Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3675 ggr
LLLINN
0

Stack efter hare!!!

Hej! Jag har en underbar finsk lapphund valp på 5,5 månader som är i princip allt jag vill ha i en hund! Det bästa är nog att han är så lätt att ha lös överallt. Vi har stött på olika typer av vilt men han har ignorerat djuren eller iallafall vänt om direkt om han påbörjat jakt. Idag stack han 20 m efter en hare innan han lyssnade på mig. Jag vill ju självklart inte att detta ska hända igen, hur bör jag göra? Ska jag lära honom skvaller på hundar och hoppas att han automatiskt skvallrar på vilt? Någon sa att jag skulle ryta till ordentligt när han sticker, vad tycker ni?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

LitenPyssling
2

Få bort det kommer du inte göra, det är en av de naturliga instinkter som finns i alla hundar men du kan däremot träna mer lydnad som minskar risken. Något man som hundägare alltid ska ha i bakhuvudet är att en hund aldrig kommer bli 100% lydig, den kan vara fullt lydig fram till att någon instinkt slår in (detta fall jakt) och då är det inte "din hund" där längre fram tills att den kommer tillbaka på neutralt läge igen och det är väldigt olika från gång till gång och inget man vet på förhand även om du haft hunden i 10år.
Hunden är super duktig och ignorerar den där fågeln 99ggr men den 100e gången kanske den sätter efter, du vet aldrig när den sätter efter och det bästa du kan göra är att kontaktträna tror jag. Få hunden fokuserad på annat även om inte det ger garanti.
Den hundägare som säger att dennes hund aldrig gör sådant och alltid lyder, denne vet heller inte vad den har där och bör tänka igenom sitt ägande igen. Som jag sa, det kan gå super hur många gånger som helst men nästa gång kanske det inte går lika super - det vet du inte oavsett hur fostrad hunden är, därför att du vet fortfarande inte när instinkterna slår in.

Jag tror inte att skvallerträning på hundar kommer ha samma verkan på vilt då det är totalt olika saker, vilt är byte och hunden är jägare. 
Jag tror kontaktträning så hunden blir fokuserad på annat, det är i princip omöjligt att inte träffa på vilt men ändå något som är svårt att träna med just för att det är vad det är - vilt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

thilda-
0

Du får vara med uppmärksam och alltid ligga steget före på din egna hund..

Ser jag vilt före akillez då kallar jag in honom INNAN han sticker eller få syn på de

LLLINN
0

#1 Det var www.pshundar.se som sa att deras hundar automatiskt börjat skvallra på vilt efter att ha tränat på hundar och människor (kanske katter också?), och de har 7 hundar som aldrig sticker på vilt Förvånad.

Men jag får väl köra på som vanligt med kontaktövningar o.s.v, om jag inte bestämmer mig för att testa skvaller.. Tack för svaret iallafall!

8/5-13 & 1/6-13

Lathundarna
1

#3 De kanske känner att de litar på sina hundar till 100% i de lägena, ja. Men faktum kvarstår att vi aldrig kan träna bort en hunds instinkter, hur mycket vi än vill och tror att vi lyckas.

Även om en hund 'bara' sticker 20-50 meter efter viltet så är det tillräckligt för att orsaka ganska stor skada då viltet hamnar i stress, kanske även i chock. Harar och rådjur är väldigt känsliga och kan vid just stress dö, även om det inte sker knall fall där och då. Dessutom kan hunden dra efter sådant vilt som faktiskt försvarar sig (t ex grävling och vildvin) och kan då få enorma skador själv. Så ha din hund i lina, framför allt nu när koppeltvånget i skog och mark inträtt.

