Dragsele till Liiiiten hund... ?
Ja, En av dom "negativa" grejjerna som vi fick på bedömningen idag var att hon är omusklad och därför funderar vi på att börja dra med henne!
Men frågan är, Finns de så små selar?! De är en Russkiy Toy…
Annars så finns det mycket annat att göra än att dra, som gör att hunden blir musklad. De flesta med små hundraser, drar inte med dem, men de är musklade ändå. Låt hunden gå och springa i skog och annan ojämn terräng, hoppa, krypa, klättra …
Jag måttbeställde en nomesele från Björkis. Den är jättefin och sitter perfekt:) Gå in på deras hemsida så finns det beskrivet hur du mäter:) Tror det landade på ca 300 med frakt:) Man får välja färg oxå!
Vi kommer göra en massa olika grejjer och drag är en utav dom sakerna, Vi är ute och promenerar minst en timme 2-4 dagar per vecka i snårskog där hon älskar att skutta omkring och leva loppan.
#3 Om ni ökar på skogspromenaderna till varje dag i veckan, så kommer ni inte att behöva bry er om drag :)
Håller med Maja2, men skulle ni ändå vilja prova att dra(hunden kanske tycker att det är jätteroligt!) så är Björkis selar jättefina:)
#2 De ska jag gör! :)
#4 Eftersom vi inte har möjlighet med dessa skogspromenader varje dag och vill arbeta mångsidigt med henne så har vi valt att dra och bär klöjver väska… Bara för att det är en liten ras så behöver även dessa varierad träning.
Jag skulle också vilja testa det här med drag med Pin. Inte för att han behöver musklas utan för att det är en kul grej! Så jag tassar här.
Kan ni ha Cizzi lös? Tycker Pin är väldigt bra musklad (om jag får säga det själv
) och tror att det mest beror på att han får springa lös varje dag.
Sen får vi ta och träna drag tillsammans när du är i Luleå! Givet att vi får tag på sele dåra.
#6 Märkligt att hunden då är omusklad
#7 Ja men absolut! Ja hon får springa lös lite varje dag och ute i skogen vissa dagar :)
#8 hon är inte omusklad, hon är inte Nog musklad
#9 aha . förlåt … jag läste ditt första inlägg, där står det omusklad :)
#10 ingen fara, uttröck mig lite klumpigt :)
#11 Ja de är jag inte alls rädd för! Men drag är ju kul så varför inte ;D
Anne kan! ;p
Hör med hundhuset ^^ alltid någon som är erfaren :)
haha! :D
Jens hundtillbehör (tror jag företaget heter) har iaf förut sytt dragselar till riktigt små hundar :)
En av dom enklaste saker att träna upp muskler på, är den som många tänker minst på - nämligen att skritta i högt gräs/blåbärsris. Då måste mämligen hunden dels lyfta alla benen högt och dels jobna med ryggen.
En sådan liten hund behöver lixom inte så högt ris för att vara tvungen att börja jobba med kroppen - sen är det upp till matte/husse att se till att hunden inte hoppar fram utan verkigen går.
Wp-sele är något du kan köpa och dom är specialbeställda. Känner själv en liten dvärgpincher som har en. Finns även chihuahuor med dragselar. Gå in och titta här! http://www.hardcoreharness.se/
Jag har själv köpt sele där ifrån och är väldigt nöjd! Hade det på min mindre blandras när vi tränade och smått tävlade i wp. Han blev väääldigt musklad!
Känner en som drar med sina chihuahuor och sina amstaffar :) men vet inte om de är måttbeställda.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#19 Åh! Jag har sögt efter Wp-sele! :) Tack så mycket ^^