Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 10968 ggr
[Driva]
11

Nej det är ingen Chihuahua!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar bli galen!

Vart vi än går får jag höra:

"Åh vilken söt Chihuahua!"
"Kolla chihuahuan"
"Det är en Chihuahua va??"

Jag ska skaffa en t-shirt där det står " Ingen %&¤# Chihuahua" snart!

Alla små hundar är inte chihuahuor! Jag kan se en liten likhet, men fortfarande, det är oerhört tröttsamt att hela tiden, "nej det är en podengo!" typ 5 gånger om dagen…

[EllenAlicia]
0

haha tycker inte det enns ser ut som en ''chichi''

Lynxkissen
0

Jag tycker inte ens dcet är likt en Chihuahua ju, det anda är väl öronen kanske. Kan först att bet blir lite irriterande tjatigt att höra :P

[Penny&Skoja]
0

Haha jag ser dock ingen Chihuahua i hen :P Men det är samma här får jämt höra titta en collie eller titta en dvärgcollie , Har ju  sheltie  :P

joheck
0

Jag har inte heller någon vavva!Skrikandes

Fast jag hör det inte riktigt lika ofta.

[Zipzee]
10

Ni kan vara glada att folk ändå ser att det är en hund! Jag brukar få höra, framför allt från barn, "titta vilken söt katt", "titta en häst", "titta en råtta" Skrattande

[Driva]
2

Som sagt en liiiiten likhet kan jag se, de har ungefär samma proportionner, eller ja ialla fall nu när speja är 4,5 månad. Men hon är nu lika stor som en fullvuxen stor vavva, och även de som jag säger att det är en valp till tror att det är en vavva! Sen har hon ltie samma runda panna som en vavva, men hon ju helt annat ansikte! Lång nos, helt olika placerade ögon bla!
Det sjuka är att folk verkar bli genuint förvånade när jag säger att det inte är en chihuahua… Jag kan förstå folk som inte är insatta i hundar, men då säger man väl inte heller "det var en fin chihuahua" osv?

#5 ASG!

Jag växte upp med en Greyhound och mamma berättade om en liten pojke som hon hade ungefär följande konversation med:

pojken :"mamma kolla en häst!"
min mamma: "Det är ingen häst, bara en stor hund"
pojken: "vart bor han?"
min mamma: " han bor hemma hos oss"
pojken, storögt: "Va bor ni i ett stall?"

Han kunde inte förstå att den stora saken inte var en häst :D

monstermash
0

#5 - En häst… Det var det värsta jag hört! Tungan ute

Satum
0

Vi har två Chinese cresteds (nakna) och tom vi får höra att "titta chihuahuaorna" haha, fyfan förstår din frustration! Men lite lik var den allt, mest kanske öronen folk tittar på. Vad är det för ras?

monstermash
0

#8 - Podengo, det står i #0

Satum
0

#9 aha, missade det helt

Anibaz
0

Och du blir irriterad över detta därför att?

[Driva]
1

#11 jag vet inte varför, men jag tycker det är störande att alla förutsätter att det är en Chihuahua. Ok att de frågar vad det är för ras, men när folk kommer fram och säger "det är en fin chihuahua" och man ¨5 gånger om dagen måste säga "nej det är en podengo", det blir faktiskt gansak irriterande i längden. sen att det man får höra hur många gånger som helst när man är ute på stan "kolla chihuahuan!"….

som om det nte skulle vara nog med att man måste stå ut med att människor måste komma fram och prata med en bara för att man har en liten hund (dessutom valp).

joheck
1

Jag får dessutom ständigt höra "Är det mamma och valp?". Något som tar emot i dubbel bemärkelse. För det första är Pin lika ung som Sansa och för det andra är han en kille!Skrikandes

Men jag måste säga att det är rätt kull när hundkunniga människor är helt övertygade att Sansa är en valp, hihi.

[Driva]
1

#13 vi hade en whippet och en Greyhound, hanar! och hur många gånger fick man inte höra "är den hennes valp?!" eller "å kolla mamma och valpen"

Okej någon gång, men när man får höra något dag ut och dag in, som är fel, så är det rätt irriterande :D

kodex
0

Lika trött som du är på att höra det är jag trött på att höra "Är det en cavalier?" :P Jag har en kooikerhondje.

undulat_
0

Heh folk antar ofta att min cavalier är en valp.

[Driva]
0

#15 whaaat?! Hur kan de tro att det är en cavaliere? måste vara att de har liknande teckning, annars tycker (iaf) jag inte att de är värst lika!

