En enkel fråga
Någon som hört/vet om hund som blivit extrem efter användning av antiskall(signal/spray) halsband? Extrem vill säga:Gnällig som sjutton,nästan hysterisk när någon i hushållet närmar sig trädgården/hunden samt väldigt gnällig(nästan skriker) vid in och utsläpp?

Jag tycker det låter som hunden är rädd och har förknippat något med halsbandet. Hade aldrig använt ett sånt halsband på den hunden igen i så fall.
Jadå, har hört om hundar det "slagit fel" på. Dock främst att hundarna fått avsevärt närmre till skall än tidigare av anledningar som att det har behövts betydligt mindre retning då hunden blivit mer uppmärksam på vad den skällt mot när halsbandet gett utslag, de har skällt för att de gått igång på halsbandet, de har skällt för att bli av med halsbandet, etc. Har även träffat jakthundar där man använt halsbandet för att bli av med skällandet på hemmaplan och fått som följd att hunden blivit oduglig i jakten då skällandet försvunnit även där. Men har även träffat hundar som lärt sig vad som utlöser obehaget som det ju trots allt är med ett sådant halsband (annars hade man inte använt det) och därmed har lärt sig vilka ljud som inte framkallar korrigeringarna vilket inneburit att de i stort sett skrikit istället för skällt.
Vad hunden du skriver om "drabbats" av kan jag däremot inte svara på, men skulle ju tippa på att halsbandet är en stor bov som man bör plocka bort.
Att använda bestraffningar inom träning av både djur och människor höjer stressen i kroppen något enormt, både var gäller puls och stresshormoner. Reaktionen du beskriver låter som en helt normal följd av plågsamma träningsmetoder. Det är ungefär vad man har att vänta sig när man väljer lydnad framför välmående.
#3 Plågsamma tränings situationer? Hur menar du att ett spray halsband är plågsamt? Nu menar jag generellt och inte på den hund jag frågade om . Korrigering funkar på hunden så länge ägaren finns i närheten,när ägaren lämnar platsen så börjar hunden med ofoget direkt.Som många skulle kalla ögontjänare.Därför har ägaren provat antiskall med signal och spray.Vilket nu resulterat i att hunden är extremt gnällig när ägaren närmar sig hunden.Övrigt är den tyst..
Ska tillägga att hunden för övrigt är frisk och behandlas mkt väl (för väl)…Bortskämd.
#4 Fast seriöst, hunden har väl helt enkelt kopplat samman ägare + situation + obehag = väldigt stressad och ljudar. Det kan ju vara läge att se över ensamträningen och grunden till skällandet.

Ursäka men förstår inte varför någon vill använda antiskall. Det är väl inte konstigt att hundar blir förvirrade och osäkra/rädda när det sprutar grejer när dom skäller. För en hund är det naturligt att skälla. Ta reda på varför hunden skäller och träna bort det istället för att bestraffa den när det gör något som är naturligt för den. Tycker för övrigt inte att man behandlar hunden väl när man skämmer bort den. Hunden som får lida av det..
#5 Nu är det så att ägaren har inga problem med hunden ifråga mer än att den skäller konstant när ägaren befinner sig utom "synhåll" ute.Dvs att den är ensam eller liknande är inga problem. Utan s.k okynnes skällande när ägaren är hemma men utom synhåll/närheten.
#6 Att hunden får lida vid bortskämmandet håller jag helt med om.Men nu har detta okynnes skällande gått överstyr.Dvs hunden skäller när någon går,springer förbi tomten.Är det hund med så är det än värre.Likaså lite skällande när det passerar hästar osv… Är ägaren ute i trädgården när hunden är där så är den oftast tyst.Endast lite gruff men slutar vid tillsägning.Men är ägaren utanför trädgården och hunden är där så blir det hysteriskt skällande på allt som rör sig förbi.
Ska meddela ialla fall att ägaren ska nu göra ett uppehåll med antiskall saken och se hur det utvecklas… Jag fick själv bevittna hur hunden gör och det var ytterst märkligt beteende. Varken rädd eller ängslig men man kunde dock se hur hunden hade full koll på vart ägaren befann sig och skällde/eller ej om denne såg ägaren eller ej svårt att förklara i ord..Mycket märkligt ialla fall.

Efter dina beskrivningar så tror jag inte att ägaren kommer bli av med problemet med hjälp av anitskall,tror inte problemet ligger i själva skällandet, överhuvudtaget. Ta hjälp av en erfaren tränare!
#7 Men då är det ju eeeenkelt - det är en social hund som vill vara med.
#10 Nja enligt ägaren så har denna tagit hjälp av tränare,men det fungerade enbart kort period.
#4 Jag menar att det är plågsamt på det sättet att hunden utsätts för en obehaglig situation. Stressen kommer ifrån att hunden måste försöka räkna ut hur man kommer ifrån detta obehag, något som troligtvis är väldigt svårt eftersom bestraffningar inte ingår i ett djurs naturliga liv (om man ska jämföra hundar med vilda djur).
Jag menade också generellt eftersom jag inte vet hur just denna hund lever. Jag menar att bestraffningar orsakar försvirring och stress och är därför plågsamt, oavsett vilken hund, annat djur eller människa det handlar om.
För att få ner stressnivån hos en hund, och samtidigt skapa mer trygghet hos hunden och en bättre relation mellan ägare och hund, bör man visa hunden vad som är rätt istället för att bestraffa det som är fel. Om hunden gör fel räcker det oftast med ett bestämt nej och sedan kan man visa hunden hur den ska göra istället. En hund som har en god relation till sin ägare lystrar till ett nej om ägaren är tydlig.
Eftersom du säger att hunden är bortskämd instämmer jag med #11, hunden skäller troligtvis för att få uppmärksamhet. Hunden skäller - ägaren kommer - hunden vann på beteendet. Sen om ägaren är glad eller arg när den kommer har mindre betydelse för hunden, bara den fick uppmärksamhet.
Att hunden skäller på folk och djur utanför tomten är ganska vanligt. Antingen tränar man hunden att komma och "tala om" för en när det rör sig folk/djur utanför istället för att vakta själv, eller om man vill göra det enkelt för sig ser man till att hunden är utom synhåll för vägen, eller så står man ut med skällandet, det är inte förbjudet att ha en hund som vaktar.