Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8827 ggr
amehristajatack
0

Dålig mage

Hur katastrofalt dålig i magen har ni varit med om att hund varit?
Min schäfertik har varit riktigt dålig sen i fredags. Trodde att det var schäfermgen som spökade men nu börjar jag bli orolig.
Det ser inte bra ut.
Skurar upp stora bruna vattensprut med blodklumpar och slemgegga i dagligen. Då jag är hemma hinner vi ut men under natten och tiden jag är borta på dagarna går det inte. Det är en hemsk syn att komma hem.
Troligen har hon ätit någonting som inte varit bra eftersom jag i fredags, då allt började, såg spår av konstiga saker i både spya och bajs här hemma. Hon hade dessutom kalasat på en påse med hundmat som hon inte bör äta eftersom hon troligtvis är allergisk mot nötkött. Hon såg inte allt frisk ut och låg på samma ställe hela tiden och orkade inte bry sig om någonting.
I lördags fick hon enbart ris men det tyckte hon inte var så lockande så jag petade ner några levergodisar och då åt hon iallafall lite. I söndags fick hon också lite ris men med lite blött torrfoder i. (trodde hon var på bättringsväg men icke) Nu har hon varit utan mat i två dagar och ingenting ändras. Idag verkar hon inte jättesjuk men hon är heller inte sig själv. Hon är slöare än vanligt men säger inte nej till ett kottekast.
Ska kontakta veterinär imorgon men jag undrar om någon här varit med om liknande och kanske kan säga vad som egentligen hänt, är hon trasig innuti? :(

Jag har fotat det så kallade bajset men lägger inte upp bilder om ingen vill se det.
Hoppas någon med stålmage vill ha en bild så kanske jag kan få svar på om det är galet allvarligt eller om det ibland kan se ut så här. Jag har aldrig sett liknande…

Tack på förhand!

russin
0

Fasta ett dygn och ge FortiFlora (finns på Apotek och det kan du ge några veckor) - börja sedan med rå nötfärs (alternativt kyckling om du inte vill ge nötfärs) med morotspuré. Det är mitt tips.

russin
0

Men hur menar du att bajjet ser ut ? Tror ingen är kvackelmagad härFlört

Det finns ju bukspottskörtelproblem osv som kan ge magras (hade en schäferbekant med det problemet)

amehristajatack
0

#1 Fastat har hon gjort nu i två dygn. Ska jag vänta ett dygn till eller ge henne morotspuré och kyckling ikväll?

amehristajatack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Hm, ja jag kan inte förklara bättre än vad jag försökte med. :/ Det är inte vanlig lösskit om jag säger så…

Här är en bild där man ser det bruna vattensprutet…

russin
0

Oj - det ser ut att vara en hel del små blodklumpar i det. Det ser inte bra ut. En sak med lite rött blod vid irriterad ändtarmsöppning, men det där vete tusan om du inte ska prata med vetten om. Ser inte bra ut.

Kan vara en rejäl bakterieinfektion som hunden behöver antibiotika för.

amehristajatack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är en bild där man ser slemmet och blodklumparna…

russin
1

Det där är så pass mycket blod/blodklumpar att du kontakta veterinäre helt klart. Ser inte ut som vanlig dålig mage. Självklart kan en hundha vattning avföring vid dålig mage, men det där såg lite väl blodigt ut.

russin
0

Slemmet visar ju att tarmen är klart irriterad och hade det bara varit det skulle jag kört på fasta - men både det och så pass mycket blodklumpar känns lite väl mycket.

amehristajatack
0

Ja precis. Det liknar inget magproblem som jag varit med om förut. Första bilden är från när jag kom hem klockan två igår eftermiddag. Andra bilden är från idag när jag kom hem samma tid.

Jag ska höra med vet imorgon. För detta verkar inte bli bättre tyvärr. :(
Usch, min stackars lilla flicka…
Hon är tio år och ska äta kortison och atarax resten av livet samt två till mediciner för klåda. Hon är inte mer är olycksfallsförsäkrad eftersom hon var för gammal för något annat.
Jag hoppas på att hon tar sig ur detta och att det inte kommer kosta skjortan att laga henne. :(

russin
0

Oj det är en åldring med - ja då är veterinär nog så viktigt.

Håller en hård tumme hon ska friskna på sig snabbt.

LinaK
0

Håller meed Lo-katt, det ser inte ut som vanliga avföringar som hundar får när dom är dåliga i magen. Nej till vetten med henne säger jag också.