Folk har ju verkligen inte koll!

kodex
0

#17 Ja, jag får föreslaget diverse blandningar också men cavalieren är den mest frågade. Liiiite kan jag hålla med om att de påminner om varandra då de har samma teckning/färg. Sen råkar nog min lilla ut för detta mer än de normalstora kooikrarna :P Annars tycker jag inte de är så lika. Helt olika kroppsformer, rörelsemönster, öron, nosparti och ögon!

[Highonbluetomorrows]
0

Det här är ju helt uppenbart också en Chihuahua! Ibland en dvärgpinscher.

Dock förstår jag att PK (Praszky Krysarik) är svårt att både veta existensen av samt uttala :P

Nicolew
0

TS: Ser ingen likhet alls! Däremot otroligt söt liten rackare du har där!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Mysisa
1

hehe.

Min prazsky krysarik är jämt en dvärgpincher. Att han är blue merle och det inte finns några dvärgpincher blue merle hindrar inte ens en och annan kennel att fråga.

När vi hade en dvärgpincher också och var ute och gick med båda fullvuxna hanarna så hörde man "AAWWW titta mor och dotter"

Nu kommer folk fram och frågar om min mexikanska nakehund är mamma till prazskyn, hon är ett år och han är tre

minavitas.wix.com/kennel

nadilda
0

Förstår att det är jobbigt! Men väldigt, väldigt söt är hanKyss

Föstår inte hur vissa människor tänker, Dolly har varit en Pudel, många olika sortes bichoner, en golden retriver mm.

Hon är en lagotto-valp för dom som inte vet.

En lite kul sak var ett par männsikor som inte kan ha andvänt huvudet, dom frågade hur gammal Dolly var och jag svarade 16 veckor. Dom ååade lite över hur söt hon var och precis innan dom gick sa dom "det är väll en dvärg-pudel".

Hon vägde när hon var 16 veckor ungefär 6 kilo så hon var redan större än en dvärgpudel och dom visste att hon bara var 16 veckor, dessutom hade dom hund själv. :-)

NathalieT
1

Jag förstår dig. Du anar inte hur många gånger folk har frågat om Pelle är en pudel Foten i munnen

Jag fattar inte hur folk kan tro att han är en Pudel, enda likheten är pälsen :s

nadilda
0

#23 Eller hur! Om det inte hade varit för pälsen hade dom inte varit det misnta lika! Men, men man får leva med det.

mopsen12
0

Jag har en mops och får höra att hon är lik en boxer och en bulldog… Bulldog kan jag förstå om man inte är så hundvan, men hon typ lika stor som en nyfödd boxer ju! Skrattande haha

pyat88
0

folk är korkade. men whatever :) folk tror att min är en fransk bulldog.

impo123
0

När gick ut med familjens lhasa apso där vi bodde förut fick jag höra " ååååh titta en Pudel!"

och jag tänkte liksom "what?" Jag ser ingen likhet mellan en Pudel och en lhasa apso men alla är ju olika….

Haha rätt kul ändå när man tänker efter:)

// jennifer

zoolatri
0

Känner igen det där! Jag har en släthårig foxterrier och en dansk-svensk gårdshund. Nästan alla tror att de är Jack Russell-blandisar! Och såklaaaart mamma och valp;) Någon har till och med uttryckt att det där var änna väldigt otypiska Jack russels! Ja…det är dom ju;) Har oxå fått höra att min dsg är vavva-blandis och att foxen är en borzoivalp!

DinJejja
0

Min dp får ofta frågan om han är en tysk jaktterrier.. :P

[Forest]
0

Jag kan väl se lite likheten iaf nu inte att jag hade tagit din hund TS som en vavva, din ras är mycket ovanlig än så du lär får höra detta bra länge att de slänger ut sina rasgissningar helvilt.

28 den känner man igen mamma o valp syndromet den kör vi med här dagligen phu. Och itne någ med det grannens hund är svart tibbetansk terrier, våran fd hund blandras softis-gleen antagligen någon mer ras oxå och på detta hade jag Enja RÖD dvpudel. ÅH är du ute o går med hela familjen vilken söt liten valp hon fick Obestämd Vad heter pappan? o tittar på Chalie (tibben)  Himmel ja visst kan väl en svart o en grå få en röd valp.

