Fråga om trappor och rullkoppel.
Varför får man inte ha rullkoppel till en hund?Jag vill köpa ett till min valp men har hört att man inte får ha det och att det har hänt olyckor när man har rullkoppel.Men ingen har sagt varför.Varför får man inte ha det?
Sen har jag hört att hunden kan få snea ben om man låter den gå i trappor.Min valp älskar att gå i trappor , ska jag förbjuda den det?
//Flöffo
Finns absolut ingen lag som säger att man inte får använda flexi, men man bör ha god lydnad på en hund som det används på samt använda det med förstånd. Annars kan olycka hända, ja.
Sneda ben av trappor? Mjah, förslitningar och felbelastningar och grejer, ja. Det kan förekomma. Det är betydligt mer skonsamt för en hund att gå upp för en trapp än nedför, men hur mycket en valp ska tillåtas ränna i trappor är en individsak.
Kort fråga - vart har du hört allt?
Jag tycker dock inte du ska låta din valp springa i trappor, "för att den älskar det". Roligare att ha en hel hund när den blir äldre, bär den så länge du orkar istället (eller tills den är äldre).
Okej.Det om trappor berättade min bästis mamma och det om rullkoppel sa dom på en film jag fick av uppfödaren.
//Flöffo
Självklart kan du ha rullkoppel på din hund om du vill det. Tänk bara på att ha en skön sele till hunden tillsammans med kopplet. Om du har halsband blir det väldigt hårda ryck på hundens nacke och hals när kopplet tar slut och hunden kommer att skada sig (hunden vet ju inte när kopplet kommer att ta slut så den kanske springer och leker). Olyckor kan hända t.ex. om armar eller ben trasslar in sig i kopplet, om man tar tag i linan eller får den mot huden när den dras i fort kan man få brännmärken. Man ska heller inte gå med ett rullkoppel tvärs över vägen där det kan komma cyklar, då kan både cyklist och hund skada sig. Och så tänka på att låsa kopplet kort om man går vid bilvägar eller förbi människor eller hundar. Man får helt enkelt tänka sig för när man använder det.
Jag önskade att rullkoppel blir olagliga och att alla rullkoppel eldas upp . Det gar hänt så många olyckor med dessa koppel . Vet inte hur många hundar som jag hållt på att köra över då dom tvär hoppat ut i vägen och ägaren står där hjälplös wfteraom hundenr 5 meter bort . Nä riktigt dum påhitt iaf enligt min åsikt .
får väll slutah gå med rullkoppel dåh med min ena sheltie. Men som har bara korta tygkoppel så vad ska jag göra :c
Okej.
//Flöffo
#5 men det är ju inte kopplets fel, det är ju ägarens fel.
Vi har flexikoppel, jag tycker om det för då kan min hund gå tex på gräset och jag på asfalten. Men det gäller ju att man kan ha koll på hunden också. När vi går vid en väg, eller liknande ska hunden gå fot. det funkar för oss. Men man måste ha koll på hunden också.
Sedan använder vi inte alltid flexikoppel utan när det passar.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Flexikoppel är en genialisk lösning till vissa hundar, jag använder det till en av mina när vi är ute på elljusspåret tex, där jag inte vill släppa honom lös pga hans jaktinstinkt, men i flexit kan han flaxa iväg in i skogen en bit och behöver inte hålla sig på spåret. Däremot skulle jag aldrig drömma om att använda det inne i stan tex, så att säga att det skulle förbjudas är lite märkligt tycker jag.
Okej.
//Flöffo
Om du skall ha flexi så köp ett med band i stället för ett med snöre, håller bättre o mindre skaderisk. Köp bara originalet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 Hur ser den ut då?Och hur vet man om det är original?
//Flöffo
På min står det Flexi innuti en oval, samt made in Germany. Fråga i djuraffären o låt dig inte övertalas att köpa en billig koppia.
Ja självklart funkar det ju toppen i skogen och självklart sitter det i ägaren men många har inte den kollen för några månader sedan sprang inte bara 1 utan 4 st hundar ut på vägen på mindre en en vecka det var bara ogjort att jag skulle ha kört över dessa och kan tilllägga att ena hunden gick längst ut i rullkoplet på en 90 väg =-O därför tycker jag att dessa borde förbjudas . Sett flera sådana koppel gått sönder också när hundarna gjort utfall mot en annan hund. Nä om alla var duktiga och alltid höll stenkoll hade det funkat men nu gör inte de
#14 Men … tycker du verkligen att det är kopplets fel??? Det är ju som att tycka att det är ok att förbjuda olika hundraser för att de är aggressiva.
Då kan vi ju förbjuda alla bilar oxå eftersom det finns de som kör som krattor.
#14 Sker med kortkoppel också på gångbanor som ligger intill en väg så i princip borde de kopplen förbjudas också då men vi kan ju inte ha alla hundar springade lösa. Oavsett kopplets längd är det alltid ägaren som ska se till att hunden inte drar ut på en bilväg.
Jag har ett 8m flexi på min hund men aldrig när jag går i stan eller vid en traffikerad väg, har mindre kontroll över hunden om jag skulle ha flexi på henne då.
Tar jag mig hemmifrån till en specifik skog använder jag mig av transport systemet. På vägen dit bär hon retriever koppel, i skogen setts hon på flexi och vice versa på vägen hem. Lös kan hon inte gå så därav är flexi ett utemordentligt redskap.