Hoppas allt går bra för vovven, berätta hur det går för er Rynkar på näsan

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

amehristajatack
0

Inatt sov hon instängd i köket och när sambon gick upp vid fem imorse var där fyra "små högar" på golvet. när jag klev upp lite senare hade hon inte varit instängd sen då och det var ett stort sprut i vardagsrummet. Skillnaden är att allt är mörkare idag. Och hon är även lite tät i nosen. Hon liksom andas lite mer ansträngt. 
Vad tror ni om att avföringen är mörkare idag? Bättre, sämre? :(

[Forest]
3

12 kontakata vetrinär bums

amehristajatack
0

Vetten sa att vi skulle skicka in henne några dagar på dropp idag. Och att det skulle kosta några tusen. Det är pengar som varken jag eller min mamma har råd att lägga, på vad det känns som, ingenting. Och om det dessutom inte blir bra så kommer antagligen mer kostnader för röntgen, operation osv. Hur mycket kan man lägga på en så gammal schäfer?
Mammas förslag var att vi skulle avvakta ytterligare ett par dagar och blir hon inte bättre så får hon somna in. Det känns ganska hopplöst just nu…

[Forest]
8

14 det är just detta som man får räkna med när man skaffar sig djur, vad jag skulle lägga ut är det som behövs givetvis. Att låta en hund lida som vi tydligt ser på dina bilder att eran hund faktist gör är helt otroligt att ni änds funderar på avakta….

amehristajatack
0

Ursäkta men jag är inte dum i huvudet. Jag är ganska medveten om vad djur kostar och detta är inte första gången som denna dam råkar ut för något.
Grejen är att vi lagt ut mycket på henne redan. Vi har många gånger undrat vad som egentligen kommer att ta hennes först. Hon är dålig upp och ner av olika anledningar men jag har inte velat ta bort henne eftersom hon fortfarande har liv i ögonen. 
Om hon nu inte blir bättre av dropp då? Ska jag fortsätta kämpa, ta lån, se min flicka bli sämre och sämre för att i slutet ändå stå där utan henne. 
Eller om jag lyckas få henne frisk bara gå och vänta på nästa motgång som tar ännu mer på krafterna för att ge lika mycket en gång till. 

Allting är inte alltid så lätt som vissa verkar tro.

[Forest]
3

16 så bara för man lägger ut mer penar på en hund så har den redan brukat sin summa omkostnader? jag anser så här ska man inte ge henne en chans, är hunden så medtagen av sin ålder att den iaf inte får ett värdigt liv? Om inte så varför avakta? varför inte ta bort henne idag varför låta henne lida till nästa dag.

amehristajatack
0

Nej, jag menar inte att det finns en gräns för hur mycket pengar man ska lägga.
Men med tanke på att hon har dåliga höfter, har fyra mediciner, har varbölder, juvertumörer och är allergisk och nu detta så känns det som att hon snart inte orkar mer. 

Jag har klämt och känt på henne och hon verkar inte ha ont då jag gör det men jag förstår att detta är jobbigt för henne ändå. Men hur mycket lindrar dropp om hon nu har ont? Vad vetten sa så sätter det bara igång systemet bättre eftersom hon antagligen är uttorkad. De sa att hon skulle ligga på dropp ett par dagar och se om hon blev bättre. Det kallar jag också att avakta men då med uppsikt av vet.

sarae
8

Av så mycket "diarré" är hon garanterat galet uttorkad vilket gör att henne sinre organ tar stryk och börjar snart att stänga ner vilkt leder till att hon dör.  Faktum är att dropp (uppvätskning) är det vanligaste behandlingen mot just uttorkning i samband med diarréer…. många gånger så räcker det för att få dem på benen igen, ibland i kombination med antibiotika eller kortison. Så det är DEFINITIVT att rekommendera då det kan rädda hennes liv. Är blodet däremot mörkare så tyder det många gånger på inre blödningar (eller ja, i det här fallet organsvikt eftersom ni antagligen väntat lite för länge).

Jag tänkte inte delge mina personliga åsikter gällande att inte vilja kosta på sina djur mer veterinärvård. Men jag säger som såhär: Låt henne inte lida - vill ni inte kosta på henne mer pengar - ta då och avliva henne NU - genast! Om inte annat begår ni faktiskt just nu ett brott mot djurskyddslagen

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

wolf_angel
1

Håller med SaraE och föregående talare.. Vill ni inte/kan inte lägga mer pengar så att säga på henne, låt henne då somna in utan att lida… Ska man tala pengar och man inte har råd är det det vänligaste alternativet. Mörkare avföring är tecken på att inre organ börjar ta stryck eller blödande magsår eller liknande och dessutom att hon börjar andas ansträngt.. Låt henne inte lida mer utan ta henne till veterinären och ta i så fall bort henne.

amehristajatack
0

Ta det lugnt. Dra inga slutsatser om något tack…
Så länge hon inte visar att hon har gett upp och verkligen inte orkar mer så tänker då inte jag ta beslut om liv eller död.

russin
0

Ville inte veterinären ta prov på om någon infektion föreligger ?

amehristajatack
0

#22 Det var min mor som ringde och vad hon sa så nej, det var bara just dropp de föreslog att börja med.

vallhund
5

Naturligtvis tas det prover i samband med inläggningen, vet måste ju veta elektolytbalansen i kroppen för att kunna avgöra vad som skall finnas i droppet som hunden skall få.

