Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2585 ggr
[melodier]
0

uttorkad?

Min Chihuahua kissar mycket mindre än vad hon brukar göra och jag är nästan helt hundra på att det är lite vätskebrist hon har eftersom det är varmt ute osv. Annars mår hon bra, det är väl mest jag som lider av att hon inte kissar eftersom jag blir så stressad och orolig.

Är det någon som har koll på hur mycket vatten en liten hund skall ha i sig per dag?

Någon som kan något bra knep på att få i henne extra vätska?

Är lite rädd för att ''tvångsmata'' henne med spruta eftersom hon ibland har problem med andningen och gången mellan nosen och munnen. Tänker att hon kanske lättare sätter i halsen men jag vet inte..

[Forest]
0

efter googlade lite snabbt så hittade jag 0.5 dl per kg dygn väger allså hunden 2 kg ska den dricka 1 dl på ett dygn. här hitta jag det http://daleberg.se/Vanligafragor.htm

Jenna_Nord
0

Ge henne isbitar att slicka på :)
Du kan också testa frysa in lite godsaker i vatten så att det luktar gott. Till exempel lite godis. Då blir det samtidigt lite aktivering för henne.
Vattenmelon innehåller mycket vätska och brukar också vara rättså uppskattat :)

Mvh Jenna

[Doglovers]
1

Nyp din hund försiktigt i nackskinnet. Flyter skinnet ut direkt är det ingen fara,  men blir det ett veck kvar så ska du se till att hunden får vätska fort.

Häll upp lite vatten i ett halvdjupt fat. Lägg ner en favoritgodis i vattnet. Inte för djupt ner bara. Många hundar försöker nå godiset och börjar dricka för att komma åt biten. Du kan även köpa eller göra egen vätske ersättning. Då får hon i sej det som behövs.

Kopierat:

Hundar – framför allt trubbnosade hundar - kan drabbas av värmeslag. Det bör alltså finnas skugga inom räckhåll. Hundar har nästan inga svettkörtlar. Istället hässjar de, för att temperaturreglera sig. Spraya gärna hunden med kallt vatten eller låt den bada.

1 liter ljummet vatten, 2 msk druvsocker/honung, 1 tsk salt, 1/2
tsk bikarbonat.

[melodier]
0

#1 Okej, men jag tror nog att hon dricker så mycket.

#3 Det där med nackskinnet går ej att testa. Senaste fem åren har hon varit lös i huden. Beror väl kanske på att hon är lite gammal. (hon är 8 år). Det med vätskeersättning har jag med funderat på! Tror jag skall testa det! Har bara hittat ersättning åt människor och det kan jag ju inte ge henne eftersom det blir fel balans. Men testar den blandningen du skrev!

[Doglovers]
0

#4 Att hunden är lös i huden betyder nog att den inte är uttorkad enligt min tolkningFlört Är den uttorkad så blir det ett veck som stannar kvar och inte flyter ut.

Hoppas det blir bra med din lilla hundSkrattande

TjockaBerta
0

Min gamla Chihuahua borde enligt veterinären dricka 2 dl per dag. När jag mätte upp hur mycket hon drack var det 0,5 dl.

Hon verkade inte uttorkad eller lida av det på något sätt.

>>>Malum domesticum<<<

[melodier]
0

#4 De senaste dagarna har hon kissat massor och jag ser att hon går och dricker varje gång vi varit ute. Så hon verkar vara normal igen! :)