Varför får man inte ha sin åsikt ? och vars kommer det här med hundraser inte konstigt att trådarna spårar ut nu pratar vi om rullkoppel . Du hade säkert tyckt som jag om du hade fått en hund förstörd av rullkoppel . Jag skrev att det sitter i ägarna men du verkar inte läs mina inlägg ? Dock om detta koppel inte fanns så hade troligen inte minhund blivit förstörd , för då om hundägaren hade haft en vanligt koppel hade det förmodligen inte gått sönder pga av snärten o Som blir då hunden kan tokrusa 5 meter
#18 Åsikt får du väll ha men liksom du anser det borde förbjudas anser många andra att det inte borde det vilket i sin tur också är en åsikt. Kallas diskussion i lekmanaterm och är basen i ett forum.
#18 Ingen har väl sagt att du inte får ha en åsikt?!
#17 ja om alla var som dig så hade jag inte haft någon anledning att hata rullkoppel :-) dwt där med kort koppel på vägen är betydligt säkrare än rullkoppel mycket mindre risk och mn har hunden närmare vilket gör att man kan stoppa hunden vilket är omöjligt om hunden är 8 meter bort . #20 jag anser att jag inte får ha min åsikt om jag måste tycka att man ska förbjuda hundraser . Vilket inte ens tråden handlade om . Tycker att det vr en riktig onödig komentar.
#20 nu har du nog missförstått
Självklart kan man ha rullkoppel (flexikoppel) om man nu vill det. Dock så ska man (enligt mig) veta hur man ska använda det. Att korta in kopplet vid stora vägar (speciellt när man går över) är viktigt, låter du hunden gå i långt koppel före så är risken stor att en olycka händer då bilföraren inte ser att det är ett snöre mellan dig och hunden. Har sätt många människor göra såhär och det är läskigt. Rullkoppel är bra att ha om man inte kan ha hunden lös men jag skulle bara använda det på gångbanor och på skogsvägar. Finns ingen vits med att ha ett rullkoppel mitt i stan tycker inte jag, kan man likaväl ha ett vanligt koppel.
Och nej jag tycker inte att du behöver förbjuda hunden till att gå i trappor, se bara till att den går lugnt upp och ner. Har aldrig hört talas om att en hund skulle få snea ben av att gå i trappor. Isåfall hade min hund haft väldigt snea ben vid det här laget….
Tänk också på var hunden är placerad när man går runt gatuhörn. Hunden ska gå bredvid ägaren i stan.
Jag såg senast häromveckan en händelse där en icke konsekvenstänkande hundägare lät sin dvärgschnauzer gå tre meter framför henne i flexi mitt i stan. När hunden passerar ett gatuhörn blir den nästan påcyklad av en cyklist. Hunden visste ju inte att den behövde vara uppmärksam på att trottoaren tog slut och cykelvägen tog vid. Cyklisten hade helt plötsligt en hund som hoppade rätt ut i gatan, runt ett hörn. Ägaren såg absolut ingenting förrän det var för sent eftersom hon gick i sin egen värld flera meter bakom sin hund.
Ingenting hände den gången men det kan gå så jäkla illa. Nästa gång går det en hundaggressiv hund runt hörnet.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Att alla hundar skulle hoppa ut på vägen p.g.a. flexikoppel låter lite orimligt..=)
Jag använder lite allt möjligt till min pojk.
Flexi om jag använder sele på lite kortare promenader (sele till flexi är ett måste enligt mig, för att inte skada hals). Använder heller inte mer än 4m på rullen.
Kortare band till halsband för korta promenader.
Långlina till längre skogspromenader komb. halsband eller sele. Beror på om han får vara lös eller inte.
Flexi är super tycker jag, enkel att hala in, han kan gå lite som han vill. Aldrig hänt att han vill flyga ut mot vägen i sina 8 långa år, han har tidigt lärt sig vart han ska gå och inte ska gå. Ska han över vägen så stannar vi och kollar efter bilar =) Lite i inlärningsprocessen vilket koppel man än väljer att använda.
~mikkan
Penny&Skoja, kommentarerna mot dig har varit fullt relevanta och det var ingen "onödig kommentar". DU sa att rullkoppel borde förbjudas och någon drog en liknelse. Liknelsen är alltså relevant i diskussionen eftersom den återkopplar till det någon annan (du) sa i diskussionen. Det har inget att göra med att du inte får ha en åsikt, utan helt enkelt om att alla inte håller med om den.
Jag håller med Swadika i #8. Och om något tyckte jag att det var "en onödig kommentar" att alla flexikoppel borde brännas upp. ;)
Det är bättre lära en valp att gå i vanligt koppel först innan man börjar med rull/flexikoppel. Det finns inget värre än än en hund som fladdrar omkring överallt i flexi helt utan kontroll och en ägare som får dra in hunden då den är i vägen för andra.
Flexi har man enligt mig på vuxna hundar som tar det lugnt.
Vi bor mitt ute i naturen.Med resirvat,skogar och parker.Men han är väldigt nyfiken på allt så jag vill inte ha honom lös.Därför jag vill ha flexi.Jag skulle ALDRIG ha det där han skulle kunna skada sig.
//Flöffo
Aha - men varför inte sele och en lina istället. Bara som förslag, då det inte riskerar bli samma hårda ryck om valpen får fnattbus (då kan man alltid släppa linan)