Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2718 ggr
jonnson
0

Visselpipa

Har efter att ha varit sjuk i en vecka och knappt haft någon röst och ropat på lösa hundar, tagit mig i kragen och köpt en visselpipa som jag tänkte träna in att ha som inkallning åtminstone. Tanken är att dom fortfarande ska kunna komma på inkallning när man ropar, men h a visselpipan ibland också. Vill liksom inte riskera att ha hundar som inte går att ha lösa för att man glömt visselpipan hemma.

Men hur gör man för att lära in visslet som inkallning? Har än så länge gjort lite som med klicker, fast ändå inte. Har haft hundarna nära mig, inomhus, och blåst i pipan. Så fort någon av dom (har tränat med en av dom i taget, i ett "eget" rum) tittat på mig har dom fått godis. Tänkte att börjar jag lära dom att visslet betyder att dom ska söka kontakt, så kanske det är lättare att när man är ute lägga in inkallningskommandot "kom här" och sen jobba bort det. Men jag vet inte.. Någon som har några tips? Eller bra eller dåliga erfarenheter av visselpipa? Var som sagt bara en tanke, efter att ha gått runt i en vecka och låtit som att jag är i målbrottet när jag ropat på hundarna..

Swadika
2

För att lära in ett annat ord iallafall, använder man först det nya ordet och sedan det gamla, tex om man vill byta ut "Sitt" mot tex "tjolahej" så använder man först ordet "tjolahej" och sedan "sitt" alltså "tjolahej sitt" när man tränat in det ett tag så kommer hunden redan att börja sätta sig vid tjolahej eftersom hunden vet att strax efter kommer ordet sitt, och då kan man ta bort ordet sitt.

Du borde kunna göra likadant med visselpipan :) Först vissla och sedan säg komandot. När hunden börjar lyssna på visselpipan ta bort ordet :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jonnson
0

Okej. Tack för tipset. Då blir det till att träna, träna, träna :)

Är det något speciellt jag ska tänka på med visselpipan? Vet att när jag var på valpkurs med ena hunden, så var det en tant som hade visselpipa till sin hund. Hon tävlade tydligen i lydnad med sina andra hundar, och skulle göra med den här också. Hon pratade om att hon hade olika visslingar för olika saker som hundarna skulle göra (stanna, inkallning, platsläggande osv) är det något jag behöver tänka på med mina också? Har först och främst tänkt att ha visselpipan som inkallning, ibland. Tänkte främst i dom lägen man låter hundarna gå lite längre från en när dom är lösa (i skogen när man plockar svamp tex) när jag vet att det inte finns någon farlig trafik i närheten och sådär..

Maja2
0

Det enda jag kan tänka på såhär på rak arm, är att det kanske inte är bra att utestänga en av hundarna och träna i ett annat rum med den andra. Den som är utestängd hör ju visselpipan ändå, men kan inte lära sig hur den ska reagera, om den sitter i ett annat rum. Bättre då kanske att träna ute, om du känner att du vill träna dem var för sig.

jonnson
0

Grejen är den bara att eftersom jag har nakenhundar, så är utomhusträningar ibland helt omöjliga. Är vädret minsta lilla fel enligt dom, eller om det är blött på marken tex så koncentrerar dom sig mest på att göra sina behov och sen springa till porten i huset för då vill dom gå in. Men nu stänger jag inte ute någon av dom längre, var bara igår när jag lite snabbt skulle lära dom att visselpipan betyder något bra (att dom får godis). Nu ska vi flytta ut träningen med båda och börja träna på att visslet är inkallande. Tänkte jag ska göra så som #1 skrev, att först vissla och sen ropa kommandot. Funderar på om jag kanske ska vissla en gång till när dom väl kommer springandes, eller om det bara förvirrar dom? Man gör ju ofta så med valpar om man ska lära dom sitta, att man säger kommandot när dom gör rätt sak liksom (i det här fallet sitter). Kan man köra samma grej med visslet, eller blir dom förvirrade om jag visslar först, kallar in dom, och sen visslar igen? Självklart kommer dom få massa beröm och godis varje gång dom kommer fram till mig :)