Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 13916 ggr
Swadika
0

När försvinner ormarna?

haha ja när försvinner egentligen ormarna. Jag är LIVRÄDD för ormar och klarar inte av att vara i skogen nu. Jag tycker annars väldigt mycket om skogen på våren och senare i höst. Och framförallt med Kasper, har inte kunnat vara ute i skogen med honom sedan i april när jag var ute och såg en orm,

Jag vet inte om det är rätt ställe att skriva, ni kanske inte alls vet, men när försvinner ormarna ^^ är det inte runt nu? Kasper och jag vill ut och plocka svamp :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[RMSLiners]
1

Huggormen går i ide runt Oktober.

joheck
0

Vart bor du?

Jag vet precis vad du menar! Jag bor vid Orm(!)berget i Luleå och där är det jättebra att gå. Det jobbiga är att på sommaren är det full av ormar = kan inte gå där med hundarna, och på vintern är det skidspår = kan inte gå där med hundarna…. Men nu känner jag mig säker nog att gå där, så får ta och njuta de veckor som jag kan gå där.

Vet inte riktigt hur det ligger till, men det har ju med temperaturen att göra. Är det kallt är dom väldigt sega, vet inte när dom går i ide däremot.

Lathundarna
0

Skulle tippa på att de flesta är väck när det är under 10 grader ute dagtid samt frostnätter.

Swadika
1

Jag bor i Norrköping :)

Hmm då är det ett tag kvar innan jag vågar mig ut xD

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

joheck
1

Bor du i ett ormtätt område eller? För annars är det ingen fara att vara ute i skogen, visst hunden kan bli biten men det är mycket som kan hända när man är ute. Du kan ju kanske gå ut de dagar det är lite kyligare för då är som sagt ormarna väldigt slöa.

Mischa
0

Frågan är hur mycket orm du har i skogen.

Här har jag en hel del men dom håller sig uteslutande till åkrarna/stenpartier där maten finns och där dom kan lägga sig i solen.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
1

Har satt minst 10 huggormar denna sommaren och minst 15 snokar/kopparormar. Kryllar av dom i år tycker jag! Och majoriteten har jag sett på grusvägarna som vi går. Att dom inte kan hålla sig inne i skogen ens >< Längtar tills dom försvinner!

Mvh Jenna

[Forest]
3

Själv är jag ormrädd och undviker vissa ställen där jag verkligen vet om att det finns orm, feta snokar som är tjocka som cycklslangar. Jag går i skogen  året runt trots detta men undviker mer öppna ställen o där det är mer stenar/flata stenar för det är just där jag träffar på flesta ormar. Har inte träffat på någon orm i år tack o lov för det för då skriker jag som en galen ko :S Jag ser inte direckt fram mot kallare vinter/höst för jag trivs bra så här års  men men visst ser jag fördelen med höst/vintern oxå :) Bor oxå i östergötland :)

Swadika
0

Det är ganska ormtätt, inte så mycket med huggormar men snokar (söliga) kopparormar/ödlor. och ja det är lika läskigt (för mig alltså xD)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

9 gillar mer söliga ormar än när de är snabba som tusan :S ursh sitter just nu o ryser SkrikandesFlört

Swadika
0

Usch nae ormar vill jag inte se ;) Tur ändå att Kasper inte är intresserad utav dem, vi hade några på vår tomt i stugan >_< inte kul, men tur att Kasper inte bryr sig om dem ändå :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

undulat_
1

Fy fasen för ormar. Går ibland i skogen men har aldrig sett någon tsck ochlov. Skulle få panik då. Låter jättekonstigt att ni stött på mycket ormar, där vill då jag inte bo. Står ni still då, eller? När ni ser en orm.

Jenna_Nord
1

Jag ser ormar medan jag går längst vägen. Antingen någon meter framför eller nästan precis så man trampar på dom.. De värsta var i början av sommaren då jag gick inne i ett snår. De var täckt med buskar men inte så värst stenigt. Så skriker min mamma till som gick framför och mitt på stigen ligger de en huggorm ihopkurad. Hundarna är en 20m framför, så dom har traskat rakt över. Men när mamma skriker så vänder Tyra sig och springer mot oss. Trots mina försök att få henne att gå låångt brevid ormen i en cirkel eller att få henne att stå still, så går hon rakt över och är millimetrar ifrån att trampa på den.
Jösses vad den väste. Fick ta en pinne och peta tills den tillslut kräla in i gräset..

Mvh Jenna

[Besan]
0

Ormar är jätteläskiga, en gång var jag ute i skogen och stötte på 3 på den promenaden.  En slingrade sig förbi fötterna på mig så det var knappt så att jag hann reagera…

En gång stötte jag inte ens på dem i skogen, utan en huggorm slingrade sig raka vägen över bilvägen utanför Willys. Den kom väl från "vallgropen" , usch alltså. Och när man går i skogen nu så känns det som om man är på spänn hela tiden :P Det jobbigaste med dem tycker jag att ibland är det så svårt att lägga märke till dem…

Portie
1

Konstigt nog så har jag inte sett en endaste orm i sommar. Och då har vi gått väldigt mycket i skogen. Antagligen så har vi bara haft tur eller så är det inte så ormrikt här. Fast snokar finns det gott om (har sett några som simmat i sjön, inte i skogen där vi har gått). Men någon huggorm har jag inte sett. Är inte ormrädd men är rädd för att Hugo ska bli biten.

För några år sedan så gick vi på en skogsväg när jag såg en konstig pinne som Hugo trampade på. Kollade närmare och då var det en huggorm som låg och solade! Den rörde sig inte så mycket så Hugo blev inte biten som tur var men vi gick snabbt därifrån!

Nicolina
0

Vi har en snok som bor under vår inglasade altan just nu, har sett den ett par gånger senaste veckan men då jag har varit utan mina glasögon så har det varit i suddig form de tidigare gångerna och på ganska långt håll (för mig alltså, det är väl 3m bara). Men idag var hela snoken ute på klipphällen precis vid hörnet så vi kunde titta ut genom glaset och en halvmeter ner låg snoken… och den är galet tokstor och fet! Enormt huvud! En meter minst, om inte större… och som sagt riktigt fet!

Dessutom så såg pappa en liten figur ute på klippan tidigare idag, så minst 2 ormar bor under altanen. Verkligen jättemysigt….

russin
0

Jag bor i ett område (Klockaretorpet Norrköping) där en del säger det finns mycket orm - men kanske är det för att jag inte är rädd som jag sällan ser dom ?!

I år har jag endast sett en överkörd snok och inte en endaste orm för övrigt.

Swadika
0

#17 okeej, hmm jag bor ju också i Norrköping, väldigt nära Vrinneviskogen, men där har jag sett några och framförallt hört folk som sett dem-

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Nicolina
0

Hmm… hela morgonen har de båda ormarna myst i solen i sin lilla hörna, den lilla ringlar runt hela tiden och är kvick som attan. Med glaset emellan så ligger Muffin och myser i solfäckarna i inglasningen med den lilla ormen ringlar runt överallt på utsidan. Försvinn!!