rumsrenhet!
Har en valp på ca 15 veckor. Hon har varit duktig på det här med rumsrenhet, men nu på senaste har hon börjat dricka jättemycket och kissar mega pölar hela tiden inne, trots att vi är ute med henne konstant.. kan man ge henne vatten vissa tider istället för idag har hon redan hunnit dricka mer än halva skålen och detta är en liten jack russel valp. Kan vi ta bort vattnet och ha det nere när hon ska dricka?!
Tycker ni bör kolla upp varför hon dricker så mycket. För det låter inte riktigt normalt.
Vad får hon för mat?
/Elisa
Känns inte alls rätt att hon inte skulle få dricka när hon behöver det. Uppsök veterinär och kolla upp varför hennes drickande har ökat.
Jag hade nog kollat upp det så att det inte är uvi lr nått sånt. Ta kontakt med din vetrinär.
Det finns valpar som dricker en masa för att dom tycker om det och det är kul. men är ju alltid bättre att vara på den säkra sidan och ta och kolla så inget är fel.
Charlotta-B
Säger samma sak som i din förra tråd, kontakta veterinär.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Precis som alla andra i tråden har skrivit; kontakta veterinär!
Uvi är det inte har kollat upp detta och vet. visste inte varför det var så. Hon äter torrfoder av bra märke, ibland ger jag henne såna där biffsticks och det kan de bli törstiga av, men det är när hon inte äter dem som hon dricker så mycket. tänkte om ni hade några andra tips med tanke på att vet. inte kunde hjälpa?! De sa att hon antagligen bara är så törstig…
#6 När kollades hon för UVI?
Kollade veterinären upp diabetes?
Har vädret blivit varmare än förr? Aktiverar ni henne mer än innan?
Själva saken att hon kissar inne är inget konstigt om hon dricker mycket och hon bara är 15 veckor. Kan då mycket längre tid än då för att få en valp rumsren. Men det som oroar är ju om ni inte kan se en uppenbar anledning till varför hon plötsligt ändrat sina drickvanor.
Känns som att det behöver utredas vidare.
Hon kollades för uvi för någon vecka sen. Jo men bara det att hon var typ rumsren innan hon började dricka så mycket..
Och diabetes?
En valp kan ofta verka som den blivit rumsren, för att sedan börja göra inne igen. En så liten valp kan inte hålla sig egentligen.
Jo, hon kan hålla sig. De får blåsekontroll vid tre månaders ålder, självklart blir det så skvättar ändå. Men hålla sig vet jag att hon kan.
Diabetes nämnde vet. inte ens..
#12 Så, om ni inte vet varför hunden börjat dricka så mycket så är det ju bäst att gå till veterinär igen. Att få svar som att hon bara är törstig är inte acceptabelt tycker jag om det är ett beteende som förändrats utan uppenbar anledning. Då hade jag krävt att man kollade upp det ordentligt.
Olika mediciner kan ge mer törst, diabetes, infektioner osv osv.
Angående rumsrenheten så är det som sagt vanligt att det går upp och ner.
Men hon har ju haft samma problem i några veckor nu?
Jag skulle i alla fall vilja gå vidare med en sådan här sak. Att veterinären säger att hon "bara är törstig" hade inte jag nöjt mig med som svar. Varför är hon så törstig i så fall, hade jag velat veta.
#14, nej det har hon inte, det har gått lite från och till, därför tyckte vet. att det inte var något problem
#15 Okej, hon har haft samma problem från och till i några veckor.. Jag skulle i alla fall vilja gå vidare med en sådan sak och tyckte inte veterinären att det var några problem skulle jag ringa en annan veterinär. Det är det enda råden jag kan ge.
okej, tack tack!
Be att det tar en fullstatus på henne. Dvs. njurar, lever, vita blodkroppar. Kolla socker som någon skrev ovan. Låt henne fasta innan hon ska kolla sockret, för att se om det är högt trots detta.
Håller tummarna att hon är frisk!
/Elisa