Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2960 ggr
anaprincess
0

Luktar den illa?

Jag har nu en ras som inte luktar något alls om pälsen. Jag är nu sugen på en cocker spaniel o funderar på om dom luktar? Jag vet att många spaniels och retrivers luar och det skulle jag aldrig kunna leva med. Så vad är eran erfarenhet?

Luckysoul
0

Alla cocker spanielar jag har träffat stinker enligt mig. De har den här typiska spaniel lukten som jag inte tycker om. Jag har själv en springer spaniel och han stinker också tyvärr.

Jag tror lite det är en smaksak. Jag tycker inte om lukten men sen kan vissa kanske inte lukta det alls eller tycker att det luktar gott. Som sagt en smaksak. Om du känner någon med en cocker kan du ju åka och lukta på hunden =)

Sigriiid
0

Jag har haft två eng cocker spaniels som daghundar under ett år men jag upplevde inte att de luktade så illa. Jag är ganska känslig på smutsiga och illaluktande hundar men jag upplevde inte att de stank men som sagt men en viss lukt har de såklart. Men en cocker jämfört med en schäffer är ingenting enligt min erfarenhet.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

anaprincess
0

Hm nu har jag två olika svar :P Tror ni det kan göra skillnad då jag tycker om att ställa ut? Då badar man hunden oftare än vad som är normalt.

Nicolina
1

#3 Det som gör mest skillnad är förmodligen fodret, trist foder med dålig kvalité från ex. Doggy slår ut på hela hunden och så även pälsen. Ger du ex. färskfoder eller ett högkvalitativt torrfoder som Orijen så märker många mycket stor skillnad på pälsen bla.

Sen är det ju vanlig pälsskötsel, torka, skölja rent efter en smutsig höstpromenad, borsta och åter borsta… detso mer du sköter om en cocker i utställningspäls, desto bättre blir det ju pälsen och mindre lukt.

anaprincess
0

#4 Fast det tog jag lite för givet att folk skulle förstå. Jag ger mina hundar som jag har nu kvalités foder och eftersom dom är päls hundar så är jag noga med skötseln, tycker det är en självklarhet att man alltid håller sina hundar i toppskick.

Nicolina
0

#5 Fast det har ju jag absolut ingen aning om att du redan gör, och tyvärr så är det inte heller någon självklarhet att folk gör. Jag skrev bara ett svar på din fråga, utifrån den information du gav i första inlägget - jag känner ju inte dig :)

Kan ju bara gå till min egen familj, har tagit över en terrier från min farmor där pälsen kräven en del skötsel om den ska hållas fräsch, hunden har gått på billigt ica-foder i två år och blivit ryckt typ lika många gånger… det har tagit mig ett år att få ordning på hennes mun, päls, klor, kondition osv.

wesdi
0

Jag har en cocker spaniel av jakttyp, s.k. jaktcocker och en storpudel.
Båda lika aktiva, tränar och tävlar, är väldigt mycket ute i skog och mark. cockern älskar att simma och vattenapportera.
Cockern schampobadas inte speciellt ofta, pudeln något mer i och med att hans päls måste hållas efter lite (klippt i kort frisyr)

Min jaktcocker luktar inte illa, vare sig i päls, öron eller mun. Flört Inte storpudeln heller.

Jag tror, som någon annan, att maten har en stor betydelse. Jag råfodrar (barfar) mina hundar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress