon vill ha en hund av sällskapstyp, som skall vara endast det och aktiveras med promenader, på en halvtimme - timme. Varpå du föreslår Eurasier, och att de skall vara "relativt" lätta. Endast promenader av kortare variant (i min värld, inget illa mot TS), anser jag vara just "ingenting". Du behöver inte bli upprörd, jag är väl medveten om att jag kan uppfattas som "uppläxande", otrevlig osv i mitt skrivande, men som sagt, det var inte alls menat på så vis. I mina inlägg lyser även smile-gubbar med sin frånvaro, vilket nuförtiden verkar behövas för att folk inte skall misstolka tonen i texterna? Glad Haha.

Men, jag kan ju på aktiveringsplanet tillägga vad jag gör med just min Eurasier, som kan vara ett exempel på vad just en sådan kan behöva!

1. Vanliga enkla motionspromenader, 3 ggr per dag, morgon, eftermiddag, kväll. Ca 45min-1,5h per promenad.
  2. Lösa promenader i skogsterräng tillsammans med hundkompisar, varannan dag (utöver basic-promenaderna). Utmärkt och framförallt bra och naturlig träning för muskler samt ligament. Kör även lite olika moment under dessa, som godisgömmor, enklare lydnad osv. För att bryta under lek till och från.
  3. Viltspår, tex älg, rådjur och hare. Ca två-tre ggr/vecka.
  4. LK1-lydnad, för eget nöjes skull samt upprepning kortare stunder (15-20min), ett par gånger per dag.

På hemmaplan kör vi även mkt på berikning. Dvs, hjälper hunden få utlopp för sina medfödda egenskaper. Dvs, gräva, klättra osv. (Utomhus).

Det tog ett tag att hitta det perfekta "schemat" för min lille björn. Men idag är jag otroligt nöjd med vart vi kommit. Han älskar livet, och då är jag nöjd!

Frida B
0

#42 tror det är så om dom får sträck på benen regelbundet (springa som tokar i inhägnat område), annars tror jag dom kräver en del. Dom är inte så lätta att ha och göra med (som en golden) eftersom dom är väldigt envisa och sticker efter vilt

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

polgara
0

Finns ingen hund oavsett ras som klarar sig med bara lite promenader o gos i soffan, alla hundar vilken ras det än må vara behöver även hjärngympa för att fungera. Visst finns det raser som kräver mer o de som kräver mindre, men alla hundar ska ha en meningsfull aktivitet.

Fick igår hem en blandishane på 3 år som just bara fått lite promenader o gos i soffan, han är helt passiv i sitt beteende, inne ligger han bara i sängen eller soffan, ute gör han sina behov, thats it. Ska bli kul o börja jobba med honom så han får börja tänka oxå, ska bara hitta nått godis han vill ha oxå. Man ser att det inte är en lycklig hund

NathalieT
0

#43 Det var bara jag som tipsat om Eurasiern så såklart var ditt inlägg riktat till mig?
Jag skrev att jag tror att deras päls är relativt lätt, du kanske ska prova att läsa inläggen ordentligt innan du kommenterar, bara ett tips!
Jag är inte upprörd - men jag blir irriterad när folk ska försöka förvrida mina ord.

Jag har inte misstolkat ditt inlägg. Men du verkar misstolka mina hejvilt.