Chanel vart ofta tagen för Pumi hmm ja ha undrar hur de kan tro att hon var en Pumi Tyst Olikheterna är stora, en kvinna o man kommer o halvspringer ursäkta oss, vi är bara så nyfikna på din hund. Det är så vi har sätt dig flera gånger ute o går med henne. Visst är det en pumi o vilken kennel har du köpt henne ifrån hon är väl en valp. Hmm ja du hon är köpt i skåne och är blandrastik på 3 år. hahah deras miner var sköna. De leta allså efter närmare håll på en ufd av denna ras. Eller Pudel den fick man oxå hära ofta mellanpudel o titta hon har kvar den gammla typen av svans! kuperat där ni, nu var det så att hon var född med stumpsvans och hon hade verkligen ingen "pudelsvans" kort o höll den mestadels normalt neråt. Pudel med pukerad svans (uppväxt med en) hade sin svans uppåt eftersom pudlar har sina svanar uppåt. Lik en Pudel ne det tycker jag verkligen inte haha :) Nu var Chanel värdens finaste lilla hund man kan önska sig, snäll o så himmla go hund. Så härlig att arbeta med o så lycklig o kärvänlig. Kan visa bild på henne som imorgon då min man håller på uppdaterar o tar ner pogram så går det så saaaaakta. (annars har jag bilder på min sida i album.)

mejamylove
0

det var en kille som trodde att en Pudel var en cocker, När jag var i stan en dag :P

[Jawa´s]
3

Men det är väl bara kul att folk kommer fram och är intresserade?? Jag tröttnar aldrig på att folk kommer fram och beundrar min "schäfer" (som är blandras) eller att alla tror att han är både tik och valp när han är hane och 2år gammal.

Det är väl kul att folk iaf försöker?^^

Jag ser inte skillnad på småhundar, väldigt liten iaf. Dansk/svensk, jack russel och parson russel är samma hund i mina ögon, detsamma gäller t.ex. Chihuahua och russkiy toy. Vinthundar tycker jag också kan va kluriga, trodde en farao va en podenco häromdan. Älghundar och polarhundar är inte heller så lätta. Tycker inte det är en självklarhet att se skillnad på och kunna alla raser.

[Driva]
1

Alltså jag vet att jag har en ovanlig ras, och jag har inget emot att folk frågar vad det är för ras. även om det är gansak tröttsamt i längden att varenda gång man säger "det ären podengo" så känner folk att de måste ursäkta sig med "jag är inte så bra på raser" eller "ja det kommer ju så mycket nya raser nu förtiden"….

jag kan inte heller alla raser, men jag stör mig på att folk kommer fram och antar att det är en Chihuahua och säger det jättesjälvsäkert och sedan blir förnärmade när jag säger att det inte är det.

Bara för att man har en liten hund betyder inte det automatiskt att det är en Chihuahua. som sagt värsta är när jag redan sagt att det är en valp och de slänger ur sig efter det att det är en vavva. Hon är liksom lika stor som en stor fullvuxen vavva nu vid 4,5 mån….

[Forest]
0

33 nu är det inget fel på vavvor, men jag kan tänka mig att det blir lite väl tjatigt med samma frågor osv.

Jespersen
2

Min Jack Russell har också blivit kallad Chihuahua.

Jag gick förbi två små flickor och den ena fick syn på Tia och utbrast "Åååh, en chihuahuaa!" och den andra flickan i samma exalterade tonläge "Åh, en chihuahuaaaa!". Jag blev så full i skratt, Tia väger över 5 kilo och ser inte alls ut som en Chihuahua :)

Det kom fram en man och frågade om Humla var en drever en gång med,
- Nej, det är en welsh corgi cardigan.
- Jaha, en sån har jag haft!
Okej att det kan vara svårt att se skillnad på olika hundraser, men man borde ju känna igen en ras man själv har haft :D Humla är ju dessutom rastypisk. Det är flera som har frågat om hon är en Tax också.

Jag brukar tänka lite som så att hundar för den oinsatte är som bilar för mig, alla ser likadana ut. Men även om folk gissar helt galet så tycker jag ändå att det är roligt, om dom frågar så har ju hunden uppenbarligen fångat deras intresse :)

annika85
0

har haft en liten kille som väldigt försynt frågade mig om griffins mamma var en gris……..

han är ju mops så snorkar och grymtar har han kläm på…:0)

[Hamster 4 ever]
0

Jag har ett lite liknande problem. Atlaz (schäfer) är 13 månader med har fortfarande vikiga öron. När vi är ute och får hör man jätte ofta - kolla öronen - vilka roliga öron - vilka skojiga öron - vilka lustiga öron Och… - vilka FÅNIGA öron han är vår lilla bäbis och framförallt mamma blir ledsen när folk säger så

ew
3

Okej att folk gissar på fel ras men det är inte kul när folk tror att man har en hyena.. Skrikandes Var iofs oftare när han var valp och såg mer gänglig ut men endå! :P

mejamylove
1

#38 Face rase?

fatta vad sur du blir om jag gissar fel jag med :P

JessieS
0

De flesta jag möter tror att min hund är en blandras. Det är väl lite irriterande att få höra det från så många personer men de flesta "utanför" hundvärlden känner ju bara till de vanligaste raserna så då är det ju klart att de gissar fel om man äger någon lite mindre vanlig ras.

