Hur gör ni?
Hejhej!
Hur hanterar ni situationen när ni möter hund+ägare där ägaren, så fort denne ser dig och din/a hund/ar, viker av för att inte behöva möta er, men går in där ni tänkt gå?
Jag hatar verkligen när det händer. Vad ska man göra liksom! Jag känner mig så oerhört taskig om jag svänger in och går förbi när ägaren så tydligt vill slippa det, samtidigt så har jag lika mycket rätt att gå där som dom har. Är vi bara ute och går så brukar jag väl för det mesta bara ändra rutten vi går, men är jag på väg nånstans har jag ingen lust att ta en omväg.
Hur gör ni? För visst händer det rätt ofta?
Om någon viker av när jag/vi närmar oss, så kan jag gå en liten bit längre bort, och sedan vända tillbaka, för att ge dem 'space'. Jag vet precis hur det är att se en hund på en promenad och genast svänga av på en sidoväg bara för att hunden inte ska hinna se den andra, och för att få respekt måste man ge respekt :)
Det finns en här i byn, som gärna viker av när vi möts …. och om jag ska in på samma väg, så väntar jag en stund, för jag antar att han har en anledning till att han inte vill att vi möts. Endera håller han på att träna sin hund på något som jag inte vet om, eller så är det av annan orsak … men eftersom jag märker att han gör så, så respekterar jag det :)
Jo att vänta ett tag är ju bra att göra. Men idag så mötte vi en tjej med en golden. Dom kom gående på vägen som vi skulle svänga in på, när hon såg oss så vände hon och gick åt andra hållet istället (samma håll som vi skulle). Jag försökte att respektera och hålla avstånd men dom gick så otroligt långsamt. Så i det läget valde jag att kvikt gå om dom istället. Men jag måste medge att jag blev väldigt osäker på hur jag skulle agera i den situationen
.
#3 Tycker att du gjorde rätt. Gick de otroligt långsamt så kanske de VILLE att du skulle passera :) Är man osäker, kan man fråga den andra hundägaren :)
#5 Du ska se att om du börjar fråga, så kommer allt att funka mycket bättre och smidigare :)