LitenPyssling
0

#3 Må så hända, men som jag sa så kan det gå super 99 gånger i rad men den 100e gången kan det gå åt skogen = finns inga garantier och som #4 säger (även jag i #1) så går det inte att ta bort instinkterna hur mycket man än vill. De kommer alltid att finnas där vare sig man vill det eller inte.
Jag skulle ta lite lättare på tips och råd ifrån en hundägare/uppfödare som kommer och påstår sig ha en 100% säker hund, denne vet uppenbarligen inte vad denne har där riktigt. 
Den dagen man står där med en hund helt utan instinkter, det är den dagen du står där med en robot. Glad

Men jag skulle satsa på kontaktträning och få hunden fokuserad på annat och ta bort fokusen på vilt, förutsatt att du upptäcker viltet innan vilket inte alltid är så enkelt i och med att hundar både har bättre hörsel och bättre luktsinne än oss.
Tänk på att vilt också inkluderar fåglar, ekorrar och så vidare och inte enbart harar, råddjur och sådant. Många tänker inte att fåglar faktiskt är vilt de också just för att vi ser de varje dag, på i princip varje promenad och så. =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Doglovers]
2

Att din valp stack efter hare behöver du inte oroa dej för. Haren kommer INTE till skada om hunden inte kommer ifatt och biter den. Din valp hade bara naturliga instinkter och så länge det är en valp behöver du inte oroa dej. Men du gör rätt i att vara observant och vill ta tag i problemet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med det då vi vill att våra hundar SKA jaga hare. Vi har stövare och dom jagar hareFlört

Du kan ju prova en metod jag använder då jag gör stövaren RR=Rådjursren, alltså den får absolut inte jaga rådjur. När jag ser ett rådjur väntar jag tills det gått undan. Då går jag fram med stövaren och när den nosar i rådjursspåret rusar jag därifrån och fyar sammtidigt som jag låtsas vara jätte rädd för rådjuret. Och när jag somledare blir rädd tror även stövaren att rådjur är otäckt. Fungerar väldigt bra. Använd mörk röst. Man ska inte göra hunden illa och vara dum, utan bara låtsas vara rädd och rusa därifrån.

"Koppeltvånget" är mellan 1/3-21/8 men man ska alltid hålla hunden från att jaga vilt om den inte är på egen mark och jagar.

Lycka till med din valpSkrattande

Harar och rådjur är tuffare än många tror. Skulle dom dö så lätt skulle skogen vara fulla av döda djur. Men visst, jaga rådjur när det är djup snö och -20 grader, det skulle tömma rådjurets hela energireserv.

Maja2
1

#4 Nu när koppeltvång i skog och mark inträtt?

Ts, jag skulle råda dig att jobba, som andra sagt, med kontaktövningar, lydnad och även förbudsövningar. Träna din hund i att när du säger tex NEJ så ska hunden direkt avbryta.  Men, ffa , träna din hund i att vilja ha kontakt med dig i alla lägen

[Forest]
2

Vill ännu en gång påpeka att det är inte koppeltvång Flört

I jaktlagen och jaktförordningen finns en del som berör hundar. Bland annat står det att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. här kan man läsa mer http://www.agria.se/hund/artikel/jaktlagen-och-koppeltvang

Lathundarna
0

Sorry peeps, här har vi koppeltvång i skog och mark pga bockjakten. Glömde att det är olika runt om Oskyldig

[Forest]
0

9 Hmm är du helt 100 på det? här har vi oxå bockjakt men inte har vi koppeltvång för det :)

Lathundarna
0
LLLINN
0

Tack för alla svar, det hjälper verkligen!

Idag var vi ute med långlina i skogen och så flög en skock fåglar upp mtit framför Molle. Han började sticka efter, men då sa jag bara "nej!" och han avbröt jakten helt och hållet! Massvis av beröm + belöning förstås Glad Räknar dock inte med att det ska gå så enkelt om en hare hoppar upp framför näsan på honom, men det är en början iallafall! Har övat rätt mycket på förbud idag i allmänhet och hittills har han lyssnat i alla lägen på ordet nej. Jag sa ju inte ens nej när han stack efter haren, utan jag ropade hans namn när han redan hade hunnit 10 meter. Kanske är enklare att låta bli än att helt vända om och göra något annat?

Men som sagt, tack för hjälpen alla! Nu blir det förbud och kontakt i långlina på schemat närmsta tiden Glad

8/5-13 & 1/6-13

vallhund
0

# 11 Enligt vilken paragraf i vilken lag?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.