Små nyp med framtänderna
Jag har alltid fått lära mig att när en hund gör små nyp på en med framtänderna som knappt känns så är det nägon form av "jag tycker om dig" språk. Min gör så på mig när vi gosar och likadant gör hon på sin bästa vän hon haft vid sin sida hela sitt liv samt på katten här hemma.
Men på andra håll och forum blir folk helt förfärade när man nämner detta och säger "nej, hunden lär sig bitas" eller "nej du måste plocka bort det beteendet direkt".
Vilket stämmer? Är det "kärleks" nyp eller något som ska förbjudas?
Det gör liksom inte ont och ibland kliar det rätt skönt. 
tror att det är för att få uppmärksamhet, jag menar det är ju inte så att det är agressivt ^^ hundar leker med munnen, äter och drricker med munnen, visar kärlek med munnen, visar rädsla och agressivitet med munnen, visar nervositet med munnen m.m. så dom gör allt med munnen, men det behöver itne betyda att det är någonting dåligt :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Menar du att hon gör det vid lek, eller att hon "naggar" och gnager lite när ni myser? Hundar gör ju så på sig själva eller andra att de naggar och gnager lite med framtänderna (de mejselformade) i päksen, för att klia och pälsvårda. Jag tolkar detta som mys, även om det kan kännas lite obekvämt på oss pälslösningar. 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Här har vi två pussfior men de är olika ena pussar o slikar andra ska verkligen pussa o tvätta än värre med husse då han har hårliga armar/ben ja dessa ska man ju tvätta ända in i skinnet.
Det är inte helt jätte skönt så det säger han ifrån. De visar sin kärlek på många sätt inte bara genom nagga o tvätta 
Hugo naggar alltid när han är glad, myser och leker. Förstår inte varför det skulle förbjudas.

#4 Troligen är det så att de som tror att alla hundars största mål, är att ta över världen, bara de lyckas klättra över husse/matte i rang, är övertygade om att naggas är ett sätt att ta över makten. Ungefär som att de tar över ledarskapet genom att sova i sängen, gå före dig ut genom dörren, dra i kopplet ute osv. 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Haha ja antagligen. Isåfall gör jag alla fel, min hund får sova i sängen, han går ofta före mig ut och in genom dörrar och han får bita mig när vi leker bland annat 

#6 Då gör jag precis alla fel som dig också ;) Min hund får göra allt som räknats upp, utom att dra i kopplet då. Knasig då att jag har en hund som följer mig som en skugga, helt av fri vilja och som jag uppmuntrar att hitta på mer "busigheter" för att skapa självförtroende hos henne.
Till TS, tror precis som de andra att det är lite småmysig gnagande och tillgivhet din hund gör. Inget att oroa sig för och är det inget beteende som stör dig så låt det vara =) Man får ju se till hunden övriga kroppspråk och helheten i situationen.
#2 mys uppenbarligen då jag skrev "när vi gosar". Hon kan pussas också så man blir plaskvåt. ;)
Åh känner så väl igen det där. Min grabb kommunicerar med tänderna. Oro, stress, lycka, kelighet, allt uttryckt med att tugga.
Jag har precis lyckats lära honom att sluta med det när jag säger till, men han får fortfarande göra det. Hade aldrig fallit mig in att förbjuda det helt, vet inte hur han skulle uttrycka/få utlopp då.
#7 Precis, samma här. Så förstår inte hur man orkar tänka på alla saker som "kan få upp hunden i rang". Pratade med en om detta för ett tag sedan och han blev riktigt arg för att jag lät min hund gå först genom dörren 

#7 Före ut genom dörren är ju löjligt, möjligen om man har en hund som tränger sig helt sonika ut och håller på att välta omkull en själv, då skulle jag väl börja ta tag i saken men då får nog hunden sitta ner inne i hallen tills jag är klar, hunnit flytta på mig och säger varsegod eller nått liknande. Trist typ du snackade med ;)
Spänner jag blicken i min hund så viker hon undan direkt och kryper fram, hon är så ranglåg som det bara går mot människor, så här gör jag allt för att hon ska bli tuffare! :)
Arach naggar som f*n, haha. Mest när jag kommer hem från skolan eller liknande, då hoppar han upp och lägger tassarna på mina axlar och så naggar han mig på armarna, på halsen, i håret och lite varstans. Även när vi mysbrottas, då naggar han också.
Jag tolkar det som mys och en tillitsgrej, jag tvivlar på att min fina gosgubbe skulle utveckla detta till att försöka hugga huvudet av mig en vacker dag när jag kommer hem från skolan 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Samma tanke fick jag. Inte en chans att det kan ha med rang att göra. Min är redan väldigt rang låg och lägger sig på rygg för precis alla (hundar) oavsett ålder, storlek eller kön. Hon har aldrig försökt ta några övertag och jag skulle bli förvånad om hon skulle. Lite bomull öronen då och då det är allt men det hör liksom till på en AH. ;)
Det är din hund, du avgör vad som är tillåtet eller ej i ditt hem, inte andra människor.
Jag låter min hund ligga i möblerna, tigga vid bordet, skälla när någon är på dörren för att det är sådant jag inte stör mig på eller tillåter.
Andra människor kan vara av en helt annan åsikt och mer eller mindre få krupp på vad jag låter min hund göra, men är dom hemma hos mig så får dom vacker acceptera min hundhållning och att jag vill inte bli påprackad deras åsikter vare sig om jag låter hunden tigga eller vad jag har för färg på mina kökshanddukar.
≧◔◡◔≦
Vår hund naggar med
Astá gnager också på oss, det är helt klart mys/tvätt hos henne iaf! Hon gör samma sak med katterna och hon tuggar gärna lite lätt på öronen (både katternas och våra…) så de blir dyvåta, men rena ;)
Hon har även börjat LE, speciellt på morgonen då hon är såååå lycklig över att se oss efter många timmars sömn ;)
#16 Haha, min "snusar" titt som tätt dvs biter sig i läppen så hon ser ut som en hamster, precis som denna hund gör.
#16 hihi ser ju "överlycklig" ut.. ^^
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Haha, fint! ;)
#18 ;) Jodå det är väl uppenbart för alla och en var? ;)