CRP, sk snabbsänka tas oxå automatiskt, det provet kostar inte många kronor o svar fås från labb inom ½ - 1 timme.

Det du o din mamma sysslar med är djurplågeri. Ta hunden till vet,, har ni inte råd att betala för vården så får ni ta ert ansvar o låta henne somna in.

Skrikandes

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Indira
6

Asså, du säger ju att hunden har andningssvårigheter och hunden bajsar ju blod!? Är inte det GANSKA tydliga tecken på att hunden inte klarar av detta själv? Ska hunden behöva kolapssa för att få hjälp bara för att visa er att hon gett upp? En hund vill inte dö, den kommer visa glädje även om den lider. In till veterinären med henne och det igår helst! En hund, sepeciellt Schäfer som är en så skarp ras, visar inte smärta fören den har riktigt riktigt ont. Och när du skriver att hon bara ligger där och inte orkar flytta på sig, är inte det att ge upp? Hunden har ju även fått mörkare avföring vilket är tecken på inre blödning!? Stackars hund Gråter

Lycka till med henne nu, och snälla… Ta in henne till veterinären!

Elyria
0

Nu måste mamma lägga sig i lite. Kan ni vara snälla och inte strö mer salt i lillmattes sår. Jag har haft kontakt med två veterinärer och följer deras råd. Om nån har mer synpunkter om hur vi är som mattar kan ni skicka ett meddelande till mig så kan ni få mitt telefonnummer.

Indira
2

#26 Vi vill inte vara elaka, hon bad om hjälp och vi hjälper till. Hunden har dåliga symptom tyvärr, och vi vill er och hundens bästa bara.

Man får inte tänka på sig själv i detta läget… Hunden mår inte bra, och hon måste få vård och det snabbt!

vallhund
3

# 26

Det går så bra så att ålla sig i tråden, startar man något så får man oxå avsluta det, utan att behöva ta till telefon.

Lillmatte är enligt infon 19 år, altså vuxen nog att ta ansvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[randi]1
1

jag fattar inte riktigt, har ni varit i kontakt med vet telefonvis? Tycker det är konstigt i så fall att de inte vill ha in hunden och titta igenom den. Att de vill lägga in hunden med dropp är ju dels för vätskebrist, men samtidigt får den fasta. Det är ett svårt val om man skall avliva hunden eller ge den ett försök, det kan bara ägaren själv avgöra. Har hon börjat få kotioson? Det kan vara en biverkning på denna i så fall. Beställ tid hos veterinären, och när hon/han undersökt hunden, så ta diskusionen med veterinären om hur ni skall göra. Det är ju trots bara ni och veterinären som kan avgöra slutresultatet. Lycka till!

Rumblebee
3

Tycker att en hund med sådan avföring, och dessutom andningssvårigheter helt klart bör tas in till veterinären. Det måste ju ha blivit någon misstolkning om två stycken veterinärer är så slappa som dom verkar vara. För oavsett om man har råd eller inte så måste ju kraken få någon slags behandling, antingen vård eller att få somna in. Eller ska hundkraken verkligen få gå i en vecka, eller mer, innan ni tar ett beslut? Det är ju en sak att avvakta för lite hälta, men när en hund har sådan slags avföring som bilderna visar…. Och ju längre man avvaktar, destå dyrare kan ju behandligen bli. Och när det gäller en gammal hund som redan har hälsoproblem så är det ju ännu viktigare att man inte väntar för länge.

Har man det knapert med ekonomin så får man försöka få fram pengarna ändå, antingen så får man börja sälja av saker hemma eller låna av vänner, släkt eller kanske till och med banklån.

thildatessie
0

Hoppas det går bra för er, det är alltid jobbigt att förlora djur och ni försöker göra det bättre för hunden. Jag vet hur det är att ha en jobbig ekonomi..

maddeluttan
1

Tyvärr blir det oftast dyrare att vänta! Det gjorde vi då våran hade magproblem och han var jätteutorkad när vi kom in.

Jag fattade tyvärr inte allvaret då och mår jättedåligt över det nu!

Kommer aldrig att göra om misstaget att avakta för länge en gång till för det är jättelätt att dom torkar ut! Går enormt fort enligt djursjukhuset!

Räkningen för 2 eller om det blev 3 dygn ( med massa olika undersökningar och prover) slutade på 17.800 Kr.

Dropp är ett måste när dom torkat ut!!!

Lycka till / M

[Forest]
1

26 Menar du att vetrinären anser att ni ska avakta med så pass dålig hund som man tydligt ser o läst att den verkligen är? Och ni har inte tagit hunden till vetrinär idag heller?