Springa med hund
Ja nu när det blivit varmt och skönt ute vill jag ut och springa! Brukar ta en rund runt älven, vet inte riktigt hur långt det är, tar en timme när jag går med Eros. Men nu tänkte jag alltså springa med honom istället. Eller, jag brukar varva mellan att jogga och gå.
Eros har bra grundkondition. Är en j*kla fart när han springer och gå orkar han hur långt som helst. Men jag funderar lite på hur långt som är lagomt att springa med honom första gångerna? Och hur lång tid man bör gå i början, för att värma upp?
Tänkte även på det här med kopplet.. Verkar krångligt att springa och hålla i det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

om du tycker de e krångligt å hålla i kopplet så finns det hundförarbälte att köpa, dom ska tydligen vara bra.
Tänk bara på att inte springa med hunden mitt på dagen då det är varmt ute. Hunden har ju päls som värmer och dom svettas inte på samma sätt som oss och kan därför lättare få värmeslag. Spring istället på kvällstid eller tidigt på morron då solen inte värmer lika mycket.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja har sett att det finns, men visste inte vad de kallas. Tack! Ska kolla upp det, för de verkar ju vara en bra investering.
Absolut, är det varmt på dagen orkar inte matte springa heller :)

Tänkte bara att jag skulle påpeka det då jag redan sett väldigt många som är ute och cyklar med sina hundar mitt på dagen då det är som varmast
_**/Mvh Anne
Ajdå.. Ja den formen av aktiveter kan man ju spara till kvällen/morgonen om det är varmt ute.

#3 Jag är en av de som har cyklat med mina hundar mitt på dagen. Det krävs träning i värme för att man ska kunna klara UHP där man får göra provet om det inte är varmare än 22 grader. Men visst, de allra flesta tränar nog inte inför UHP

#5 om man tränar inför ett UHP så är det ju en helt annan sak men jag tror inte dessa tränat för det då de ofta har vart familjer som cyklat omkring
_**/Mvh Anne

jag cyklar med nicki på dagen ibland. det har aldrig varit något problem. hon har väldigt bra kondis och så. hon brukar vilja att vi kastar boll oxå en massa på sommaren.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag springer med ludde varje dag i en timme. Har fått riktiga benmuskler och är i toppform. Sätter kopplet runt min mage
så får han springa i min takt. Ibland när jag kommer på vissa
ställen tex skogen blir det lättare att han springer lös ^^,
Tycker det är super härligt :D

Finns många som cyklar med hunden mitt på dagen som inte har koll på vad de gör. Dessa anser jag plågar sina hundar. Många inser inte vad varmt det blir för hunden att spronga där bredvid cykeln och hur mycket vätska som behövs.
Resultatet blir värmeslag och uttorkning. Ingen vacker syn när en hund kollapsar, jag lovar.
Detta skriver jag inte med tanke på er som skrivit i tråden utan med tanke på de som faktiskt är här och bara läser eller de som är helt nya på hund och inte vet detta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Dom som gör på det sätt som Åsa beskriver borde ta på sig en likadan päls som sin hund har och springa lika långt och i samma hastighet som dom tvingar hunden att springa och sen kanske dom tänker efter före
_**/Mvh Anne
#9 håller med dig, jag har också sett hundar kollapsat av värmen av att spring mitt på dagen. Skulle aldrig utsätta min hund för det.
skulle aldrig få för mig att utsätta Lusse för nått sånt, eller stänga in honom i bilen när det är varmt ute…
Putt
Någon som har något att säga angående mina frågor? För jag har aldrig tänkt springa någonstans i någon värme =)

nån gång påväg till stallet på morggonen så händer det att jag springen en bit, sen på kvällen kan det vara skönt.. men Alldrig om det är runt 20-25 grader!
Men jag funderar lite på hur långt som är lagomt att springa med honom första gångerna? Och hur lång tid man bör gå i början, för att värma upp?
Någon? =)
Jag vet inte riktigt om man måste värma upp, men jag rastade alltid av min hund innan jag ut och cyklade med henne, så det kanske man kalla uppvärmning, men som sagt jag vet inte om man MÅSTE. Och hur långt…man brukar ju se när hunden börjar sacka ner, men är det en helt otränad hund kanske man ska ta det lite lugnt så dom inte får träningsvärk =)
Kom ihåg att stretcha - och det gäller även hunden. ;)
Eros, jag brukar alltid gå en liten runda med snodden innan jag cyklar med honom…dels för att han ska komma igång lite, och dels för att han är hane och behöver pinka lite överallt….då har man det gjort liksom ;-).
Tack för svaren!! =)
Ska se om jag hinner prova ikväll. Gör så att jag promenerar ner till älven (rundan som jag springer är runt älven) och sen börjar vi väl lite sakta och ökar efterhand. Ett litet prov helt enkelt =)
Det kommer nog gå superbra! ;)
Inte lust att hämta Idelma och ta med henne? 

Kan ta Velvet också så får hon springa sig less ?
_**/Mvh Anne
Dumpa av dom här ni! ;) Då blir Eros glad om det kommer en massa tjejer!

Haha synd bara att det är sååååå låååångt å gå för att lämna henne hos dej =P
_**/Mvh Anne
Lusse vill också springa =D
#23 Äsch.. :p
#24 Spring då! ;P
En bit, tyvärr. Får väl börja springa runt backen här själv istället. :)
#25 neee d får han göra själv.. jag går till ängen o han springer =D
#27 Vilken motionsrunda du får :D
#28 japp, jag får mycke motion =D
#29 Du lär väl träna magmusklerna iaf om du skrattar åt honom? :D
#30 haha ja d lär jag ju göra =D
jag har min hund lös när jag är ute. vf har du inte han lös?
#32 inte alla hundar man kan ha lös..
#33 Inte alla ställen man får heller.. ;) Vi har en massa elljusspår här (där jag har tänkt springa med Idelma, ja :D), där man egentligen inte får ha hunden lös. Men mitt på dagen och med 100% koll och lydnad brukar jag ha det ändå.