Hundtjuvar i farten igen.
Bilen är en vit Renault Master (transportbil med skåp) av äldre årsmodell ca 8 gammal. Kan ha varit av från 04-05. Regnummer BH0883BO
Tyvärr hanns det inte med att se någon nationalbeteckningen på bilen riktigt.
Men fler har sett bilen så det kommer kanske fram lite senare i dag. Men det kan ha varit UA som står för Ukraina och alla männen var av utländskt ursprung. Det är polisanmält.
Den här händelsen har jag kopierat från fb. Det hände vid Fredriksberg. Som tur var hade hunden en pejl så ägaren kunde åka ikapp bilen som stannat ca 5 km från upptagsplatsen, Det var 5 män i bilen och alla stack till skogs utom en som hundägaren kunde tala med. Men personen kunde knappt engelska. Han fick som tur var tillbaka hunden.
Jag antar och hoppas att det är polisanmält, särskilt som man har reg.nr på bilen, samt pratat med en av de inblandade. Att varna är alltid bra, det är tragiskt att det behövs dock. ALLA hundägare borde vid det här laget vara såpass informerade att de ALDRIG lämnar sina hundar utan uppsikt.
Klart det är polisanmält.
Nu är jag så ilsk. Men snaran dras åt om dom. Fler har ju sett dom så jag hoppas innerligt att någon plockar dom snart. Är det inte hundtjuvar så är det vargar, hahaha. Herregud hur ser det ut här i landet egentligen.
#2 Om ALLA hundägare hade uppsikt över sina hundar, så skulle inte hundtjuvar kunna ta hundarna. Att det finns både orättvisa, ohälsa, okunniga, oärliga, idioter mm. Så ÄR det … det är väl inget nytt i landet?
HÅLL koll på ERA hundar !!!!!
Om ägaren åkte ikapp bilen så torde han sett vad det var för nationalitetsbetäckning på bilen.
Hände detta idag eller igår? Fom idag får man jaga hare, igår var det bara grävling o mink,, däggdjur då.
Att man blir av med hunden får man räkna med om man har den lös.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Allså jaga dom med hunden eftersom den hade en pejl på hunden, jag har träffat många jakthundar o ingen är lätt av dessa hundar ingen av dom kan man locka till sig nu har jag inte haft godis o sånt men de är inte så intreserade av att lockas in av okända tror jag iaf. Det är bra att man varnar jag har ingen jakthund o därmed har vi 100% koll på hundarna
.
Jag kopierade inte allt som stog i artikeln eftersom det fanns en del namn. Men det viktigaste kom ju med ändå. Killen tror det var Ukraina. Hunden hade pejl och ägaren handenheten. Så han såg ju hela färdvägen på kartan. Att ifrågasätta om hunden är lös eller ej har inget med den här händelsen att göra. Det handlar om en liga som stjäl hundar och det gäller även hundar som är ute på promenad eller sitter utanför en affär.
Kanske skall anmäla ägaren för olaga jakt oxå, om det inte var grävling eller mink han jagade med sin stövare.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Pejl har man väl inte under promenad o sånt iaf utan det andväds väl mer på jakthundar iaf de som man ser rutten på. jag kan inte mycket om just jakthundar o pelj men grannen jagar o visa mej deras fiffiga pejl som kosta 4000 där ser man allt som hunden pysslat med hastighet, rutt och den sträcker sig väldigt långt.
#7 Men så onödigt påpekande! Var står det att ägaren jagade med hunden? Bara ett påstående från din sida. Sedan tror jag att de flesta som jagat i kapp en bil där ens egen hund sitter och är stulen är något uppjagad. I en sådan situation tycker jag inte det är konstigt att glömma ngt som tex kolla landsbeteckningen. Vi är faktiskt bara människor och inga robotar.
Sedan tycker jag att det är obota korkat att säga att den som har sin hund lös får räkna med att den blir stulen! Vad är det för dumheter, det är olagligt att stjäla - i varje fall sedan senast jag studerade lagboken! (Vet att du vet det - men jag tycker du är onödigt provocerande faktiskt)
VALLHUND Jag blir verkligen imponerad av din stoora kunskap när det gäller jakt…! MEN du missade en rätt så viktig sak i det hela. Mellan 1/3-21/8 ska alla hundar hållas kopplade. Det visste du va? MEN från den 21/8 får man släppa en stövare för träning. Och den 1/9 börjar själva harjakten. Nu fick du lära dej något nytt. Du vet, man lär sej något nytt varje dag.
OCH jag betackar mej så spydiga påståenden från dej hädanefter.
#8 Har man en garmin(pejl) så har man karta över hela området för att se vart hunden är och man kan även utläsa hur långt och hur fort den går eller om den blir stilla. Det är ett väldigt bra hjälpmedel när man är ute på jakt med sin hund. Hela hundens sträcka syns på kartan med rött eller grönt streck. Och genom det kan man även utläsa om hunden går på hare eller älg eller rådjur om man är lite insatt i det hela. Man kan ju använda den på vilken hund som helst. Fråga din granne om du får se hur den fungerar. Det är rätt kul faktiskt.
Jag var ute i går och jagade hare och satt och både kollade på handenheten och lyssnade efter skall. Det enda som fattas på pejlen är en skallindikator, men det kommer nog det också. Då visar den även om hunden skallar. Ibland när det är upplega så hörs inte hunden så bra.
#9 Helt rätt. Onödiga påståenden faktiskt. Hundägaren var rätt skärrad, men fick med regnummret ändå. Han tror dom kom från Ukraina. Och han är väl den som kommit närmast dessa personer och faktiskt kan peka ut en person ändå om det skulle behövas.
#7 Bl.a. Rådjur (hornbärande) aka Råbock får börja jagas redan i mitten på augusti. Finns även skyddsjakt på vildsvin redan. Så om man inte vet vad han jagade så är det dumt att anklaga personen för olaga jakt. Om han nu ens jagade.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#11 Så rätt så rätt. Från den 16/8 är det bockjakt. Men det kan vara olika datum över landet
10 fast koppeltvång gäller inte: I jaktlagen och jaktförordningen finns en del som berör hundar. Bland annat står det att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.
#13 Japp det vet jag. Det har jag tagit upp många gånger då folk berättar vilken pli dom har på sina hundar och dagen efter träffar jag på dom då dom springer och letar efter hunden som stuckit efter ett rådjur. Men så brukar den aaaaldriiig göra.
Jag tog upp det med några poliser och dom skrattade och sa att "för att ha hunden så som kopplad, måste den vara kopplad" Annars ska den gå fot vid hundägaren fötter och än så länge har jag aldrig sett det. Bara först en hund och 50 meter bakom en ägare. Men det är bra att ni upplyser ändå
Men det här är lite OT. Tråden här gäller hundtjuvar.