Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5415 ggr
kalindas
0

Cystnjurar på hund...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett tråkigt besked om min lilla Lancashire Heeler för ett par dagar sedan. Hon hade i det närmaste slutat äta men var i övrigt pigg. Men då hon för närvarande mer liknar en minigris än hund så bestämde vi att kolla upp henne innan bantningen skulle sätta igång.

Det visade sig att den lilla damen har stora, troligtvis vätskefyllda cystor på njurarna. Speciellt på den vänstra. Så det är inte alls konstigt att hon matvägrat några dagar. Rynkar på näsan

Både njurvärdet och urinen var bra, vilket är ett positivt besked och nu är det bokat tid för att ev. plocka bort den mest skadade njuren.
Tyvärr är de andra njuren dålig också och vi vet inte hur fort dessa cystor har vuxit.

Har läst på lite och det står att man kan tömma cystorna på vätska, funderar nu lite på om inte det kan vara smartare än att plocka ut en av dem. Obestämd
Detta med tanke att funktionen verkar ju fortfarande vara där.

Min fråga är:

Har någon här haft en hund med stora cystor på njurarna? Om det varit så, vad gjorde ni med hunden? Hur lång tid tog det innan cystorna kom tillbaka?
Hur länge efter det upptäcktes levde hunden?

Tips på bra "njur"mat tas gärna emot. Är inte på att halvbarfa henne då det är lättare att hålla koll på vad hon får i sig. Är ju väldigt viktigt med kalcium, men man ska undvika fosfor.

/Elisa

TjockaBerta
1

Hur kollar man det? Vad visar njutvärdena?

>>>Malum domesticum<<<

kalindas
0

Njurvärderna är bra och inget protein läcker ut i urinen. Man såg vätskeblåsorna vid ultraljud.
Hade ju hoppats att det var en livmodersinflammation som gjorde att hon slutade äta.

/Elisa

russin
0

Lilla heelern då (så söt) - men tyvärr har jag inga råd att ge angående mat.

Jag ger ju färskfoder som är helt animaliskt, vilekt jag tror är det absolut bästa och mest lättsälta för en hund, men vet inte hur det är i detta läget.

Läste häromdagen om en hund med höga levervärden pga medicin som den aldrig skulle kunna sluta med, så ägarna trodde tiden skulle bli kort. Döm om deras förvåning när levervärderna efter ett halvår på Vom och Hundemat (samma som jag ger) hade sjunkigt och var nästintill normala.

Så iingen aning om ifall ren animalisk kort kan hjälpa, för tyvärr är inte veterinärerna heller så insatta i vad gäller färskfoder då dom oftast (inte alla) av foderföretag.

Hoppas ni får bra hjälp.

Ps: vart kommer din heeler från ?

kalindas
0

Är lite inne på att pröva antingen BARF eller göra tvärtemot veterinärerna och köra på Ziwi Peak eller Orijen. Känner fler hundar med dåliga levervärden som blivit bättre på det.

Bonnie har inga dåliga värden än så länge. Vi får se vad som händer på operationen på tisdag. Om de tar ena njuren eller om det går att tömma cystorna. Har vi riktig otur växer cystorna snabbt eller visar det sig vara cancer. Rynkar på näsan

Hon kommer från Bonnemins kennel. Försöker bli medlem i en klubb på nätet och fråga mer Heeler folk om det hört om detta.
För de hade aldrig hört om det och är precis som jag intresserad av att veta om det är vanligt på rasen.

/Elisa

[Forest]
0

har inga tips o ge tyvärr men håller verkligen tummarna för henne o Er att allt ordnar sig till det bästa.

russin
0

Ah - då vet jag vart den kommer ifrån.

Vad är det för klubb du försöker bli medlem i ?

Har du facebook ? Finns två kanonbra heelergrupper där, som är väldigt aktiva.

http://www.facebook.com/groups/heelersverige/

och

http://www.facebook.com/groups/178226158957832/

kalindas
0

Tack!

Har läst på mer nu och det är ingen kul läsning. PKD som det troligen är, är mest vanligt på perserkatter. Det enda man egentligen verkar kunna göra är att få henne må så bra som möjligt och undvika att hon har ont.
PKD leder ofta till njursvikt, så maten är viktig. Men maten verkar inte förhindra cystorna. Ska prata lite med veterinären imorgon och se om man kan tömma cystorna, istället för att ta bort en hel njure. Mindre smärtor känns det som.

/Elisa

russin
0

Själv har jag inget hört om detta, så jag tror inte det är en vanlig sak - men det finns mer folk som har vida mer erfarenhet än mig som fortfarande är ny på rasen. Men gå med i facebookgrupperna.

russin
0

Hur gammal är tiken ?

Usch känner med dig då jag vet hur jobbigt det är med sjuk hund. Mina heeler är än så länge friska och krya, men har haft mycket problem med tidigare ras.

vallhund
0

Här kanske du kan hitta något? http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/

Hög omsättning på mailinglistan, men gå med o ställ frågor.

http://www.monicasegal.com/kidney-and-liver.html

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

kalindas
0

Väntar på att bli godkänd i gruppen "Vi som gillar/äger Lancashire Heeler" 

Varken jag eller uppfödaren har hört om detta, så troligtvis inte vanligt. Men det är bra att vara uppmärksam, för fungerar det som PKD på perserkatter är det en ärftlig sjukdom och då är det viktig att ta reda på hur den nedärvs. Heelerna har ju ingen stor avelsbas.

Men enligt en sida jag läste så kan det även orsakas av utomstående påverkan.

http://www.homegdecor.com/pet/sv/2431.html

Bonnie är 6 år gammal…

/Elisa