Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 903 ggr
Whitesnow
0

Revirskall?

Hej!

Jag skulle verkligen behöva er hjälp här nu..

Kan ta allt från början.. Det är så att vår Akilles som nu är 1,5 år har börjat bli väldigt osäker och speciellt just allt som händer i vår trappuppgång. Vi bor i ett höghus på 9 våningar så det är ofta ljud i trappen och folk där. Han är osäker på alla människor och blir ofta stressad när vi ska in eller ut.

Det har blivit värre sen han blev skrämd av en väldigt agressiv schäfer som bor i huset.

Och han har nu dom senaste månaderna skälla så fort han hör nån prata i trappuppgången, ringer på dörren, om någon kommer och hälsar på osv osv..

Mest irriterande är ju just dessa skall som han bara för han hör nånting.

Och detta blir bara värre och värre tycker jag :/

Så vill gärna ha lite tips för att förbättra detta då jag inte vill ta på något antiskallhalsband som många konstig nog rekomenderar direkt :/

[madelaine]
1

Vår hund har också lätt att ta till skall när hon hör något utanför dörren. Så fort hon skäller till, eller visar att hon reagerar på något utanför, och rör sig mot dörren säger vi "sch" och ber henne gå därifrån.
Vi är nyinflyttade i lägenhet, så det är en massa ljud som hon inte är van vid, men det gav faktiskt resultat redan första dagen när vi bad henne "gå iväg". Vi har även en nyinförd regel om att besökare inte får hälsa på Lily vid dörren, har dock bara haft en besökare ännu så lite tidigt att säga om det hjälpt eller ej..

Lathundarna
2

Skvallerträna på ljud kanske?

Indira
0

Just nu måste du tänka på att han är i en väldigt känslig ålder! Hormonerna rusar och de kommer in i olika mognadsperioder. Så försök att bara vara lugn och träna honom till att förstå att det inte är någon fara, gör inget stort utav det… Det kommer troligen snart börja försvinna!

Min schäfer är 15 månader nu, och hon tror att ALLT ska äta upp henne. Människor som bär på påsar eller väskor, brevlådor, plankor och stenar på trädgårdar, hundar…. Hon reser ragg och kan morrar lite. När någonting låter ute så skäller hon och kan inte släppa det på ett bra tag. Även när vi möter människor på promenader så kan hon bli stel tills vi är ca 3-5 meter ifrån och hon ser att det är en människa.. Haha, helt normalt! :)

missemel
2

Kalla på hunden så att han har fokus på dig och belöna mycket så att han inte hinner att återgå till skällandet hade jag testat. Prova att kanske göra lite små kontaktövningar ute i trappuppgången lite då och då så att det inte bara blir "dålig stämning" där ute utan lite bra också :) :) Kanske inte världens största eller bästa tips men kan tänka mig att de kan hjälpa :)

[Forest]
0

Lite fråger nu :)

Vad gör ni när han skäller? säger något går o kollar?

Hur är du när han skäller lugn i kroppen eller känner du att du får press på dig att få han tyst snabbt?

Tänk efter o svara ärligt, vi har själva haft en larmcentral när Donna flytta hit då hon var van att bo i hus utan grannar som störde.