Försvarets hudsalva?
Min hund har lite torra/fnasiga läppar längst in mot mungipan, fick förslaget att smörja med försvarets hudsalva. Eftersom det lätt slickas på så måste det ju vara nåt som är ok även om han får i sig lite (det är ju inga mängder, direkt). Är jordnötoljan i försvarets något som är skadligt för hundar eller är den ok?
En av försvarets hudsalvor ("extra mjukgörande") innehåller inte jordnötolja som de andra, utan mandelolja och sheasmör, är något av det giftigt eller vanligt för hundar att vara allergisk mot?
Om ni har något helt annat förslag för just läpparna (på hundar) så tipsa gärna.
Kör på Tassalva som finns på apotek, det har jag till mina läppar och det funkar som Försvarets men ska helt säkert funka för hundar :)
Tack för tipset, kollade upp den och såg att även den innehåller bl a jordnötolja precis som Försvarets. Då verkar det inte vara någon ingrediens jag behöver akta mig för. :)
Har för mig att tasssalva och försvarets är samma sak. Är dock osäker på hur det är om hunden får i sig det.
Nja, samma är det väl inte… Men båda ska vara helt ofarligt för hunden (och oss) att slicka i sig, de innehåller inga giftiga ämnen som så. (Försvarets går ju att käka om man har lust, haha.)
Jag tänkte mer om just jordnötter var ok, vet att många hundägare tipsar om Försvarets hudsalva till "allt", men jag råkade se nån som hävdade att jordnötoljan var skadlig. Har dock inte hört det någon annanstans efter det. :)
Med tanke på att man kan/vid behov ska steka mat med Försvarets hudsalva har jag svårt att se att den ska vara farlig för nån på 4 ben 
#4 Det sa dom till mig på apoteket när jag frågade efter försvarets salva. Dom hade slutat sälja det men sade att tassalvan var samma sak.