Ett litet barn frågade till och med om min hund var en varg en gång. Det var dock bara roligt. :p Hon är en tervueren så hon ser väl lite ut som en blandras också.

Praefatio
5

Fast hörni, det är ju inte speciellt konstigt att folk gissar fel. Alla är inte rasnördar, långt långt ifrån alla faktiskt. De flesta icke hund-intresserade svenssons vet att det finns Chihuahua, labrador, dalmatin, schäfer, Pudel och "kamphund", men inte mer. Det handlar ju inte om elakhet eller ignorans, det handlar bara om att de inte har intresse av hundraser och det är ju ingenting att bli irriterad för! Glad

Jag förstår att man blir frustrerad om man får förklara sig flera gånger varje dag men man får inse att folk bara försöker vara snälla och visa artigt intresse för att just du har en så fin hund. Det är ingenting att bli arg över. Man behöver inte ens rätta dem, för de kommer ändå inte minnas vad det var för ras om ett par dagar. Tacka för komplimangen eller strunta helt enkelt i det, ödsla inte energi på en så onödig sak! Självklart är det dock stor skillnad om folk är otrevliga! Då ska man säga ifrån. Men ofta är folk bara okunniga och snälla Glad Det är lätt när man har ett passionerat intresse att man glömmer bort att alla andra inte har kunskaper i det ämnet.

Jag fick ofta höra att jag hade en sååååå fin shettis när jag var ute med min lilla islandshäst, men det kunde jag ju inte bli arg över. För någon som inte kan så mycket om hästar så är skillnaden säkert obefintlig mellan en 128 cm hög islandshäst och en 110 cm hög shettis, medan den för mig är självklar och uppenbar.

Motorintresserade fattar inte att jag inte ser skillnad på en Volvo och en Opel eller ens kan urskilja bilarnas logos, men om jag säger "Vilken snygg bil du har, är det en Volkswagen?" till någon som köpt en Saab så är ju inte det för att vara taskig utan för att jag vill uttrycka min uppskattning över en bil jag tycker är fin fastän jag inte kan något om bilar. Skulle de bli irriterade på mig då så skulle jag bli jätteledsen, för jag försökte ju bara vara snäll och ge dem en komplimang.

IdaT
1

Jag ser det som ett utmärkt tillfälle att informera om min lite ovanligare ras när ert är någon som tar fel. Senast idag fick min champion (SE NO UCH) beröm för att han var en sådan fin blandras…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

dundeer
3

Haha Våran Flicka är oxå En Chihuahua fler gånger per dag! xD

Man får många gånger förklara skillnaden på Russkiy Toy och Chihuahua ;p

Praefatio
0

#43 Roligt att se en ryss här inne :) Jag har ingen än men har planerat för en i ett år nu.

Frida B
0

såg att TS inte finns kvar här inne längre :/

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Praefatio
0

Oj, det var ett kortvarigt besök :)

Hanna
3

#43 Fast jag hade nog också gissat Chihuahua Skäms

Väldigt fin vovve! Är ena ögat blått eller är det ljuset som gör så?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

dundeer
0

#44 Åh! Ja dom är helt underbara! :) 
#47 haha lätt hänt ;) Dock äre inge bra att du säger så! Nu blir jag ju ännu mer nervös inför våran första utställninng då "ryssarna" inte ska likans vavvan! ;)
Tack! De är ljuset som gör de :)

Frida B
3

ja det var det, synd för jag hade velat föjla den lilla podengon :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hanna
0

#48 Fast har man sett både denna ras och vavvor så ser man nog skillnad. :) Grejen är att jag inte är speciellt intresserad av mindre hundar och allra minst vavvor. Oskyldig Därför har jag inte brytt mig att kolla "hur" de ska se ut. Därför hade nog just jag tyckt så. Det går nog bra för er! :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

dundeer
2

#50 haha de sant! Hon har ju faktist en vavva kompis, och de är ganska så stor skillnad! :) Tack! jag hoppas då de! :D

Bild: Prince (vavva) och Min tös! Dock är de inte så jätte jätte stor skillnad på dom såhär… ^^

DeniceP
0

Haha, TS, ska vi byta? Enligt folk är min hund allt förutom en Chihuahua!

Har fått höra en himla massa,

nakenhund, schäfervalp, hyena, you name it xD

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Karmatarerskanise
0

TS är inte längre medlem.